Blijf fit tijdens de feestdagen

De meeste mensen zijn erg druk in december. We hebben extra verantwoordelijkheden, feestuitnodigingen en werkverplichtingen. In dit soort tijden worden workouts vaak als eerste uit het schema gehaald. Maar wat als ik je zou vertellen dat dit misschien wel de slechtste tijd is om minder naar de sportschool te gaan, en dat door lui te worden gedurende deze tijd van het jaar, je het nieuwe jaar kunt beginnen met overgewicht en een minder goede conditie?

Hier zijn drie belangrijke redenen waarom je moet blijven bewegen tijdens de feestdagen:

Gewichtstoename: Meer eten, in combinatie met minder sporten, is een ramp voor je taille. Het is onvermijdelijk dat je tijdens de feestdagen minder gezonde traktaties zult ontvangen; en we weten allemaal dat het consumeren van te veel calorieën tot gewichtstoename zal leiden. Het is niet ongewoon dat mensen tussen de 2 en 5 kilo aankomen tijdens de decembermaand en dan tijdens het nieuwe jaar worstelen om die kilo's kwijt te raken. Door actief te blijven, kan je je calorie-inname / calorieverbranding beter in balans houden. Lichaamsbeweging is nooit een compensatie voor slecht eten, maar tijdens de feestperiode kan je het beste blijven sporten of, beter nog, door meer te sporten kan je extra kilo’s vermijden. Je helpt hierdoor je calorieverbranding en je metabolisme onder controle te houden.

Stress: de feestelijke decembermaand kan een stressvolle periode zijn met reizen, drukke schema's, het bezoeken van familieleden en een verandering van je normale routine. Het is dus niet verrassend dat je stressniveau stijgt. Lichaamsbeweging is ideaal om stress te verminderen, want je lichaam maakt endorfine aan die je op natuurlijke wijze helpt om je goed te voelen. Dus als je je"stressverlichter" skipt tijdens een zeer stressvolle periode, zal je merken dat je je overweldigd voelt. Actief blijven in tijden van hoge stress in combinatie met proberen je routine zo consistent mogelijk te houden, is een geweldige manier om de winterblues weg te houden.

Je minder fit voelen: wanneer je stopt met trainen voor een langere periode, dan verminder je je fitheid, verlies je spiermassa en voelen je spieren strak en stijf aan. Als je het hele jaar je best hebt gedaan om je conditie op te bouwen, dan kan een paar weken niet sporten tijdens de feestperiode je conditie weer slechter maken. Wanneer je opnieuw begint, dan begin je vanaf het begin. Het is het beste om niet al je harde werk te verspillen en in plaats daarvan je lichaam tijdens de feestperiode in beweging te houden.

Af en toe rust in je trainingsroutine kan in feite goed zijn voor je lichaam, omdat je hierdoor kunt herstellen. Maar je moet niet je gehele routine stoppen tijdens de feestperiode, omdat de verhoogde calorie-inname in combinatie met gebrek aan beweging geen goede combinatie is.

Lees hier meer over hoe je je conditie opbouwt tijdens stressvolle periodes.

Gerelateerd

Alle artikelen
Manieren om je workouts in te plannen tijdens de feestdagen

Manieren om je workouts in te plannen tijdens de feestdagen

Auteur: Samantha Clayton

Denk je dat je het te druk hebt om in je vakantie te sporten? Denk nog eens na. In dit artikel lees je hoe je tijd kunt vinden. Je bent druk, het zijn de feestdagen en het is moeilijk om tijd te vinden om je training in je drukke feest- en reisschema te plaatsen. Maar met een beetje planning en motivatie, weet ik zeker dat je de tijd kunt vinden om je hartslag te verhogen en je fitnessdoelen op het goede pad te houden.

Lees meer

Volg het ritme van de muziek: verbeter je conditie met danslessen

Volg het ritme van de muziek: verbeter je conditie met danslessen

Auteur: Samantha Clayton

Wil je de perfecte dansstijl vinden die bij je persoonlijke fitnessdoelen past? In dit artikel vind je een overzicht van leuke dansstijlen die je kunt proberen. Als een personal trainer met een passie voor groepslessen, kan ik eerlijk zeggen dat dansen een geweldige workout is om te doen, ongeacht hoe je conditie is. Dansen is een fantastische vorm van cardio die je kunt helpen om je algehele fitnessniveau te verbeteren, calorieën te verbranden en stress te verlichten.

Lees meer

Conditie opbouwen tijdens stress

Conditie opbouwen tijdens stress

Auteur: Samantha Clayton

In moeilijke situaties moet je je balans zien te vinden en dat is lastig. Vandaag wil ik een persoonlijke ervaring met je delen, een die een stressvolle situatie met zich meebrengt, waarbij ik merkte dat ik een aantal dagen nauwelijks at en niet actief was. Het deed me beseffen wat een impact emotionele gebeurtenissen hebben op onze gezondheids- en fitnessdoelen. We hebben brandstof nodig, we moeten actief zijn en we moeten evenwicht vinden, ook als we uitdagingen hebben.

Lees meer

Vind een member

Vind een member x