Fitnesstrends 2021

Als we terugkijken op 2020, zullen we ons de verandering van onze routines herinneren. Hoe we deze hebben aangepast aan het nieuwe normaal - vooral onze fitnessregimes. Omdat sportscholen gesloten waren, volgden we online sportlessen en omarmden we buitenoefeningen. In 2021 kunnen we verwachten dat veel van de fitnessveranderingen in 2020 de norm worden. We zullen meer mensen thuis zien trainen in plaats van in een drukke sportschool, waarbij de nadruk wordt gelegd op mentale fitheid en een groeiend aantal technologische hulpmiddelen om onze routines kracht bij te zetten, zowel thuis, op het werk als onderweg.

Sportlessen en apparatuur

De populariteit van on-demand en op abonnementen gebaseerde fitnessprogramma's schoot omhoog in 2020 en zal blijven groeien in 2021. Naast het gemak en de toegankelijkheid van programma's die altijd en overal beschikbaar zijn, hebben velen ook een speciale gebruikersbasis ontwikkeld die virtuele gemeenschappen smeedde om haar leden te motiveren. Deze gemeenschappen trekken gebruikers aan die de kameraadschap missen en de persoonlijke touch in sportscholen. De fitnessprogramma’s in abonnement vorm zullen het komende jaar blijven groeien, met meer variatie in de soorten lessen en inhoud die worden aangeboden, waardoor fitnessliefhebbers meer gepersonaliseerde opties krijgen die zijn afgestemd op hun specifieke interesses en doelen.

De vraag naar fitnesstoestellen voor thuis is nog nooit zo groot geweest, met enkele bedrijven die enorme verkoopstijgingen rapporteerden. Dit is misschien meer dan een tijdelijke trend. Apparatuur hoeft ook niet kapot te gaan; velen zijn buitengewoon innovatief en vindingrijk geweest met het gebruik van items die ze thuis hebben om hun trainingen te verbeteren, of zelfs wat bewegingen te maken tijdens het doen van klusjes in huis.

Fitnessoplossingen voor eentonigheid en stress

Omdat veel Nederlanders nog steeds vanuit huis werken, is er een grotere hoeveelheid aan vrije tijd en verveling ontstaan. Door de stress van binnenshuis opgesloten te zitten, wenden velen zich tot de natuur voor fitness en een broodnodige mentale pauze. Outdoor-activiteiten zoals wandelen of hardlopen met begeleide app-hulpprogramma's worden steeds populairder en zullen in het nieuwe jaar blijven evolueren.

Nederlanders snakken ook naar ouderwets plezier hebben, daarom worden nostalgische buitenactiviteiten zoals rolschaatsen steeds populairder. Rolschaatsen is niet alleen een uitstekende training voor je benen en bilspieren, het is ook super leuk!

Door de gevolgen van de pandemie hebben velen emotioneel geworsteld, en daarom hebben steeds meer mensen zich tot yoga en meditatie gewend om zowel lichaam als geest te versterken. Veel fitnessgerichte apps en Herbalife Nutrition Fitness bieden meditatie- en yogasessies, en in 2021 zal er een toename zijn van apps en lessen voor geestelijke gezondheid en welzijn. Volgens Richard Davidson, oprichter van het Center for Healthy Minds aan de University of Wisconsin-Madison, kunnen mindfulness-apps helpen bij eenzaamheid, depressie en angst.

Onze werknemers genieten al lang van de voordelen van welzijnsprogramma's op de werkvloer. Naast het ondersteunen van bewegingsprogramma's voor werknemers, zal er een grotere belangstelling zijn voor geestelijke gezondheid. We kunnen ook van bedrijven verwachten dat ze hulp blijven zoeken in de geestelijke gezondheidszorg voor hun personeel.

Als voormalig competitief sprinter en fitnessdocent zit actief blijven in mijn DNA. Elk jaar brengt fitnesstrends die nieuwe manieren bieden of een terugkeer naar bekende favorieten om in vorm te blijven. Vorig jaar hebben we veel lessen geleerd, een daarvan is dat het aanhouden van gezonde gewoonten zoals lichaamsbeweging en een uitgebalanceerd dieet een van de beste dingen is die mensen voor zichzelf kunnen doen. Een goede gezondheid houdt ook in dat we ons lichaam in beweging houden, en nu zijn er meer opties om altijd en overal lessen te volgen vanuit huis, kantoor of hotelkamer. Fit blijven betekent ook mentaal fit blijven en manieren vinden om te ontspannen van stress. We hebben allemaal goede hoop dat 2021 een jaar van hoop wordt en met veel manieren om in vorm te blijven.

Fitness tips van Samantha Clayton? Klik hier.

Gerelateerd

Alle artikelen
Efficiënte trainingen voor thuis: de voordelen van HIIT en crosstraining

Efficiënte trainingen voor thuis: de voordelen van HIIT en crosstraining

Fitnesstrends zijn altijd een hot topic: mensen willen weten wat de nieuwste trainingsprogramma’s zijn waarmee ze in shape kunnen komen. Op dit moment kunnen de leidende trends in de fitnesswereld worden onderverdeeld in twee hoofdgroepen: holistisch en functioneel.

Lees meer

Hoe atleten de angst voor sportprestaties kunnen overwinnen

Hoe atleten de angst voor sportprestaties kunnen overwinnen

Auteur: Herbalife Nutrition

Atleten concentreren zich op verschillende variabelen om ervoor te zorgen dat ze optimaal presteren: een voedzaam en gezond dieet volgen, regelmatig trainen, de juiste supplementen nemen en voldoende rust krijgen. Maar prestatie gaat niet alleen over een optimale fysieke conditie; psychologische factoren spelen ook een belangrijke rol. Wanneer je een wedstrijd, race of competitief evenement hebt, kan je last krijgen van angst voor sportprestaties. Het kan komen in de vorm van overmatige opwinding of nervositeit, wat de besluitvorming en prestaties kan verstoren.

Lees meer

Streamen en stretchen: 5 eenvoudige stretchoefeningen om te doen tijdens het tv kijken

Streamen en stretchen: 5 eenvoudige stretchoefeningen om te doen tijdens het tv kijken

Auteur: Samantha Clayton

Laten we eerlijk zijn, na een lange dag gewerkt te hebben of voor anderen gezorgd te hebben, kijken we er allemaal naar uit om op de bank neer te ploffen en naar onze favoriete tv-programma's te kijken. Maar de hele dag zitten resulteert in stijve gewrichten tijdens het bewegen, waardoor mensen hun spieren langer en sterker maken om blessures te verminderen, vooral naarmate we ouder worden. Volgens American College of Sports Medicine (ACSM) moeten volwassenen twee tot drie keer per week flexibiliteitsoefeningen doen. Maar velen van ons vinden het moeilijk om te stretchen in een drukke week. Overweeg dit: door slechts vijf eenvoudige oefeningen per avond te doen, kan je aan je training beginnen en niks van je favoriete show missen.

Lees meer

Vind een member

Vind een member x