Goede gewoonten beginnen vroeg: 7 redenen om kinderen bij de keuken te betrekken

Kinderen zijn dol op koken, en als ze de kans krijgen, spelen ze graag in de keuken. En waarom ook niet? Koken is creatief, rommelig, leuk en het prikkelt alle zintuigen. Bovendien worden je inspanningen beloond met iets dat (hopelijk) lekker is om te eten. En koken kan nog wat extra voordelen opleveren. Tijd doorbrengen in de keuken kan kinderen helpen gezonde voeding te waarderen en betere eetgewoonten aan te kweken. Het belang hiervan mag echt niet over het hoofd worden gezien. In de afgelopen decennia zijn obesitas en overgewicht onder kinderen dramatisch toegenomen, met name in Amerika. Dit is deels te wijten aan een dieet dat te veel calorieën en voedingsarm voedsel bevat en te weinig fruit, groenten, volle granen en calciumrijke zuivelproducten.

De vele voordelen van koken met kinderen

Maaltijden die buitenshuis worden gegeten bevatten meer calorieën, vet en verzadigd vet, en minder calcium en vezels dan maaltijden die thuis zijn bereid. Aan de andere kant wordt het vaker thuis eten van maaltijden geassocieerd met een hogere inname van fruit, groenten en zuivelproducten met minder vet en calorieën.

Dus, grijp de kinderen en maak van gezond eten een nieuwe traditie. Hier zijn nog een paar voordelen van het maken van zelfgekookte maaltijden met je kinderen:

1. Ontwikkelen van waardering voor gezonde voeding

Als ouders een goed rolmodel zijn met hun voedingskeuzes, zullen hun kinderen eerder volgen. Samen koken en eten helpt kinderen gezonde voeding te waarderen.

2. Kinderen aanmoedigen om nieuw voedsel te proberen

Kinderen eten graag wat ze zelf hebben klaargemaakt. Als kinderen betrokken zijn bij de keuze van de ingrediënten en de bereiding van het voedsel, zullen ze eerder geneigd zijn hun creaties uit te proberen. De kookervaring zal helpen bij het kweken van een open geest als het gaat om het proberen van nieuwe voedingsmiddelen.

3. Het vergroten van hun gevoel van eigenwaarde

Kinderen krijgen een gevoel van trots en onafhankelijkheid als ze koken. Kinderen vinden het heerlijk om op te scheppen: "Ik heb het helemaal zelf gedaan!" Als ze iets zelf kunnen bereiden, hoe eenvoudig ook, en het vervolgens aan hun familie kunnen serveren, geeft dat hun gevoel van eigenwaarde een boost. Help kinderen door ze te begeleiden naar recepten die geschikt zijn voor hun leeftijd.

4. Hun creatieve kant aanspreken

Zodra kinderen een aantal basisvaardigheden hebben en leren recepten te volgen, moeten ze worden aangemoedigd om creatief te worden. Je kunt beginnen met een eenvoudig basisrecept. Als ze eenmaal hun eigen recepten hebben bedacht, vinden veel kinderen het leuk om hun eigen receptenboekje bij te houden.

5. Binding met het gezin aanmoedigen

Samen tijd doorbrengen in de keuken kan leuk en ontspannend zijn voor zowel kinderen als volwassenen. Veel kinderen hoeven niet te worden overgehaald om mee te doen in de keuken, dus gebruik deze tijd om gewoon van elkaars gezelschap te genieten en te praten over hoe lekker - en goed voor je - je maaltijd gaat worden.

6. Verbetering van de fijne motoriek

Laat kinderen meedoen met activiteiten zoals roeren, ingrediënten mengen, deeg rollen of, voor oudere kinderen, groenten hakken. Dit is een geweldige manier om hun fijne motoriek, controle en oog-handcoördinatie te verbeteren.

7. Verbetering van concentratie en aandacht

Koken houdt in dat je recepten en stappen correct volgt om tot een heerlijk eindproduct te komen. Bij het koken leren kinderen op elk detail te letten. Ze leren snel, en ze moeten zich concentreren als ze die snack of maaltijd aan het eind willen opeten!

Gerelateerd

Alle artikelen
Je vetinname verminderen, maar smaak behouden? Dat doe je zo

Je vetinname verminderen, maar smaak behouden? Dat doe je zo

Auteur: Susan Bowerman

Door een paar dingen in je recepten te veranderen, kun je jouw calorie-inname aanzienlijk verminderen. Een paar vette of vetrijke ingrediënten kunnen worden vervangen om een zelfgemaakt gerecht uitgebalanceerd te maken. Als je aan het koken bent, zijn er maar een paar kleine veranderingen nodig om de gerechten die je zelf maakt gezonder te maken.

Lees meer

8 hydraterende voedingsmiddelen om een droge huid te voorkomen

8 hydraterende voedingsmiddelen om een droge huid te voorkomen

Auteur: Aria Novitasari

Je lichaam laten uitdrogen is een van de snelste manieren om een droge huid te krijgen. Dit komt doordat de huid voor ongeveer 30% uit water bestaat, wat bijdraagt aan haar stevigheid, elasticiteit en veerkracht. Een goed gehydrateerde huid kan bijdragen aan een gezond uitziende huid. Er zijn veel verschillende manieren om ervoor te zorgen dat je huid goed gehydrateerd is, zoals het gebruik van de juiste huidverzorgingsproducten voor jouw huidtype en het consumeren van voedingsmiddelen die de gezondheid van je huid ondersteunen. Als je huid er droog, schilferig of geïrriteerd uitziet, kan het tijd zijn om je hydratatie en eetgewoonten eens onder de loep te nemen.

Lees meer

5 manieren om voedselverspilling tegen te gaan en het milieu te helpen

5 manieren om voedselverspilling tegen te gaan en het milieu te helpen

Auteur: Susan Bowerman

De herfst is de tijd van het jaar waarin we denken aan de komende feestdagen en de mooie, uitgebreide maaltijden die we zullen bereiden om te delen met familie. Helaas zijn de feestdagen synoniem geworden met te veel eten en voedselverspilling, waarbij we vaak te veel kopen en meer klaarmaken dan we nodig hebben.

Lees meer

Vind een member

Vind een member x