Heeft het mondkapje een slechte invloed op je huid?

Het ‘nieuwe normaal’ heeft nieuwe regels en gewoonten met zich meegebracht die zijn ontworpen om onze gezondheid en die van anderen te beschermen. We raken allemaal gewend aan het dragen van een mondkapje, een belangrijke maatregel die voorlopig lijkt te blijven op bepaalde locaties. Maar als je last hebt van huidirritatie, droogheid of puistjes door deze ‘nieuwe normale’ gewoonte, lees dan verder. We hebben onze beste tips samengesteld voor het beheersen en zelfs voorkomen van door het mondkapje veroorzaakte huidverzorgingsproblemen.

Kies het juiste mondkapje

Een comfortabele pasvorm en ademend materiaal zijn musts. Niet alle stoffen zijn op dezelfde manier gemaakt: onthoud dat sommige kunstmatige vezels zweet kunnen vasthouden en irritatie en acne kunnen veroorzaken. Natuurlijke stoffen zoals katoen zijn het zachtst voor de huid, omdat ze zweet helpen absorberen en de huid laten ademen. Wissel en was je mondkapjes regelmatig met een mild wasmiddel en antimicrobiële middelen om ziektekiemen, waaronder bacteriën, te minimaliseren en puistjes te verminderen.

Bereid je huid voor…

Hydratatie kan irritatie helpen voorkomen. Reinig en gebruik een gezichtscrème met verzachtende ingrediënten zoals kamille * [DK1] en aloë vera [DK2] * voordat je je masker draagt. Vermijd ook zware make-up die de poriën verstopt. Kies voor cosmetica op basis van mineralen met ingrediënten zoals titaniumdioxide, dat olie op de huid absorbeert.

… behandel dan je huid!

Verwen je huid na een lange dag een mondkapje te hebben gedragen met zachte, hydraterende producten die vrij zijn van irriterende stoffen zoals sulfaten die de lipidenstructuur van de buitenste laag van de huid [DK3] * veranderen. Reinig met water dat niet heter is dan lauw en eindig met vocht inbrengende crème. Toegevoegde elementen zoals antioxidanten en etherische oliën helpen je huid te herstellen en te kalmeren *. [DK4]

Probeer dit:

Als je last hebt van overmatige droogheid, irritatie of jeuk, probeer dan thuis dit zachte, hydraterende masker, gemaakt van slechts drie eenvoudige ingrediënten:

  • 3 eetlepels havermout
  • 2 eetlepels Herbal Aloe Soothing Gel
  • 1 eetlepel honing

Kook de havermout met 2 eetlepels water 20 tot 30 seconden in de magnetron. Laat het een beetje afkoelen en voeg 2 eetlepels Herbal Aloe Soothing Gel en 1 eetlepel honing toe. Als het volledig is afgekoeld, brengt het dan aan op het gezicht en laat het 15 tot 20 minuten inwerken. Was je gezicht daarna grondig met warm water en een milde sulfaatvrije reiniger.

Klik hier voor nog meer informatie over hoe je je huid goed kan verzorgen.


Bronnen

*Srivastava JK et al. Chamomile: A herbal medicine of the past with bright future. Mol Med Report. 2010 Nov 1; 3(6): 895–901.

*Maenthaisong R et al. The efficacy of aloe vera used for burn wound healing: a systematic review. Burns. 2007 Sep;33(6):713-8

*Yanase K and Hatta I. Disruption of human stratum corneum lipid structure by sodium dodecyl sulphate. Int J Cosmet Sci. 2018 Feb;40(1):44-49

*Lin TK et al. Anti-Inflammatory and Skin Barrier Repair Effects of Topical Application of Some Plant Oils. Int J Mol Sci. 2018 Jan; 19(1): 70.

Addor FAS. Antioxidants in dermatology. An Bras Dermatol. 2017 May-Jun; 92(3): 356–362.

[DK1]Reference: Srivastava JK et al. Chamomile: A herbal medicine of the past with bright future. Mol Med Report. 2010 Nov 1; 3(6): 895–901.

[DK2]Reference: Maenthaisong R et al. The efficacy of aloe vera used for burn wound healing: a systematic review. Burns. 2007 Sep;33(6):713-8

[DK3]Reference: Yanase K and Hatta I. Disruption of human stratum corneum lipid structure by sodium dodecyl sulphate. Int J Cosmet Sci. 2018 Feb;40(1):44-49

[DK4]References

Lin TK et al. Anti-Inflammatory and Skin Barrier Repair Effects of Topical Application of Some Plant Oils. Int J Mol Sci. 2018 Jan; 19(1): 70.

Addor FAS. Antioxidants in dermatology. An Bras Dermatol. 2017 May-Jun; 92(3): 356–362.

Gerelateerd

Alle artikelen
Tips voor het bewaren en bereiden van etenswaren

Tips voor het bewaren en bereiden van etenswaren

Auteur: Susan Bowerman

In tegenstelling tot wat vele mensen denken kan koken met restjes nog steeds lekker én bovendien voedzaam zijn. Probeer dit jaar eens zorgvuldiger om te gaan met de voeding die je koopt en probeer daarmee voedselverspilling zoveel mogelijk te verminderen. Voedselverspilling tegengaan is niet alleen goed voor het milieu, maar óók voor de portemonnee. Hier zijn enkele handige tips om voedselverspilling te voorkomen en de voedingswaarden te behouden.

Lees meer

Gezond eten: kies voor de juiste voeding

Gezond eten: kies voor de juiste voeding

Auteur: Susan Bowerman

Goed voor je lichaam zorgen zou nu meer dan ooit een topprioriteit moeten zijn. Dit betekent dat je bewuste keuzes moet maken om ons lichaam van de juiste voeding te voorzien, in plaats van ondoordachte keuzes die ervoor zorgen dat je wel meer eet, maar niet genoeg voedingstoffen binnenkrijgt. Het is niet meer dan normaal dat we een beetje meer gestrest zijn, maar stress kan ons ertoe aanzetten om voedingskeuzes te maken die vaak niet de beste zijn. Het gaat dan om calorierijk ‘comfortfood’, dat vaak te veel vet, zout en suiker bevat. Comfortfood vult de maag, maar het kan zijn dat we daardoor veel belangrijke voedingsstoffen mislopen die de algehele gezondheid ondersteunen, inclusief ons immuunsysteem.

Lees meer

Periodiek vasten: tips om aan de slag te gaan

Periodiek vasten: tips om aan de slag te gaan

Auteur: Susan Bowerman

Intermittent Fasting (IF) of anders gezegd periodiek vasten, is de meest recente voedingstrend die veel besproken wordt. Voorstanders zullen vaak verhalen delen over gewichtsverlies, een betere gezondheid en zelfs meer energie, maar het is belangrijk om eerst de basis te kennen voordat je dit probeert.

Lees meer

Vind een member

Vind een member x