Sterker gezonder fitter

Hoe begin je 2021 nog sterker, gezonder en fitter

Het nieuwe jaar is alweer even begonnen en we kijken terug op een bijzonder 2020. Een jaar dat we vooral binnen doorbrachten met het gezin of alleen. Een jaar waarin we niet lang hebben kunnen genieten van de sportschool en waarin eten een gewoonte werd om vrijgekomen tijd te verdrijven. Hierdoor zijn de kilootjes er stiekem bijgekomen en hebben we onze gezondsheidsdoelen enigszins verwaarloosd door onze prioriteiten te verschuiven en onszelf wat vaker ‘comfort food’ te gunnen. Dit heeft gevolgen voor onze gezondheid. Goede gezondheid is een combinatie van fysieke en mentale gezondheid, dat sterk wordt versterkt door voeding, sporten, slapen en het omgaan met andere mensen. Ondanks dat de regels om binnen te blijven en niet met grote groepen samen te komen voortduren, kun je voor dit jaar veranderingen doorvoeren waardoor je weer fit wordt en jezelf weer sterk voelt. Door kleine aanpassingen te doen in jouw dagelijks leven ben je dit jaar nog sterker en klaar voor elke volgende uitdaging die op jouw pad komt.

Voeding als jouw brandstof

De meeste mensen weten dat gezond eten ons helpt om een gezond gewicht te behouden, maar wat vaak over het hoofd wordt gezien, zijn de extra voordelen van een uitgebalanceerd dieet. Een goed dieet, of voedingspatroon, betekent dat jij de juiste voedingsstoffen, vitaminen, mineralen en macronutriënten binnenkrijgt, zodat jouw lichaam optimaal kan functioneren. Gezond eten verbetert jouw emotionele welzijn, het verlaagt je cholesterol en het houdt de lichaamssystemen in stand. Veel mensen beginnen het nieuwe jaar met goede voornemens en nieuwe doelen, waaronder beter eten, maar veel van hen houden dit niet heel het jaar vol. De meeste mensen blijken vooral baat te hebben bij gezond eten en afvallen, als ze deel uitmaken van een community, die allemaal actief bezig zijn, samenwerken en elkaar steunen. Hoewel veel van deze groepen elkaar niet persoonlijk kunnen ontmoeten, steunen ze elkaar online en is gebleken dat de ondersteuning van een community helpt bij gewichtsverlies op een verantwoorde manier, en het bereiken van hun gezondheidsdoelen.

Focus op welzijn

Gezond eten is een must, maar dat geldt ook voor een uitgebalanceerde levensstijl. Om stress op afstand te houden, moet je alle kansen pakken op je welzijn te verbeteren. Als je geen voedingsstofrijkdieet volgt, zorg er dan voor dat je dit aanvult met supplementen. Onthoud dat hydratatie een belangrijk aspect is van uitgebalanceerde voeding. Lichaamsbeweging verbetert ook jouw gezondheid en kan bovendien zorgen voor een betere nachtrust.

Geestelijke gezondheid speelt ook een rol in ons welzijn, met stress als een bijdragende factor bij aandoeningen van hartaandoeningen tot obesitas. Volgens WebMD zijn 75% tot 90% van alle doktersbezoeken voor stressgerelateerde aandoeningen en klachten, waaronder hoofdpijn, hoge bloeddruk, hartproblemen, diabetes, huidaandoeningen, astma, artritis, depressie en angst. Er bestaan apps, zoals Headspace en Calm, die jou kunnen helpen om stress te verminderen.

Voor een ideaal en stressbestendig gevoel van welzijn stel je een dagelijkse routine in die bestaat uit voeding, lichaamsbeweging, slaap en mentale pauzes.

Blijf in contact

De afgelopen tijd heeft ons geleerd dat wij mensen verlangen naar contact. Isolatie heeft geleid tot hogere depressies. Meerdere onderzoeken hebben aangetoond dat sociaal contact angst en depressie kan verminderen. Het kan ons helpen om onze emoties te reguleren en het kan leiden tot meer zelfrespect en empathie. Bovendien kan ons immuunsysteem erdoor verbeteren. Probeer daarom eens vaker je vriendin of opa te bellen of stuur een kaart naar je geliefden. Bespreek de toekomstplannen en andere wensen, zodat je iets hebt om naar uit te kijken.

Investeer tijd in dingen die je leuk vindt – of vind nieuwe dingen

Onze hersenen krijgt een boost door deel te nemen aan activiteiten die we leuk vinden. Nieuwe dingen leren heeft invloed op onze gezondheid en is goed voor de hersenen. Het kan moeilijk zijn om tijd te vinden om iets te doen wat we graag willen, maar het is goed voor ons om er prioriteit aan te geven. Dus ga naar buiten, doe vrijwilligerswerk voor een goed doel, leer deze zomer een muziekinstrument te bespelen of leer een nieuwe taal om je voor te bereiden op een toekomstige reis die je altijd al wilde maken. Je bezighouden en hobby’s vinden, kan je tegen die gevreesde stress beschermen.

Ongetwijfeld zal de komende tijd nog steeds uitdagingen met zich meebrengen, maar er is hoop, omdat we de controle over onze keuzes nemen en op andere manieren contact blijven zoeken met onze communities en geliefden. Laten we er samen voor zorgen dat we sterk en gezond het maximale uit het nieuwe jaar halen.

Gerelateerd

Alle artikelen
Hoe vermijd je overeten tijdens de feestdagen? Zoek naar gezonde proteïnebronnen

Hoe vermijd je overeten tijdens de feestdagen? Zoek naar gezonde proteïnebronnen

Auteur: Susan Bowerman

De feestdagen zijn een tijd van vrienden, familie en natuurlijk eten. Maar veel van onze lekkernijen tijdens de feestdagen kunnen veel calorieën bevatten, maar weinig voedingsstoffen die ons lichaam nodig heeft. Een manier om ongezonde zoetigheden en voeding dit seizoen te weerstaan is om meer proteïnen in elke maaltijd op te nemen en tegelijkertijd te minderen op geraffineerde koolhydraten en vet. Je krijgt dan een voller gevoel, waardoor je waarschijnlijk minder zult eten en minder ongezond zult snoepen.

Lees meer

Zijn noten gezond om te eten?

Zijn noten gezond om te eten?

Auteur: Herbalife Nutrition

Noten zijn gezonder dan vaak wordt gedacht. Doe jezelf een plezier door ongeveer 25 gram noten per dag te eten. Ze zijn niet alleen lekker, maar bevatten ook veel gunstige voedingsstoffen, zoals proteïnen, vezels, ijzer en onverzadigd vet. Neem de volgende keer dus eens wat noten in je yoghurt, doe ze door je salade of voeg wat pindakaas toe aan je overnight oats.

Lees meer

Dit is hoe jij effectief spieren kan opbouwen met een verantwoord dieet én training

Dit is hoe jij effectief spieren kan opbouwen met een verantwoord dieet én training

Auteur: Susan Bowerman

Als je de meeste mensen zou vragen wat er nodig is om spieren op te bouwen, zouden ze waarschijnlijk zeggen dat je gewoon proteïne, proteïne en nog eens proteïne moet eten. Proteïne is zeker belangrijk. Je spieren zijn immers gemaakt van proteïne, en je lichaam heeft er voldoende van nodig in de voeding om de bouwstenen te hebben die het nodig heeft om spiermassa op te bouwen. Maar proteïne alleen is niet voldoende. Je moet ook aandacht besteden aan de rest van je dieet en trainingsroutine.

Lees meer

Vind een member

Vind een member x