Hoe begin je 2021 nog sterker, gezonder en fitter

Het nieuwe jaar is alweer even begonnen en we kijken terug op een bijzonder 2020. Een jaar dat we vooral binnen doorbrachten met het gezin of alleen. Een jaar waarin we niet lang hebben kunnen genieten van de sportschool en waarin eten een gewoonte werd om vrijgekomen tijd te verdrijven. Hierdoor zijn de kilootjes er stiekem bijgekomen en hebben we onze gezondsheidsdoelen enigszins verwaarloosd door onze prioriteiten te verschuiven en onszelf wat vaker ‘comfort food’ te gunnen. Dit heeft gevolgen voor onze gezondheid. Goede gezondheid is een combinatie van fysieke en mentale gezondheid, dat sterk wordt versterkt door voeding, sporten, slapen en het omgaan met andere mensen. Ondanks dat de regels om binnen te blijven en niet met grote groepen samen te komen voortduren, kun je voor dit jaar veranderingen doorvoeren waardoor je weer fit wordt en jezelf weer sterk voelt. Door kleine aanpassingen te doen in jouw dagelijks leven ben je dit jaar nog sterker en klaar voor elke volgende uitdaging die op jouw pad komt.

Voeding als jouw brandstof

De meeste mensen weten dat gezond eten ons helpt om een gezond gewicht te behouden, maar wat vaak over het hoofd wordt gezien, zijn de extra voordelen van een uitgebalanceerd dieet. Een goed dieet, of voedingspatroon, betekent dat jij de juiste voedingsstoffen, vitaminen, mineralen en macronutriënten binnenkrijgt, zodat jouw lichaam optimaal kan functioneren. Gezond eten verbetert jouw emotionele welzijn, het verlaagt je cholesterol en het houdt de lichaamssystemen in stand. Veel mensen beginnen het nieuwe jaar met goede voornemens en nieuwe doelen, waaronder beter eten, maar veel van hen houden dit niet heel het jaar vol. De meeste mensen blijken vooral baat te hebben bij gezond eten en afvallen, als ze deel uitmaken van een community, die allemaal actief bezig zijn, samenwerken en elkaar steunen. Hoewel veel van deze groepen elkaar niet persoonlijk kunnen ontmoeten, steunen ze elkaar online en is gebleken dat de ondersteuning van een community helpt bij gewichtsverlies op een verantwoorde manier, en het bereiken van hun gezondheidsdoelen.

Focus op welzijn

Gezond eten is een must, maar dat geldt ook voor een uitgebalanceerde levensstijl. Om stress op afstand te houden, moet je alle kansen pakken op je welzijn te verbeteren. Als je geen voedingsstofrijkdieet volgt, zorg er dan voor dat je dit aanvult met supplementen. Onthoud dat hydratatie een belangrijk aspect is van uitgebalanceerde voeding. Lichaamsbeweging verbetert ook jouw gezondheid en kan bovendien zorgen voor een betere nachtrust.

Geestelijke gezondheid speelt ook een rol in ons welzijn, met stress als een bijdragende factor bij aandoeningen van hartaandoeningen tot obesitas. Volgens WebMD zijn 75% tot 90% van alle doktersbezoeken voor stressgerelateerde aandoeningen en klachten, waaronder hoofdpijn, hoge bloeddruk, hartproblemen, diabetes, huidaandoeningen, astma, artritis, depressie en angst. Er bestaan apps, zoals Headspace en Calm, die jou kunnen helpen om stress te verminderen.

Voor een ideaal en stressbestendig gevoel van welzijn stel je een dagelijkse routine in die bestaat uit voeding, lichaamsbeweging, slaap en mentale pauzes.

Blijf in contact

De afgelopen tijd heeft ons geleerd dat wij mensen verlangen naar contact. Isolatie heeft geleid tot hogere depressies. Meerdere onderzoeken hebben aangetoond dat sociaal contact angst en depressie kan verminderen. Het kan ons helpen om onze emoties te reguleren en het kan leiden tot meer zelfrespect en empathie. Bovendien kan ons immuunsysteem erdoor verbeteren. Probeer daarom eens vaker je vriendin of opa te bellen of stuur een kaart naar je geliefden. Bespreek de toekomstplannen en andere wensen, zodat je iets hebt om naar uit te kijken.

Investeer tijd in dingen die je leuk vindt – of vind nieuwe dingen

Onze hersenen krijgt een boost door deel te nemen aan activiteiten die we leuk vinden. Nieuwe dingen leren heeft invloed op onze gezondheid en is goed voor de hersenen. Het kan moeilijk zijn om tijd te vinden om iets te doen wat we graag willen, maar het is goed voor ons om er prioriteit aan te geven. Dus ga naar buiten, doe vrijwilligerswerk voor een goed doel, leer deze zomer een muziekinstrument te bespelen of leer een nieuwe taal om je voor te bereiden op een toekomstige reis die je altijd al wilde maken. Je bezighouden en hobby’s vinden, kan je tegen die gevreesde stress beschermen.

Ongetwijfeld zal de komende tijd nog steeds uitdagingen met zich meebrengen, maar er is hoop, omdat we de controle over onze keuzes nemen en op andere manieren contact blijven zoeken met onze communities en geliefden. Laten we er samen voor zorgen dat we sterk en gezond het maximale uit het nieuwe jaar halen.

Gerelateerd

Alle artikelen
Wat zijn functionele theeën en waarom zou je ze drinken?

Wat zijn functionele theeën en waarom zou je ze drinken?

Auteur: Susan Bowerman

Het drinken en serveren van thee is een dagelijkse praktijk voor mensen over de hele wereld. Het nuttigen ervan kent vele ceremonies en tradities. De voordelen van het drinken van thee gaan verder dan de kunst van het bereiden en het opsnuiven van het aroma. Groene, zwarte en kruidenthee bevatten fytonutriënten, dit zijn verbindingen die planten niet alleen hun kleur, smaak en aroma geven, maar ook goed kunnen zijn voor de menselijke gezondheid. Sommige theefabrikanten voegen zelfs vitaminen en functionele kruiden toe aan thee die al goed voor je is. Beschouw ze als een andere soort functionele thee. Van groene thee met een vleugje fruit tot "energie"- en "bedtijd"-melanges, er zijn tientallen soorten functionele theeën om uit te kiezen. Hier zijn een paar bewezen functionele theeën om in je kast te hebben.

Lees meer

Alles wat je moet weten over zonnebrandcrème

Alles wat je moet weten over zonnebrandcrème

Auteur: Laura Chacon-Garbato

We horen vaak over het belang van zonnebrandcrème, bijvoorbeeld dat als we ons niet tegen de zon beschermen, we kunnen verbranden, tekenen van vroegtijdige veroudering kunnen krijgen en natuurlijk het risico lopen een huidziekte. Maar hoeveel en hoe vaak moeten we zonnebrandcrème gebruiken? Deze gids zal je helpen de basisprincipes van SPF en UV-straling te begrijpen. Bovendien zullen we ook andere veelgestelde vragen en mythes bespreken in verband met zonnebescherming.

Lees meer

Het verschil tussen probiotica en prebiotica

Het verschil tussen probiotica en prebiotica

Auteur: Susan Bowerman

Je zou kunnen denken dat je spijsvertering alleen dient om je te helpen bij het verwerken van de voedingsstoffen in je voedsel, maar het doet veel meer dan dat. In feite wordt je maagdarmkanaal het 'tweede brein' genoemd, dit is een complex systeem dat allerlei soorten informatie van en naar je 'eerste' brein verzendt en ontvangt. De "hersenen" in je darmen hebben een verscheidenheid aan receptoren die informatie verzamelen over aandoeningen in jouw spijsverteringskanaal. Het stuurt vervolgens signalen naar je 'eerste' brein, die die informatie gebruikt om de spijsvertering te regelen.

Lees meer

Vind een member

Vind een member x