Hoe kun je gewichtstoename voorkomen tijdens de feestdagen?

De feestdagen staan voor de deur en voor velen van ons is het een uitdaging om in deze tijd van het jaar een gezond gewicht te behouden. Er is altijd wel iemand aan tafel die roept "ik KAN niet meer! Ik zit bomvol!” Dat is, naast niet heel charmant, ongezond en vooral ook echt niet nodig. Herbalife Nutrition wilde de eindejaarstrends onderzoeken en daarom hebben we een onderzoek uitgevoerd in Amerika onder 2.000 inwoners.

Uit de studie bleek dat 45 procent van de consumenten pogingen staakt om gezond te eten of gewicht te verliezen tot het volgende jaar. Bijna de helft van de respondenten geven dus pas na de vakantie om hun gezondheid of gewicht. Volgens de studie komt de gemiddelde Amerikaan ongeveer 2,5 kilo aan tijdens de feestdagen, en komt slechts 12 procent december door zonder gewichtstoename.

Dat zijn best schokkende cijfers en daarom volgen hieronder 5 tips om gezond te blijven tijdens deze vreugdevolle tijd van het jaar:

1. Snack gezond voorafgaand aan het feest

Het klinkt misschien contra-intuïtief, maar gezond snacken is een nuttig instrument in de strijd tegen te veel eten. Door maaltijden over te slaan voor de festiviteiten, om zo ‘ruimte vrij te laten’, zal je te veel eten. Dus consumeer eiwitrijke snacks of gesneden rauwe groenten voordat je naar een feestmaaltijd gaat, om je te helpen je verzadigd voelen en te voorkomen dat je te veel eet.

2. Concentreer je op de mensen, niet op het voedsel

De feestdagen gaan om relaties, een tijd om weer in contact te komen met vrienden en familie. De dagen komen eens in het jaar voor, ga elkaar dus begroeten en klets gezellig met elkaar. Loop rond, kom in contact met die verre neef, speel met je nieuwe nichtjes, of bied oma aan om op te ruimen. Extra bonus: beweging voor en na de maaltijd helpt om calorieën te verbranden!

3. Eet mindful

Als het diner is aangebroken, bekijk dan rustig wat er op het menu staat. Ga voor een extra schep van de verantwoorde gerechten. Soep, groenten, mager vlees, zijn allemaal goede opties waar je lekker van kunt genieten. Het belangrijkst is dat je bewust kiest voor wat en hoeveel je wilt eten en daar dan ook vol van geniet. Als je zelf kookt, proef dan niet alle gerechten. Ben je niet zeker van de hoeveelheid kruiden of specerijen? Laat dan iemand anders even proeven. Dat scheelt weer onnodige calorieën.

4. Let op de grootte van je porties

Als er een kleiner bord beschikbaar is, kies daar dan voor. Houd de maaltijden in balans met eiwitten en richt je op voedingsmiddelen met veel vezels. Ondanks dat je geen calorieën hoeft te tellen tijdens het feest, moet je wel opletten hoeveel je eet. Stop zeker met eten als je verzadigd bent. Volgens onze feestdagenstudie die in Amerika is uitgevoerd, overdrijft 30% van de Amerikanen het eten tijdens de feestdagen totdat ze misselijk worden!

5. Ga bewegen

Als je toch net wat te veel hebt gegeten, ga dan bewegen. Vraag of er wat mensen een rondje meelopen voor een avondwandeling of bied aan om de hond uit te laten. Ook tweede kerstdag leent zich perfect voor beweging. Liefst wat actiever nu. Sommige sportscholen zijn 26 december weer open, maar je kunt ook een rondje hardlopen of een mooie stevige wandeling van 5km of meer maken.


Het handhaven van een gezond gewicht tijdens en na de feestdagen

Een gezonde, actieve levensstijl is iets voor de lange termijn - niet iets om aan en uit te zetten. Maar als je het hele jaar door hebt gewacht om het huisgemaakte gerecht van je moeder te proeven, ontneem jezelf dit dan niet. Je mag genieten van de feestdagen, maar je moet gewoon niet overdrijven.

Hoewel goede voornemens een geweldige manier zijn om een jaar gezond te beginnen, is een gezond eetpatroon een oplossing voor de lange termijn. Voor blijvende resultaten moet je het dagen, weken en maanden blijven handhaven. Hoe je dat kunt doen lees je hier.

Houd je voor de beste resultaten vast aan een uitgebalanceerd dieet, dat niet al te beperkend is en combineer dit met consistente lichaamsbeweging om jezelf fit en gezond te blijven voelen.

Gerelateerd

Alle artikelen
De relatie tussen je hersenen en je darmen

De relatie tussen je hersenen en je darmen

Auteur: Herbalife Nutrition

Heb je ooit "vlinders in je buik" gehad? Wat dacht je van een "onderbuikgevoel"? Misschien "ergens de buik van vol"? Als een onderbuikgevoel je vertelt hoe je je je voelt, denken we snel dat het allemaal in ons hoofd zit. Maar de waarheid is dat als je onderbuik je aangeeft dat je met je gevoel moet meegaan, je intuïtie je echt iets probeert te vertellen.

Lees meer

Waar komt emotie eten vandaan en hoe kun je het stoppen?

Waar komt emotie eten vandaan en hoe kun je het stoppen?

Auteur: Herbalife Nutrition

We eten allemaal wel eens uit emotie. Misschien heb je jezelf na een ongewoon zware dag opgevrolijkt met een kommetje ijs, of heb je een paar frietjes van het bord van je beste vriendin geplukt terwijl je een rampzalige gebeurtenis aan haar vertelt. Maar wanneer emotioneel eten uit de hand loopt, dat wil zeggen wanneer eten de eerste en meest voorkomende reactie is op negatieve gedachten en gevoelens, is het tijd om je grip terug te krijgen op je voedingspatroon. Eten uit stress neemt meestal helemaal geen stress weg, en als het te vaak gebeurt, kan het ook pondjes toevoegen. Hier zijn enkele tips om deze gewoonte af te leren.

Lees meer

Kwaliteit: de kern van alles wat we doen

Kwaliteit: de kern van alles wat we doen

Auteur: Gary Swanson

Het opbouwen van langdurige relaties met onze members en hun klanten is gebaseerd op een kernelement: vertrouwen. Sinds 1980 streeft Herbalife Nutrition ernaar dat vertrouwen te behouden door te investeren in de kwaliteit van onze producten voor de miljoenen klanten over de hele wereld die ervoor kiezen om ons deel uit te laten maken van hun dagelijkse voedingsplan.

Lees meer

Vind een member

Vind een member x