Populaire onderwerpen: body shaping, eiwitdiëten, en de gezondheid van de hersenen

Als het gaat om gezond ouder worden, zijn er drie belangrijke voedingstrends: body shaping, eiwitrijke diëten en hersengezondheid. Naarmate mensen ouder worden, wordt er meer nadruk gelegd op de gezondheid op lange termijn, waarbij mensen van alle leeftijden op zoek zijn naar producten die gezond ouder worden ondersteunen. Volgens het Natural Marketing Institute is de millennial generatie net zo geïnteresseerd in anti-verouderingsproducten als babyboomers. Vooral de gezondheid van de hersenen zal in 2019 een trend zijn.

1. Body Shaping Workouts

Body shaping is een groeiende trend bij mensen van 35 tot 44 jaar. Steeds meer mannen en vrouwen kiezen voor natuurlijke manieren om hun lichaam te vormen - voornamelijk door middel van voeding en lichaamsbeweging.

Een reden is de verschuiving van het lichaamsbeeld. Volgens een meta-analyse uitgevoerd door de American Psychological Association in 2016, accepteren vrouwen steeds meer hun lichaam. Op basis van het onderzoek is de ontevredenheid over hun lichaam over een periode van 31 jaar afgenomen.

Naarmate meer mensen zich concentreren op hun gezondheid en hun individuele lichaamsvorm - in plaats van eenvoudig dun te willen zijn - zullen body shaping workouts in populariteit toenemen.

2. Diëten met hoog eiwitgehalte en eiwitstimulatie

Elk jaar herkennen meer consumenten de vele voordelen van een hogere eiwitinname. Volgens een onderzoek van Harvard Health hadden mensen die bij het ontbijt meer eiwitten aten lagere bloedsuikerspiegels en waren ze overdag meer verzadigd dan diegenen die minder eiwitten consumeerden.

Vegetariërs en veganisten hebben meer plantaardige eiwitbronnen nodig, die niet alleen traditionele bronnen zoals bonen en noten bevatten, maar ook mengsels van verschillende plantaardige eiwitten. Soja-eiwit is een van de beste plantaardige eiwitten, maar het mengen van verschillende bronnen zoals quinoa, sesam en erwten kan de eiwitkwaliteit enorm verhogen.

Eiwitstimulatie is een andere trend die aan populariteit wint. Beoefenaars van deze trend eten tot vijf keer per dag eiwitten om hun persoonlijke doelen te bereiken. Veel mensen meten hun lichaamssamenstelling om zo hun totale eiwitbehoeften voor een dag te berekenen.

3. Mogelijkheden in de gezondheid van de hersenen

Als het gaat om hersenveroudering, dan zijn vier verschillende aspecten belangrijk:

1. Geheugen

2. Gemoedstand

3. Aandacht

4. Cognitie

In de industrie van supplementen in het algemeen hebben consumenten de neiging om te zoeken naar een oplossing met een enkel supplement in plaats van naar een uitgebreide, veelzijdige benadering. Om met deze vier factoren om te gaan, hebben mensen een geïntegreerd programma nodig dat dieet, supplementen en lichaamsbeweging combineert.

In haar Ted Talk legt neurowetenschapper Wendy Suzuki uit hoe een training de gemoedstoestand, aandacht en geheugen verbetert en zowel de onmiddellijke als de lange termijn voordelen voor de hersengezondheid oplevert. Haar onderzoek toont aan dat lichaamsbeweging transformerende effecten heeft op de hippocampus en de prefrontale cortex en uiteindelijk de hersenen beschermt tegen neurodegeneratieve ziekten zoals dementie en de ziekte van Alzheimer.

Als het gaat om supplementen, zoek dan naar cafeïne, luteïne en curcumine. Cafeïne richt zich op alle vier de aspecten van de gezondheid van de hersenen. In feite suggereert nieuw onderzoek dat de verbindingen die in donkere koffie worden aangetroffen, je kunnen beschermen tegen de ziekte van Alzheimer en Parkinson.

Wat luteïne betreft, associëren de meeste consumenten het als de "oogvitamine", maar we merken nu dat het ook de gezondheid van de hersenen ten goede komt. In deze recente studie naar oudere volwassenen hadden de supplementen luteïne en zeaxanthine een significant positief effect op complexe aandacht en cognitieve flexibiliteit.

Ten slotte helpt curcumine, een stof die voorkomt in kurkuma en Indiase kerrie, ter bescherming tegen hersenontsteking. UCLA-onderzoekers ontdekten dat de dagelijkse consumptie van curcumine het geheugen en de gemoedstoestand verbeterde bij mensen met milde, aan leeftijds-gerelateerde geheugenverlies.

Buikvet en een vetrijk dieet gevuld met Omega 6-vetzuren dragen bij aan hersenontsteking. Volgens de Society of Neuroscience heeft een groot aantal mensen met dementie ook een hartaandoening.

Hoewel meer onderzoek nodig is, zijn deze eerste bevindingen veelbelovend en geven ze de positieve invloed aan die voeding en lichaamsbeweging kunnen hebben op gezond ouder worden.

Gerelateerd

Alle artikelen
Slank blijven met zwaartekracht en timing

Slank blijven met zwaartekracht en timing

Auteur: Samantha Clayton

Denk je dat je fitnessapparatuur nodig hebt om in topconditie te komen? Heb je je training uitgesteld, omdat het moeilijk was om aan fitnessapparatuur in winkels of online te komen? Als je jezelf hierin herkent, dan heb ik goed nieuws voor je, je eigen lichaam is eigenlijk het beste fitnessapparaat dat je hebt. Het gaat overal met je mee, je hebt geen ingewikkelde set-ups en daarom is er nooit een excuus om je dag niet sportief te starten.

Lees meer

Hardlopen: 8 Tips om te starten

Hardlopen: 8 Tips om te starten

Auteur: Herbalife Nutrition

Terwijl sommigen van ons nog steeds vooral thuiswerken, is het makkelijk om het gevoel te krijgen dat we voor altijd binnenshuis opgesloten zitten. We hebben nu vaak wat tijd over en dit kunnen we goed benutten door nieuwe dingen uit te proberen. Wat goed zou zijn is een goede gewoonte op te pakken, zoals regelmatige lichaamsbeweging (vooral cardiotraining). Cardio is belangrijk, dus laten we het hebben over een van de gemakkelijkste manieren om een effectieve cardiotraining aan je fitnessroutine toe te voegen: hardlopen. Hier volgen enkele eenvoudige tips om je op weg te helpen voor het bereiken van je gewenste hardloopdoel.

Lees meer

Hoe je fitness in je thuiswerkplanning krijgt

Hoe je fitness in je thuiswerkplanning krijgt

Auteur: Samantha Clayton

Nu veel regeringen het beleid 'veiliger thuis' toepassen, inclusief voorzieningen voor thuiswerken, is het begrijpelijk dat de verstoringen in onze dagelijkse routines stress of angst kunnen veroorzaken. Voor velen is thuiswerken een nieuwe ervaring, en misschien merk je dat je essentiële tijd mist die je zou moeten nemen voor je welzijn. Daarom is het belangrijk om creatieve manieren te vinden om de hele dag door te blijven bewegen, terwijl je vanuit huis werkt.

Lees meer

Vind een member

Vind een member x