Synchroniseer met je innerlijke klok

Leer wat de beste tijd is om te ontwaken, eten, werken, trainen, rusten en slapen voor optimale prestaties en een optimaal welzijn. Het menselijke circadiane ritme, een belangrijk aandachtspunt van de chronobiologie, wordt gecontroleerd door onze biologische klok, die verantwoordelijk is voor verschillende aspecten van het functioneren van organen, de bloedsomloop en slaapcycli.

Circadiane lichaamsritme
Veel processen in ons lichaam met fysiologische of nutritionele relevantie voor ons lichaam hebben een circadiaan ritme. Ze volgen dus een cyclus van 24 uur. De circadiane ritmes van ons lichaam staan onder controle van een zogenaamde Master Clock (de suprachiasmatische kern in de hypothalamus) en van perifere circadiane klokken die in bijna alle organen en cellen aanwezig zijn.

Verstoring van de klok
In onze hedendaagse samenleving zijn er veel externe factoren die onze interne klok kunnen beïnvloeden. Deze variëren van extreme activiteiten zoals het werken van nachtelijke diensten of het reizen naar plaatsen in een andere tijdzone tot minder extreme maar vaker voorkomende prikkels zoals blootstelling aan licht gedurende de nacht, het op onregelmatige tijden eten of een sociale jetlag, wat betekent dat er een verschil is tussen onze interne klok en onze sociale klok.

Voeding in relatie tot de klok
Wanneer we eten is net zo belangrijk als wat we eten. Er zijn onderdelen van het timen van eten die van invloed zijn op onze interne klok: regelmaat, frequentie en tijdstippen van maaltijden.

Nuttige tips om je dagelijkse voeding te synchroniseren met je biologische klok zijn:
• Begin je dag met een evenwichtig en compleet ontbijt
• Nuttig 3 maaltijden met daarbij één of twee snacks indien nodig.
• Als het mogelijk is, plan dan je dagelijkse maaltijden en probeer het overslaan van maaltijden te vermijden.
• Zorg voor balans in je dagelijkse maaltijden. Probeer zoete snacks die weinig voedingswaarde hebben maar veel calorieën bevatten te vermijden.
• Pas je eetschema aan. Vermijd het uitstellen van de lunch.
• Eet regelmatig. Vind je individuele eetpatroon en probeer je daar zo veel mogelijk aan te houden.

Hoe je dagelijkse routine aan te passen
Timing is belangrijk en is van toepassing op meer dan alleen de tijd waarop je opstaat. Je eten, werken, trainen, rusten en slapen kunnen je uit balans brengen als je het op de verkeerde momenten doet.
De dagelijkse routine op de afbeelding werkt als algemeen geldend startpunt. Je kunt deze aanpassen aan jouw levensstijl en voedingsbehoeften om je ideale routine te creëren. Pak het rustig aan en pas de veranderingen geleidelijk aan in. Als je jezelf ertoe zet van de een op andere dag drastische veranderingen door te voeren, dan zul je je systeem onder druk zetten en zul je er geen blijvende gewoonten van maken.

Gerelateerd

Alle artikelen
De link tussen voeding, slaap en lichaamsgewicht

De link tussen voeding, slaap en lichaamsgewicht

Auteur: Herbalife Nutrition

Het verband tussen wat we eten en wanneer we eten is al langere tijd onderwerp van gesprek. We hebben allemaal wel eens de oude adviezen gehoord: “Niet eten na 8 uur ‘s avonds als je wilt afvallen” en “Een glas warm water met citroen drinken in de ochtend”, om er maar een paar te noemen. Sommige concepten zijn wetenschappelijk bewezen, terwijl andere dat niet zijn. In realiteit heeft de cyclus van de zon een grote invloed op de processen die zich in ons lichaam afspelen, waaronder het verwerken van voedsel.

Lees meer

Zes essentiële elementen voor een uitgebalanceerd voedingsplan

Zes essentiële elementen voor een uitgebalanceerd voedingsplan

Auteur: Susan Bowerman

Om er op je best uit te zien en te voelen, heeft je lichaam een complexe mix van voedingsstoffen nodig. Niet alleen heb je de juiste eiwitten, koolhydraten, vetten, vitaminen en mineralen nodig, maar je hebt ook voldoende vocht om gehydrateerd te blijven en een flinke dosis vezels nodig. Dat is een behoorlijke bestelling, en zelfs de meest georganiseerde eter kan moeite hebben om elke dag de juiste hoeveelheid voedingsstoffen binnen te krijgen. Daarom is onze Herbalife Nutrition Filosofie gebaseerd op evenwichtige voeding - een combinatie van gezonde voeding en supplementen die je helpen om aan jouw dagelijkse behoeften te voldoen, in combinatie met de juiste caloriebalans om je te helpen lichaamsgewicht te verliezen, te verhogen of te behouden.

Lees meer

Hoe kun je gewichtstoename voorkomen tijdens de feestdagen?

Hoe kun je gewichtstoename voorkomen tijdens de feestdagen?

Auteur: Herbalife Nutrition

De feestdagen staan voor de deur en voor velen van ons is het een uitdaging om in deze tijd van het jaar een gezond gewicht te behouden. Er is altijd wel iemand aan tafel die roept "ik KAN niet meer! Ik zit bomvol!” Dat is, naast niet heel charmant, ongezond en vooral ook echt niet nodig. Herbalife Nutrition wilde de eindejaarstrends onderzoeken en daarom hebben we een onderzoek uitgevoerd in Amerika onder 2.000 inwoners.

Lees meer

Vind een member

Vind een member x