Synchroniseer met je innerlijke klok

Leer wat de beste tijd is om te ontwaken, eten, werken, trainen, rusten en slapen voor optimale prestaties en een optimaal welzijn. Het menselijke circadiane ritme, een belangrijk aandachtspunt van de chronobiologie, wordt gecontroleerd door onze biologische klok, die verantwoordelijk is voor verschillende aspecten van het functioneren van organen, de bloedsomloop en slaapcycli.

Circadiane lichaamsritme
Veel processen in ons lichaam met fysiologische of nutritionele relevantie voor ons lichaam hebben een circadiaan ritme. Ze volgen dus een cyclus van 24 uur. De circadiane ritmes van ons lichaam staan onder controle van een zogenaamde Master Clock (de suprachiasmatische kern in de hypothalamus) en van perifere circadiane klokken die in bijna alle organen en cellen aanwezig zijn.

Verstoring van de klok
In onze hedendaagse samenleving zijn er veel externe factoren die onze interne klok kunnen beïnvloeden. Deze variëren van extreme activiteiten zoals het werken van nachtelijke diensten of het reizen naar plaatsen in een andere tijdzone tot minder extreme maar vaker voorkomende prikkels zoals blootstelling aan licht gedurende de nacht, het op onregelmatige tijden eten of een sociale jetlag, wat betekent dat er een verschil is tussen onze interne klok en onze sociale klok.

Voeding in relatie tot de klok
Wanneer we eten is net zo belangrijk als wat we eten. Er zijn onderdelen van het timen van eten die van invloed zijn op onze interne klok: regelmaat, frequentie en tijdstippen van maaltijden.

Nuttige tips om je dagelijkse voeding te synchroniseren met je biologische klok zijn:
• Begin je dag met een evenwichtig en compleet ontbijt
• Nuttig 3 maaltijden met daarbij één of twee snacks indien nodig.
• Als het mogelijk is, plan dan je dagelijkse maaltijden en probeer het overslaan van maaltijden te vermijden.
• Zorg voor balans in je dagelijkse maaltijden. Probeer zoete snacks die weinig voedingswaarde hebben maar veel calorieën bevatten te vermijden.
• Pas je eetschema aan. Vermijd het uitstellen van de lunch.
• Eet regelmatig. Vind je individuele eetpatroon en probeer je daar zo veel mogelijk aan te houden.

Hoe je dagelijkse routine aan te passen
Timing is belangrijk en is van toepassing op meer dan alleen de tijd waarop je opstaat. Je eten, werken, trainen, rusten en slapen kunnen je uit balans brengen als je het op de verkeerde momenten doet.
De dagelijkse routine op de afbeelding werkt als algemeen geldend startpunt. Je kunt deze aanpassen aan jouw levensstijl en voedingsbehoeften om je ideale routine te creëren. Pak het rustig aan en pas de veranderingen geleidelijk aan in. Als je jezelf ertoe zet van de een op andere dag drastische veranderingen door te voeren, dan zul je je systeem onder druk zetten en zul je er geen blijvende gewoonten van maken.

Gerelateerd

Alle artikelen
Hoe beïnvloedt de spijsvertering onze sportprestaties?

Hoe beïnvloedt de spijsvertering onze sportprestaties?

Auteur: Susan Bowerman

Er zijn talloze manieren waarop je sportprestaties en trainingsplannen kunnen ontsporen: blessures, uitputting en uitdroging, om er maar een paar te noemen. Maar wist je dat de spijsvertering ook een belangrijke rol speelt?

Lees meer

Wat zijn functionele theeën en waarom zou je ze drinken?

Wat zijn functionele theeën en waarom zou je ze drinken?

Auteur: Susan Bowerman

Het drinken en serveren van thee is een dagelijkse praktijk voor mensen over de hele wereld. Het nuttigen ervan kent vele ceremonies en tradities. De voordelen van het drinken van thee gaan verder dan de kunst van het bereiden en het opsnuiven van het aroma. Groene, zwarte en kruidenthee bevatten fytonutriënten, dit zijn verbindingen die planten niet alleen hun kleur, smaak en aroma geven, maar ook goed kunnen zijn voor de menselijke gezondheid. Sommige theefabrikanten voegen zelfs vitaminen en functionele kruiden toe aan thee die al goed voor je is. Beschouw ze als een andere soort functionele thee. Van groene thee met een vleugje fruit tot "energie"- en "bedtijd"-melanges, er zijn tientallen soorten functionele theeën om uit te kiezen. Hier zijn een paar bewezen functionele theeën om in je kast te hebben.

Lees meer

Alles wat je moet weten over zonnebrandcrème

Alles wat je moet weten over zonnebrandcrème

Auteur: Laura Chacon-Garbato

We horen vaak over het belang van zonnebrandcrème, bijvoorbeeld dat als we ons niet tegen de zon beschermen, we kunnen verbranden, tekenen van vroegtijdige veroudering kunnen krijgen en natuurlijk het risico lopen een huidziekte. Maar hoeveel en hoe vaak moeten we zonnebrandcrème gebruiken? Deze gids zal je helpen de basisprincipes van SPF en UV-straling te begrijpen. Bovendien zullen we ook andere veelgestelde vragen en mythes bespreken in verband met zonnebescherming.

Lees meer

Vind een member

Vind een member x