Photo 1497801030637 c91e0b3b0b8e

Vier manieren om meer water te drinken en gehydrateerd te blijven

We zijn wat we drinken - en in het geval van de meeste volwassenen bestaat ons lichaamsgewicht voor 60-70% uit water. Water is van vitaal belang voor de goede werking van vrijwel elke cel, elk weefsel en elk orgaan in het lichaam. Bovendien is water nodig voor een goede vertering en levering van voedingsstoffen aan de cellen. Daarnaast helpt water ook om de lichaamstemperatuur te reguleren en werkt het als een "schokdemper" voor de hersenen en het ruggenmerg. Het smeert ook gewrichten, organen en weefsels. Voldoende water inname kan je zelfs helpen jouw gewicht te beheersen.

Hoeveel water moet ik drinken?

Natuurlijk zal leeftijd, lengte, geslacht en fysieke activiteit helpen bij het bepalen van jouw waterbehoefte, net als het klimaat. Als algemene regel raden we daarom aan om acht glazen vloeistof van 250 ml per dag te drinken.

Ongeveer 70-80% zou door dranken moeten worden geleverd en ten minste de helft daarvan uit water, met minder bijdragen van thee, koffie, melk en andere dranken. De resterende 20-30% moet afkomstig zijn van waterig voedsel zoals fruit en groenten.

Veel mensen vragen zich af of het drinken van cafeïnehoudende dranken zoals koffie en thee wel of niet meetelt voor de hydratatiedoelstellingen. Het goede nieuws: kleine hoeveelheden cafeïne zullen het water in je lichaam niet uitputten, maar let wel op de calorieën in luxe koffiedrankjes, want grote hoeveelheden room en suikertoevoegingen kunnen veel calorieën bevatten.


Pas op voor symptomen van uitdroging

Als je niet goed gehydrateerd bent, slaat je lichaam alarm in de vorm van dorst en een droge mond. Tekenen dat je mogelijk niet genoeg vocht binnenkrijgt, kunnen zijn:

  • Donkere urine
  • Verstopping
  • Stinkende adem
  • Spierpijn
  • Hoofdpijn

Tegen de tijd dat je dorstsignalen krijgt ben je al behoorlijk uitgedroogd, dus is het belangrijk om gedurende de dag goed te blijven drinken. Het is ook van cruciaal belang om ervoor te zorgen dat kinderen voldoende vocht krijgen. Een onderzoek uit 2015 toonde aan dat de helft van de kinderen in de VS te weinig gehydrateerd is

Je hebt ook extra water nodig als je diarree hebt gehad, als je moet braken, wanneer je koorts hebt of na lichamelijke inspanning.

J3911 WYBN Wave 2 Product Spotlight Facebook Post Herbal Aloe Customer NL

Tips om meer water te drinken

We weten allemaal dat we water moeten drinken, maar we zijn niet altijd bereid tot echte verandering. Dit zijn manieren om het makkelijker te maken:

  • Begin je dag met een groot glas water voordat je koffie of thee neemt. Je zult een goede gewoonte creëren die je heel je leven kan volhouden.
  • Bekijk de situatie op het werk. Als je vaak aan je bureau zit, zet dan elke ochtend een kan met water op je bureau. Het zal dienen als een herinnering om meer te drinken en je zult gemotiveerd zijn om er heel de dag van te nippen en om je doel te bereiken om het af te maken. Als je onderweg bent of buiten de deur, zorg dan dat je water tot je beschikking hebt.
  • Stel een timer in of gebruik een app op je smartphone die jou eraan kan herinneren om meer water te drinken.
  • Maak het interessant: voeg citrus, kruiden, fruit of een scheutje sap toe om de smaak te versterken of ga voor een bruisende, ongezoete optie en neem wat thee met citroen. Liever een verkoelend drankje? Bewaar een kruik in de koelkast voor een lekkere ijskoude explosie op een warme dag.
  • Gebruik Herbal Aloë Max als verfrissende en evenwichtige toevoeging aan je water om je te helpen jouw dagelijkse vloeistofinname te behalen. Meng 3 dopjes (15 ml) met 120 ml water.

Welke manier je ook kiest om gehydrateerd te blijven, zelfs een beetje meer water op dagelijkse basis kan een groot verschil maken.

Goede hydratatie is zeker niet het enige belangrijke element in jouw voedingsplan. Lees hier meer over de zes essentiële elementen voor een uitgebalanceerd voedingsplan.

Gerelateerd

Alle artikelen
Toegang tot voeding is de fundering van een gezond dieet

Toegang tot voeding is de fundering van een gezond dieet

Auteur: Kent Bradley

Onze voedingsveiligheid wordt wereldwijd bedreigd door een afnemende toegang tot voedingsrijke voeding. Na een decennium lang gestaag te zijn gedaald, neemt de honger in de wereld toe en treft het 9,9 procent van de mensen wereldwijd. Van 2019 tot 2020 is het aantal ondervoede mensen met maar liefst 161 miljoen toegenomen, een crisis die grotendeels te wijten is aan conflicten, klimaatverandering en de COVID-19-pandemie.

Lees meer

Druk? Hoe tijd te besparen in de ochtend?

Druk? Hoe tijd te besparen in de ochtend?

Auteur: Herbalife Nutrition

Hoe kun je de vroege ochtend rustiger tegemoet treden? Tussen het opstaan (vaak zo laat mogelijk) en het vertrekken (om naar het werk te gaan of de kinderen naar school te brengen), is de ochtend voor velen een race tegen de klok. Hoe kun je in de vroege ochtend rustiger opstarten?

Lees meer

Hoe te reizen, gezond te eten én te genieten

Hoe te reizen, gezond te eten én te genieten

Auteur: Susan Bowerman

De zomer is een tijd om te ontspannen, te relaxen en te pauzeren van onze dagelijkse activiteiten. Het is ook een gelegenheid om onbekende plaatsen dichtbij en ver weg te bezoeken. Als we op vakantie gaan, willen we niet alleen nieuwe bezienswaardigheden zien, maar ook van nieuw eten genieten. Wie houdt er niet van om lokale lekkernijen te proberen en een pauze te nemen van ons dagelijkse dieet? Op vakantie gaan betekent niet dat je moet afzien van goede voeding. Je kunt reizen, gezond eten, nieuwe gebieden verkennen en toch af en toe iets lekkers proberen door deze eenvoudige suggesties op te volgen.

Lees meer

Vind een member

Vind een member x