Vier manieren om meer water te drinken en gehydrateerd te blijven

We zijn wat we drinken - en in het geval van de meeste volwassenen bestaat ons lichaamsgewicht voor 60-70% uit water. Water is van vitaal belang voor de goede werking van vrijwel elke cel, elk weefsel en elk orgaan in het lichaam. Bovendien is water nodig voor een goede vertering en levering van voedingsstoffen aan de cellen. Daarnaast helpt water ook om de lichaamstemperatuur te reguleren en werkt het als een "schokdemper" voor de hersenen en het ruggenmerg. Het smeert ook gewrichten, organen en weefsels. Voldoende water inname kan je zelfs helpen jouw gewicht te beheersen.

Hoeveel water moet ik drinken?

Natuurlijk zal leeftijd, lengte, geslacht en fysieke activiteit helpen bij het bepalen van jouw waterbehoefte, net als het klimaat. Als algemene regel raden we daarom aan om acht glazen vloeistof van 250 ml per dag te drinken.

Ongeveer 70-80% zou door dranken moeten worden geleverd en ten minste de helft daarvan uit water, met minder bijdragen van thee, koffie, melk en andere dranken. De resterende 20-30% moet afkomstig zijn van waterig voedsel zoals fruit en groenten.

Veel mensen vragen zich af of het drinken van cafeïnehoudende dranken zoals koffie en thee wel of niet meetelt voor de hydratatiedoelstellingen. Het goede nieuws: kleine hoeveelheden cafeïne zullen het water in je lichaam niet uitputten, maar let wel op de calorieën in luxe koffiedrankjes, want grote hoeveelheden room en suikertoevoegingen kunnen veel calorieën bevatten.


Pas op voor symptomen van uitdroging

Als je niet goed gehydrateerd bent, slaat je lichaam alarm in de vorm van dorst en een droge mond. Tekenen dat je mogelijk niet genoeg vocht binnenkrijgt, kunnen zijn:

  • Donkere urine
  • Verstopping
  • Stinkende adem
  • Spierpijn
  • Hoofdpijn

Tegen de tijd dat je dorstsignalen krijgt ben je al behoorlijk uitgedroogd, dus is het belangrijk om gedurende de dag goed te blijven drinken. Het is ook van cruciaal belang om ervoor te zorgen dat kinderen voldoende vocht krijgen. Een onderzoek uit 2015 toonde aan dat de helft van de kinderen in de VS te weinig gehydrateerd is

Je hebt ook extra water nodig als je diarree hebt gehad, als je moet braken, wanneer je koorts hebt of na lichamelijke inspanning.

Tips om meer water te drinken

We weten allemaal dat we water moeten drinken, maar we zijn niet altijd bereid tot echte verandering. Dit zijn manieren om het makkelijker te maken:

  • Begin je dag met een groot glas water voordat je koffie of thee neemt. Je zult een goede gewoonte creëren die je heel je leven kan volhouden.
  • Bekijk de situatie op het werk. Als je vaak aan je bureau zit, zet dan elke ochtend een kan met water op je bureau. Het zal dienen als een herinnering om meer te drinken en je zult gemotiveerd zijn om er heel de dag van te nippen en om je doel te bereiken om het af te maken. Als je onderweg bent of buiten de deur, zorg dan dat je water tot je beschikking hebt.
  • Stel een timer in of gebruik een app op je smartphone die jou eraan kan herinneren om meer water te drinken.
  • Maak het interessant: voeg citrus, kruiden, fruit of een scheutje sap toe om de smaak te versterken of ga voor een bruisende, ongezoete optie en neem wat thee met citroen. Liever een verkoelend drankje? Bewaar een kruik in de koelkast voor een lekkere ijskoude explosie op een warme dag.
  • Gebruik Herbal Aloë Max als verfrissende en evenwichtige toevoeging aan je water om je te helpen jouw dagelijkse vloeistofinname te behalen. Meng 3 dopjes (15 ml) met 120 ml water.

Welke manier je ook kiest om gehydrateerd te blijven, zelfs een beetje meer water op dagelijkse basis kan een groot verschil maken.

Goede hydratatie is zeker niet het enige belangrijke element in jouw voedingsplan. Lees hier meer over de zes essentiële elementen voor een uitgebalanceerd voedingsplan.

Gerelateerd

Alle artikelen
Je vetinname verminderen, maar smaak behouden? Dat doe je zo

Je vetinname verminderen, maar smaak behouden? Dat doe je zo

Auteur: Susan Bowerman

Door een paar dingen in je recepten te veranderen, kun je jouw calorie-inname aanzienlijk verminderen. Een paar vette of vetrijke ingrediënten kunnen worden vervangen om een zelfgemaakt gerecht uitgebalanceerd te maken. Als je aan het koken bent, zijn er maar een paar kleine veranderingen nodig om de gerechten die je zelf maakt gezonder te maken.

Lees meer

8 hydraterende voedingsmiddelen om een droge huid te voorkomen

8 hydraterende voedingsmiddelen om een droge huid te voorkomen

Auteur: Aria Novitasari

Je lichaam laten uitdrogen is een van de snelste manieren om een droge huid te krijgen. Dit komt doordat de huid voor ongeveer 30% uit water bestaat, wat bijdraagt aan haar stevigheid, elasticiteit en veerkracht. Een goed gehydrateerde huid kan bijdragen aan een gezond uitziende huid. Er zijn veel verschillende manieren om ervoor te zorgen dat je huid goed gehydrateerd is, zoals het gebruik van de juiste huidverzorgingsproducten voor jouw huidtype en het consumeren van voedingsmiddelen die de gezondheid van je huid ondersteunen. Als je huid er droog, schilferig of geïrriteerd uitziet, kan het tijd zijn om je hydratatie en eetgewoonten eens onder de loep te nemen.

Lees meer

5 manieren om voedselverspilling tegen te gaan en het milieu te helpen

5 manieren om voedselverspilling tegen te gaan en het milieu te helpen

Auteur: Susan Bowerman

De herfst is de tijd van het jaar waarin we denken aan de komende feestdagen en de mooie, uitgebreide maaltijden die we zullen bereiden om te delen met familie. Helaas zijn de feestdagen synoniem geworden met te veel eten en voedselverspilling, waarbij we vaak te veel kopen en meer klaarmaken dan we nodig hebben.

Lees meer

Vind een member

Vind een member x