Vier manieren om meer water te drinken en gehydrateerd te blijven

We zijn wat we drinken - en in het geval van de meeste volwassenen bestaat ons lichaamsgewicht voor 60-70% uit water. Water is van vitaal belang voor de goede werking van vrijwel elke cel, elk weefsel en elk orgaan in het lichaam. Bovendien is water nodig voor een goede vertering en levering van voedingsstoffen aan de cellen. Daarnaast helpt water ook om de lichaamstemperatuur te reguleren en werkt het als een "schokdemper" voor de hersenen en het ruggenmerg. Het smeert ook gewrichten, organen en weefsels. Voldoende water inname kan je zelfs helpen jouw gewicht te beheersen.

Hoeveel water moet ik drinken?

Natuurlijk zal leeftijd, lengte, geslacht en fysieke activiteit helpen bij het bepalen van jouw waterbehoefte, net als het klimaat. Als algemene regel raden we daarom aan om acht glazen vloeistof van 250 ml per dag te drinken.

Ongeveer 70-80% zou door dranken moeten worden geleverd en ten minste de helft daarvan uit water, met minder bijdragen van thee, koffie, melk en andere dranken. De resterende 20-30% moet afkomstig zijn van waterig voedsel zoals fruit en groenten.

Veel mensen vragen zich af of het drinken van cafeïnehoudende dranken zoals koffie en thee wel of niet meetelt voor de hydratatiedoelstellingen. Het goede nieuws: kleine hoeveelheden cafeïne zullen het water in je lichaam niet uitputten, maar let wel op de calorieën in luxe koffiedrankjes, want grote hoeveelheden room en suikertoevoegingen kunnen veel calorieën bevatten.


Pas op voor symptomen van uitdroging

Als je niet goed gehydrateerd bent, slaat je lichaam alarm in de vorm van dorst en een droge mond. Tekenen dat je mogelijk niet genoeg vocht binnenkrijgt, kunnen zijn:

  • Donkere urine
  • Verstopping
  • Stinkende adem
  • Spierpijn
  • Hoofdpijn

Tegen de tijd dat je dorstsignalen krijgt ben je al behoorlijk uitgedroogd, dus is het belangrijk om gedurende de dag goed te blijven drinken. Het is ook van cruciaal belang om ervoor te zorgen dat kinderen voldoende vocht krijgen. Een onderzoek uit 2015 toonde aan dat de helft van de kinderen in de VS te weinig gehydrateerd is

Je hebt ook extra water nodig als je diarree hebt gehad, als je moet braken, wanneer je koorts hebt of na lichamelijke inspanning.

Tips om meer water te drinken

We weten allemaal dat we water moeten drinken, maar we zijn niet altijd bereid tot echte verandering. Dit zijn manieren om het makkelijker te maken:

  • Begin je dag met een groot glas water voordat je koffie of thee neemt. Je zult een goede gewoonte creëren die je heel je leven kan volhouden.
  • Bekijk de situatie op het werk. Als je vaak aan je bureau zit, zet dan elke ochtend een kan met water op je bureau. Het zal dienen als een herinnering om meer te drinken en je zult gemotiveerd zijn om er heel de dag van te nippen en om je doel te bereiken om het af te maken. Als je onderweg bent of buiten de deur, zorg dan dat je water tot je beschikking hebt.
  • Stel een timer in of gebruik een app op je smartphone die jou eraan kan herinneren om meer water te drinken.
  • Maak het interessant: voeg citrus, kruiden, fruit of een scheutje sap toe om de smaak te versterken of ga voor een bruisende, ongezoete optie en neem wat thee met citroen. Liever een verkoelend drankje? Bewaar een kruik in de koelkast voor een lekkere ijskoude explosie op een warme dag.
  • Gebruik Herbal Aloë Max als verfrissende en evenwichtige toevoeging aan je water om je te helpen jouw dagelijkse vloeistofinname te behalen. Meng 3 dopjes (15 ml) met 120 ml water.

Welke manier je ook kiest om gehydrateerd te blijven, zelfs een beetje meer water op dagelijkse basis kan een groot verschil maken.

Goede hydratatie is zeker niet het enige belangrijke element in jouw voedingsplan. Lees hier meer over de zes essentiële elementen voor een uitgebalanceerd voedingsplan.

Gerelateerd

Alle artikelen
9 verzorgingstips om een droge huid in de winter te voorkomen

9 verzorgingstips om een droge huid in de winter te voorkomen

Auteur: Herbalife Nutrition

Een droge, vochtarme huid kan op elk moment van het jaar optreden, maar vooral als het weer omslaat. Omdat het in veel delen van de wereld winter is, beginnen velen van ons ook veranderingen in de huid te zien. Tijdens koudere maanden is er buiten minder vocht in de lucht en kunnen verwarmingssystemen binnenshuis ook de huid uitdrogen.

Lees meer

Eettips om je op weg te helpen

Eettips om je op weg te helpen

Auteur: Susan Bowerman

Het lijkt alsof iedereen in 2020 meer gebakken heeft dan ooit. We zagen alles voorbijkomen op social media, zoals nieuwe recepten voor bananenbrood of zelfgemaakte hummus, maar bovenal veel lekkere en vaak ongezonde lekkernijen. Onze routines zijn de laatste maanden zo ingrijpend veranderd dat het niet gek is dat we even van onze gezonde gewoonten zijn afgedwaald, maar hoe pakken we nu de draad weer op? Dat doen we door het aanbrengen van veranderingen in onze levensstijl die gezond eten nu en in de toekomst zullen ondersteunen.

Lees meer

Meer proteïnen binnenkrijgen. Hoe doe je dat?

Meer proteïnen binnenkrijgen. Hoe doe je dat?

Auteur: Herbalife Nutrition

Of je nu op gewicht wilt blijven, af wilt vallen of aan wilt komen, jouw lichaam heeft altijd behoeften aan eiwitten, beter bekend als proteïne. Proteïne is een belangrijke voedingsstof en bevat aminozuren waar je lichaam niet zonder kan. Als je in je voeding voortdurend een tekort aan proteïne zou hebben, dan zou je lichaam geen andere keuze hebben dan te beginnen met het afbreken van proteïnen in je lichaam om de aminozuren te leveren die noodzakelijk zijn om de meest vitale lichaamseiwitten te produceren. Terwijl dit proces van aanmaken en afbreken voortdurend in je lichaam plaatsvindt, werkt het systeem alleen zolang er voldoende aminozuren uit de voeding komen om de twee processen in balans te houden. Bij een gezond dieet is het dus noodzaak om je proteïne-inname te controleren.

Lees meer

Vind een member

Vind een member x