Vliegtuig workout: Blijf actief tijdens de vlucht

Maak je reis plezierig en vermijd de ‘after travel blues’ door actief te blijven tijdens de vlucht. Lang vliegen kan spierspanning, stress en houdingsproblemen veroorzaken die lang kunnen aanhouden nadat je geland bent. Inactiviteit tijdens de vlucht kan ook gevaarlijkere problemen veroorzaken zoals bloedstolsels of diepe veneuze trombose(DVT). Het krijgen van DVT door langdurige inactiviteit kan ernstige medische complicaties veroorzaken als het niet wordt behandeld. Veel van deze problemen kunnen worden voorkomen door in de lucht actief te blijven.

Het uitvoeren van een eenvoudige stretchroutine en het dragen van speciale compressiesokken om de bloedsomloop te bevorderen, kan je kansen op complicaties drastisch verminderen. De volgende keer dat je op een lange vlucht zit, overweeg dan om je stress te verlichten en je pijnlijke spieren weg te stretchen met een eenvoudige stoelroutine tijdens de vlucht.

Je trainingsroutine tijdens de vlucht

Strek van top tot teen, beginnend met de nek.

• Kantel je hoofd langzaam in de richting van je schouder

• Houd tien seconden vast

• Wissel van kant


Maak vervolgens je schouders losser om pijn te voorkomen, vergroot de flexibiliteit en voeg kracht toe.

• Rol beide schouders naar voren in een cirkelvormige beweging

• Rol beide schouders naar achteren in een cirkelvormige beweging

• Herhaal tien keer


Stretch je polsen.

• Strek je arm naar buiten met de palm naar beneden

• Strek met je andere hand je vingers naar beneden

• Houd drie seconden vast

• Strek daarna je vingers omhoog

• Houd drie seconden vast

• Herhaal drie keer


Verlicht het vermoeide gevoel dat je in je benen krijgt met oefeningen voor de voet- en kuitspieren

• Houd een voet van de vloer door je been recht te houden

• Buig je enkel, richt je tenen omhoog

• Strek je enkel uit, richt je tenen naar beneden

• Doe 10 keer en herhaal met je andere been

• Maak vervolgens een cirkel met je tenen door een voet met de klok mee en dan tegen de klok in te bewegen

• Wissel van voet

Uit je stoel stappen en rondlopen als het veilig is kan voor veel opluchting zorgen. Hier zijn twee oefeningen die je kunt doen als je uit je stoel bent om de bloedsomloop in het onderlichaam te stimuleren.

Squats: Ga naast je stoel staan met je voeten op schouderbreedte uit elkaar en doe net alsof je gaat zitten. Als je billen op de hoogte van de stoel komen, ga dan weer staan en herhaal. Deze oefening zal je onderlichaam versterken.

Forward lunge: Ga in het gangpad staan met je borst omhoog, je kin omhoog en de buikspieren aangespannen. Doe een stap naar voren met je linker voet. Zak recht naar beneden zodat je voorste linker knie over de bovenkant van je schoen gaat, en je rechter knie naar beneden wijst naar de vloer. Je staat op je tenen. Duw terug naar de startpositie en herhaal, stap naar voren met het andere been.

Wees voorbereid op beweging wanneer je geland bent.

Als je langer dan een paar uur in de vlucht bent, zou je na je landing tijd moeten vrijmaken om 20-30 minuten aan beweging te doen, zodat je een gefundeerd gevoel krijgt. Hier zijn enkele tips over hoe je je kunt voorbereiden op een actieve reis als je eenmaal geland bent.

• Pak je handbagage in met enkele essentiële trainingsbenodigdheden. Neem sportschoenen mee of draag ze, zodat je bij aankomst kunt wandelen. Het dragen van hakken kan voor strakke kuitspieren zorgen.

• Neem een weerstandsband mee. Ze zijn licht, veelzijdig en hiermee kan je eenvoudige, maar effectieve krachtbewegingen doen na het reizen.

• Een yogamat is een geweldige en eenvoudige gadget om mee te nemen. Je kunt het gebruiken om je uit te rekken en het kan ook als een noodbed functioneren om op te liggen als je vlucht vertraagd is.

Alle kleine dingen die je doet kunnen je reis aangenamer maken. Als je rondloopt, dan worden je endorfines sterker en kan je je energieker voelen - om maar te zwijgen over het feit dat beweging je algemene stress kan verlichten.

Eenmaal aangekomen op je bestemming? Lees hier hoe je ook fit op reis blijft.

Gerelateerd

Alle artikelen
Fitnesstrends 2021

Fitnesstrends 2021

Auteur: Samantha Clayton

Als we terugkijken op 2020, zullen we ons de verandering van onze routines herinneren. Hoe we deze hebben aangepast aan het nieuwe normaal - vooral onze fitnessregimes. Omdat sportscholen gesloten waren, volgden we online sportlessen en omarmden we buitenoefeningen. In 2021 kunnen we verwachten dat veel van de fitnessveranderingen in 2020 de norm worden. We zullen meer mensen thuis zien trainen in plaats van in een drukke sportschool, waarbij de nadruk wordt gelegd op mentale fitheid en een groeiend aantal technologische hulpmiddelen om onze routines kracht bij te zetten, zowel thuis, op het werk als onderweg.

Lees meer

Essentiële fitnesskit voor de feestdagen

Essentiële fitnesskit voor de feestdagen

Auteur: Herbalife Nutrition

De feestdagen kunnen de wilskracht van zelfs de meest toegewijde fitness- en gezonde levensstijlliefhebber testen, dankzij verstoorde dagelijkse routines, heerlijke snacks en, natuurlijk, de aantrekkingskracht van de bank! Maar met de juiste benodigdheden om je te helpen je shape en fitnessdoelen op het goede spoor te houden, kan je je voorbereiden op succes. Hier is een overzicht van alles wat je nodig hebt om tijdens de vakantie actief en gezond te blijven.

Lees meer

Atleet van wereldniveau deelt welzijns- en fitnessvoornemens voor een gelukkiger nieuwjaar

Atleet van wereldniveau deelt welzijns- en fitnessvoornemens voor een gelukkiger nieuwjaar

Auteur: Samantha Clayton

2020 is een uitdagend jaar geweest. Ik ben er zeker van dat velen van ons klaar zijn om in 2021 op de 'herstart'-knop te drukken en het nieuwe jaar te vullen met veel positiviteit en wellness. De start van het nieuwe jaar is een goed moment om nieuwe fitnessdoelen te stellen en te werken aan een gezondere levensstijl. Lees verder voor 5 manieren om ervoor te zorgen dat je gelukkiger en gezonder bent in 2021.

Lees meer

Vind een member

Vind een member x