Beloon jezelf na je training niet met een terugval

Wellicht is dit jou ook wel eens overkomen. Na wat harder te hebben getraind dan je meestal doet, dacht je, “Ik heb wel heel erg veel calorieën verbrand— ik neem lekker een cheeseburger.” Dit wordt ook wel ‘caloriecompensatie’ genoemd. Vaak eten we te veel na het sporten, in de overtuiging dat we veel meer calorieën hebben verbrand dan dat wij feitelijk deden. Maar te veel eten—onze ‘calorie-inname’ aanpassen— is niet de enige manier waarop we compenseren; soms passen we ook onze ‘calorieverbranding’ aan. En overcompenseren we door na een periode van activiteit de rest van de dag veel minder actief te zijn.

Er wordt wel eens gezegd dat we wellicht allemaal geboren zijn met onze eigen “activitystat”— een biologisch mechanisme dat ons dagelijkse energieverbruik redelijk constant houdt. Dit idee gaat ervan uit dat de interne activiteitsthermostaat ons, iedere keer als we vrij zware fysieke inspanningen doen, ertoe zal aanzetten dit te compenseren door daarna onze mate van inactiviteit te verhogen.

Maar bij het idee van de “activitystat” zijn grote vraagtekens gezet. Want als deze interne regulatie van ons energieverbruik geconditioneerd zou zijn, zou dit gedurende ons hele leven zo moeten blijven. Maar dat lijkt niet het geval te zijn.

Onderzoek heeft uitgewezen dat jonge kinderen, maar ook mensen boven de 60, inderdaad de neiging hebben om te compenseren. Zij balanceren hun fysieke inspanningen met inactiviteit, zodat hun energieverbruik dag in dag uit redelijk constant blijft. Maar bij jongvolwassenen triggert fysieke inspanning niet diezelfde neerwaartse bijstelling van de activiteit — zodat zij uiteindelijk meer calorieën verbranden dan normaal.

Zelfs als de activitystat wel bestaat, zijn er ook psychologische factoren die van invloed zijn op onze energiebalans. Zij beïnvloeden niet alleen hoeveel fysieke inspanningen wij verrichten maar ook of wij inderdaad 'aanpassingen maken' door het de rest van de dag lekker rustig aan te doen of onszelf met extra eten te belonen.

We kunnen het biologische systeem dat onze voedselinname reguleert negeren en dat doen we vaak ook en we maken bewuste keuzes over hoeveel (of hoe weinig) we eten. Zo hebben we zelf ook controle over de hoeveelheid energie die we dagelijks verbranden. We kunnen vastbesloten zijn om regelmatig aan lichaamsbeweging te doen. En er staan ons hulpmiddelen ter beschikking (zoals activiteitenlogboeken, stappentellers en apps voor de smartphone) die ondersteuning bieden bij het bereiken van onze activiteitendoelen en bij het onder controle houden van ons gewicht.

Het helpt ook om goed grip te krijgen op zowel de calorie-inname als de calorieverbranding. De meeste mensen schatten dat zij door het verrichten van fysieke inspanning 2 tot 3 keer meer calorieën verbranden dan dat zij in werkelijkheid doen, en zij onderschatten de calorieën die zij eten ergens tussen de 20 en 40%. Door het zorgvuldig bijhouden van je calorieën, kom je erachter dat een wandeling door het park geen rechtvaardiging is voor het eten van een cheeseburger.

Gerelateerd

Alle artikelen
Wat betekent innovatie voor een vlaggenschipproduct?

Wat betekent innovatie voor een vlaggenschipproduct?

Auteur: Herbalife Nutrition

Toen Herbalife’s Formula 1 shake in 1980 voor het eerst werd geïntroduceerd, bestond er geen enkel vergelijkbaar product. Het was een heerlijke gezonde maaltijd in een glas, die snel te bereiden en betaalbaar was en de ideale balans tussen eiwitten en andere belangrijke voedingsstoffen bood. Hoe is Herbalife er dan in geslaagd om Formula 1 al bijna 40 jaar het vlaggenschipproduct te laten zijn? Door innovatie.

Lees meer

Fitnessmotivatie voor mannen van alle leeftijden

Fitnessmotivatie voor mannen van alle leeftijden

Auteur: Samantha Clayton

Fitter worden en fit blijven vereist hard werken, discipline en toegewijd zijn aan het bereiken van jouw persoonlijke doelen. Tijdens de verschillende fases van ons leven kan het voelen alsof bepaalde fitnessdoelen moeilijker of gemakkelijker te bereiken zijn dan andere. Jouw gezondheid en welzijn moeten echter een prioriteit zijn, ongeacht leeftijd, en we moeten leren slimmer te trainen, niet harder.

Lees meer

Herbalife Nutrition: al 12 jaar officiële voedingsleverancier van LA Galaxy

Herbalife Nutrition: al 12 jaar officiële voedingsleverancier van LA Galaxy

Auteur: Herbalife Nutrition

In 2005 is Herbalife Nutrion de officiële voedingsleverancier van LA Galaxy geworden. Twee jaar daarna werd het voedingsbedrijf de officiële shirtsponsor en hoofdsponsor. In de afgelopen vijf jaar is Galaxy uitgegroeid tot een echt internationaal merk met wereldwijde erkenning. De club blijft de maatstaf waaraan alle anderen worden gemeten in de Major League Soccer, door het winnen van de Supporters’ Shield in elk van de laatste twee seizoenen en het tweemaal bereiken van de MLS Cup in de laatste drie jaar, met als hoogtepunt een onvergetelijke 1-0 overwinning op de Houston Dynamo voor ruim 30.000 fans in The Home Depot Center tijdens de MLS Cup.

Lees meer

Vind een member

Vind een member x