Basket HN

Waarom lichamelijke activiteit essentieel is voor een gezond hart

Elke keer dat je traint, versterk je je hart. Volgens het rapport van de Amerikaanse Surgeon General over fysieke activiteit en gezondheid hebben inactieve mensen bijna twee keer zoveel kans op het ontwikkelen van hartaandoeningen dan degenen die actiever zijn. Dat feit relativeert hoe belangrijk lichaamsbeweging is om hart- en vaatziekten te voorkomen.

De American Heart Association beveelt aan dat volwassenen ten minste 150 minuten per week cardiotraining zouden moeten doen, of 75 minuten per week krachttraining, of een combinatie van beide, om te profiteren van de voordelen voor de gezondheid van het hart die gepaard gaan met lichaamsbeweging. Het goede nieuws is dat je deze minuten gedurende de week kunt verspreiden.

Hoe houdt regelmatige lichaamsbeweging ons hart gezond?

Hier zijn 5 redenen waarom je fysieke activiteit zou moeten verhogen om een ​​betere gezondheid van het hart te bevorderen:

1. Training verlaagt de bloeddruk.

Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie is cardiotraining de beste vorm van fysieke activiteit om hoge bloeddruk aan te pakken. Het omvat repetitieve en ritmische bewegingen en maakt gebruik van grote spiergroepen, zoals die in je benen, schouders en armen. Denk aan zwemmen, wandelen, joggen of dansen.

2. Training verbetert de zuurstofvoorziening.

Training versterkt de spieren en verbetert zo hun vermogen om zuurstof uit het circulerende bloed te halen. Op deze manier werkt het hart efficiënter om bloed naar de spieren te pompen.

3. Beweging zorgt voor een gezond gewicht.

Door te sporten verbrand je calorieën. Cardiotraining zorgt voor een energietekort, terwijl krachttraining de spiermassa verbetert. Dit, in combinatie met een uitgebalanceerd dieet, helpt je om een ​​gezond gewicht en een optimaal cholesterolgehalte te behouden.

4. Training vermindert stress.

Voortdurend gespannen zijn door stress kan leiden tot een hoge bloeddruk. Trainen verbetert zowel de stemming als het zelfvertrouwen, wat op zijn beurt weer helpt om met stress om te gaan.

5. Training verhoogt het HDL-cholesterol.

Lipoproteïnen met hoge dichtheid (HDL), ook wel bekend als het 'goede' cholesterol, reinigen de slagaders van overtollig cholesterol. Ze transporteren dat teveel naar de lever waar het wordt gemetaboliseerd. Dit vermindert het risico op atherosclerose en hart- en vaatziekten.

Een recente, studie uitgevoerd door Japanse onderzoekers, wees uit dat minstens drie tot vier keer per week trainen gedurende minstens 20 minuten het HDL-niveau verhoogt.

Aan de slag op weg naar een gezond hart

Wanneer je de stappen zet die je zelf onder controle hebt, zoals sporten en goed eten, voel je de voordelen vrij snel. In feite, na een paar weken gefocust te zijn op een cardiotraining, zal lichaamsbeweging gemakkelijker worden en zullen dagelijkse taken je niet zo snel kortademig maken.

Het enige dat nodig is, is ongeveer 150 minuten per week cardiotraining met matige intensiteit. Anders gezegd, slechts 30 minuten stevig wandelen of lichte lichaamsbeweging per dag doen wonderen voor je hart. Spierversterkende activiteiten waarbij grote spiergroepen betrokken zijn, worden ook minstens twee keer per week aanbevolen.

Kies dus een hobby die goed is voor je hart en je gezondheid. Het kan wandelen, hardlopen, fietsen, dansen, zwemmen en echt alles zijn dat je hartslag op gang brengt. Dit alles kan een positieve invloed hebben op je gezondheid, welzijn en geluk.

Tips om je aantal stappen te verhogen? Klik hier.

Gerelateerd

Alle artikelen
Ontdek deze leuke en originele manier om calorieën te verbranden en je lichaam te versterken!

Ontdek deze leuke en originele manier om calorieën te verbranden en je lichaam te versterken!

Auteur: Herbalife Nutrition

Velen van jullie kennen Zumba wel al, een fitnessdans die salsa, merengue en andere Latin dansen combineert. Er is een afgeleide die in het zwembad wordt gedaan: aqua Zumba! Ontdek deze leuke en originele manier om calorieën te verbranden en je lichaam te versterken!

Lees meer

Mindfulness: Hoe om te gaan met stress door middel van yoga en meditatie

Mindfulness: Hoe om te gaan met stress door middel van yoga en meditatie

Auteur: Samantha Clayton

In onze snelle, gestresste maatschappij is er behoefte aan hulpmiddelen en strategieën voor mindfulness om de stress en de druk van werk en leven in balans te houden. Mindfulness, vaak gebruikt als een therapeutische techniek, is een mentale toestand bereiken door je te concentreren op de huidige situatie, terwijl je rustig je gevoelens, gedachten, en lichamelijke gevoelens erkent en aanvaardt.

Lees meer

Beweeg elke dag 30 minuten

Beweeg elke dag 30 minuten

Auteur: Herbalife Nutrition

30 minuten stevig wandelen per dag is het minimum dat wordt aanbevolen door het nationale gezondheidsprogramma. Maar 30 minuten per dag bewegen is niet voor iedereen weggelegd. Toch hoef je alleen maar een paar gewoonten in je dagelijkse leven te veranderen om dit te bereiken.

Lees meer

Vind een member

Vind een member x