Waarom lichamelijke activiteit essentieel is voor een gezond hart

Elke keer dat je traint, versterk je je hart. Volgens het rapport van de Amerikaanse Surgeon General over fysieke activiteit en gezondheid hebben inactieve mensen bijna twee keer zoveel kans op het ontwikkelen van hartaandoeningen dan degenen die actiever zijn. Dat feit relativeert hoe belangrijk lichaamsbeweging is om hart- en vaatziekten te voorkomen.

De American Heart Association beveelt aan dat volwassenen ten minste 150 minuten per week cardiotraining zouden moeten doen, of 75 minuten per week krachttraining, of een combinatie van beide, om te profiteren van de voordelen voor de gezondheid van het hart die gepaard gaan met lichaamsbeweging. Het goede nieuws is dat je deze minuten gedurende de week kunt verspreiden.

Hoe houdt regelmatige lichaamsbeweging ons hart gezond?

Hier zijn 5 redenen waarom je fysieke activiteit zou moeten verhogen om een ​​betere gezondheid van het hart te bevorderen:

1. Training verlaagt de bloeddruk.

Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie is cardiotraining de beste vorm van fysieke activiteit om hoge bloeddruk aan te pakken. Het omvat repetitieve en ritmische bewegingen en maakt gebruik van grote spiergroepen, zoals die in je benen, schouders en armen. Denk aan zwemmen, wandelen, joggen of dansen.

2. Training verbetert de zuurstofvoorziening.

Training versterkt de spieren en verbetert zo hun vermogen om zuurstof uit het circulerende bloed te halen. Op deze manier werkt het hart efficiënter om bloed naar de spieren te pompen.

3. Beweging zorgt voor een gezond gewicht.

Door te sporten verbrand je calorieën. Cardiotraining zorgt voor een energietekort, terwijl krachttraining de spiermassa verbetert. Dit, in combinatie met een uitgebalanceerd dieet, helpt je om een ​​gezond gewicht en een optimaal cholesterolgehalte te behouden.

4. Training vermindert stress.

Voortdurend gespannen zijn door stress kan leiden tot een hoge bloeddruk. Trainen verbetert zowel de stemming als het zelfvertrouwen, wat op zijn beurt weer helpt om met stress om te gaan.

5. Training verhoogt het HDL-cholesterol.

Lipoproteïnen met hoge dichtheid (HDL), ook wel bekend als het 'goede' cholesterol, reinigen de slagaders van overtollig cholesterol. Ze transporteren dat teveel naar de lever waar het wordt gemetaboliseerd. Dit vermindert het risico op atherosclerose en hart- en vaatziekten.

Een recente, studie uitgevoerd door Japanse onderzoekers, wees uit dat minstens drie tot vier keer per week trainen gedurende minstens 20 minuten het HDL-niveau verhoogt.

Aan de slag op weg naar een gezond hart

Wanneer je de stappen zet die je zelf onder controle hebt, zoals sporten en goed eten, voel je de voordelen vrij snel. In feite, na een paar weken gefocust te zijn op een cardiotraining, zal lichaamsbeweging gemakkelijker worden en zullen dagelijkse taken je niet zo snel kortademig maken.

Het enige dat nodig is, is ongeveer 150 minuten per week cardiotraining met matige intensiteit. Anders gezegd, slechts 30 minuten stevig wandelen of lichte lichaamsbeweging per dag doen wonderen voor je hart. Spierversterkende activiteiten waarbij grote spiergroepen betrokken zijn, worden ook minstens twee keer per week aanbevolen.

Kies dus een hobby die goed is voor je hart en je gezondheid. Het kan wandelen, hardlopen, fietsen, dansen, zwemmen en echt alles zijn dat je hartslag op gang brengt. Dit alles kan een positieve invloed hebben op je gezondheid, welzijn en geluk.

Tips om je aantal stappen te verhogen? Klik hier.

Gerelateerd

Alle artikelen
Sta je op en straal je? Of vind je het lastig om uit bed te komen?

Sta je op en straal je? Of vind je het lastig om uit bed te komen?

Auteur: Samantha Clayton

Wetenschappelijk gezien is het logisch dat ons lichaam beter werkt na een goede nachtrust, en aangezien de meeste mensen 's nachts hun grootste dosis rust en herstel krijgen, is de ochtend een tijd waarin je lichaam weer volop in werking is. Misschien merk je ook dat je 's morgens vroeg meer gefocust bent.

Lees meer

Maak tijd voor yoga

Maak tijd voor yoga

Auteur: Herbalife Nutrition

Wat betekent het woord ‘yoga’ voor jou? Voor sommige mensen is het stretchen en ontspannen. Voor anderen gaat het om het opbouwen van kracht, flexibiliteit en coördinatie of zelfs een pittige training. Het hangt allemaal af van de yogastijl die je kiest - en er is genoeg om uit te kiezen. Maar vergis je niet: yoga is absoluut een sport met unieke voordelen en uitdagingen.

Lees meer

Fitnesstrends 2021

Fitnesstrends 2021

Auteur: Samantha Clayton

Als we terugkijken op 2020, zullen we ons de verandering van onze routines herinneren. Hoe we deze hebben aangepast aan het nieuwe normaal - vooral onze fitnessregimes. Omdat sportscholen gesloten waren, volgden we online sportlessen en omarmden we buitenoefeningen. In 2021 kunnen we verwachten dat veel van de fitnessveranderingen in 2020 de norm worden. We zullen meer mensen thuis zien trainen in plaats van in een drukke sportschool, waarbij de nadruk wordt gelegd op mentale fitheid en een groeiend aantal technologische hulpmiddelen om onze routines kracht bij te zetten, zowel thuis, op het werk als onderweg.

Lees meer

Vind een member

Vind een member x