Waarom lichamelijke activiteit essentieel is voor een gezond hart

Elke keer dat je traint, versterk je je hart. Volgens het rapport van de Amerikaanse Surgeon General over fysieke activiteit en gezondheid hebben inactieve mensen bijna twee keer zoveel kans op het ontwikkelen van hartaandoeningen dan degenen die actiever zijn. Dat feit relativeert hoe belangrijk lichaamsbeweging is om hart- en vaatziekten te voorkomen.

De American Heart Association beveelt aan dat volwassenen ten minste 150 minuten per week cardiotraining zouden moeten doen, of 75 minuten per week krachttraining, of een combinatie van beide, om te profiteren van de voordelen voor de gezondheid van het hart die gepaard gaan met lichaamsbeweging. Het goede nieuws is dat je deze minuten gedurende de week kunt verspreiden.

Hoe houdt regelmatige lichaamsbeweging ons hart gezond?

Hier zijn 5 redenen waarom je fysieke activiteit zou moeten verhogen om een ​​betere gezondheid van het hart te bevorderen:

1. Training verlaagt de bloeddruk.

Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie is cardiotraining de beste vorm van fysieke activiteit om hoge bloeddruk aan te pakken. Het omvat repetitieve en ritmische bewegingen en maakt gebruik van grote spiergroepen, zoals die in je benen, schouders en armen. Denk aan zwemmen, wandelen, joggen of dansen.

2. Training verbetert de zuurstofvoorziening.

Training versterkt de spieren en verbetert zo hun vermogen om zuurstof uit het circulerende bloed te halen. Op deze manier werkt het hart efficiënter om bloed naar de spieren te pompen.

3. Beweging zorgt voor een gezond gewicht.

Door te sporten verbrand je calorieën. Cardiotraining zorgt voor een energietekort, terwijl krachttraining de spiermassa verbetert. Dit, in combinatie met een uitgebalanceerd dieet, helpt je om een ​​gezond gewicht en een optimaal cholesterolgehalte te behouden.

4. Training vermindert stress.

Voortdurend gespannen zijn door stress kan leiden tot een hoge bloeddruk. Trainen verbetert zowel de stemming als het zelfvertrouwen, wat op zijn beurt weer helpt om met stress om te gaan.

5. Training verhoogt het HDL-cholesterol.

Lipoproteïnen met hoge dichtheid (HDL), ook wel bekend als het 'goede' cholesterol, reinigen de slagaders van overtollig cholesterol. Ze transporteren dat teveel naar de lever waar het wordt gemetaboliseerd. Dit vermindert het risico op atherosclerose en hart- en vaatziekten.

Een recente, studie uitgevoerd door Japanse onderzoekers, wees uit dat minstens drie tot vier keer per week trainen gedurende minstens 20 minuten het HDL-niveau verhoogt.

Aan de slag op weg naar een gezond hart

Wanneer je de stappen zet die je zelf onder controle hebt, zoals sporten en goed eten, voel je de voordelen vrij snel. In feite, na een paar weken gefocust te zijn op een cardiotraining, zal lichaamsbeweging gemakkelijker worden en zullen dagelijkse taken je niet zo snel kortademig maken.

Het enige dat nodig is, is ongeveer 150 minuten per week cardiotraining met matige intensiteit. Anders gezegd, slechts 30 minuten stevig wandelen of lichte lichaamsbeweging per dag doen wonderen voor je hart. Spierversterkende activiteiten waarbij grote spiergroepen betrokken zijn, worden ook minstens twee keer per week aanbevolen.

Kies dus een hobby die goed is voor je hart en je gezondheid. Het kan wandelen, hardlopen, fietsen, dansen, zwemmen en echt alles zijn dat je hartslag op gang brengt. Dit alles kan een positieve invloed hebben op je gezondheid, welzijn en geluk.

Tips om je aantal stappen te verhogen? Klik hier.

Gerelateerd

Alle artikelen
Goede gewoontes om voor je rug te zorgen tijdens het thuiswerken

Goede gewoontes om voor je rug te zorgen tijdens het thuiswerken

Auteur: Herbalife Nutrition

Regelmatig stretchen zal je dagelijks wellness bieden, maar als je niet een paar goede gewoonten aanneemt, zullen de voordelen vluchtig zijn. Hier zijn enkele tips voor het verzorgen van je rug tijdens het telewerken!

Lees meer

De trap: je bondgenoot voor sport en afvallen!

De trap: je bondgenoot voor sport en afvallen!

Auteur: Samantha Clayton

Afvallen en sporten op een trap? Neem de trap op in je trainingsroutine, om calorieën te verbranden en spierweerstand op te bouwen! Lees verder voor alle tips en tricks.

Lees meer

9 fitnessoefeningen met een stoel

9 fitnessoefeningen met een stoel

Auteur: Herbalife Nutrition

Wist je dat je met een stoel alle spieren kunt trainen? Hier zijn enkele fitness- en krachttrainingsideeën die te maken hebben met een stoel om je bovenlichaam te versterken en je onderlichaam te verstevigen!

Lees meer

Vind een member

Vind een member x