Waarom lichamelijke activiteit essentieel is voor een gezond hart

Elke keer dat je traint, versterk je je hart. Volgens het rapport van de Amerikaanse Surgeon General over fysieke activiteit en gezondheid hebben inactieve mensen bijna twee keer zoveel kans op het ontwikkelen van hartaandoeningen dan degenen die actiever zijn. Dat feit relativeert hoe belangrijk lichaamsbeweging is om hart- en vaatziekten te voorkomen.

De American Heart Association beveelt aan dat volwassenen ten minste 150 minuten per week cardiotraining zouden moeten doen, of 75 minuten per week krachttraining, of een combinatie van beide, om te profiteren van de voordelen voor de gezondheid van het hart die gepaard gaan met lichaamsbeweging. Het goede nieuws is dat je deze minuten gedurende de week kunt verspreiden.

Hoe houdt regelmatige lichaamsbeweging ons hart gezond?

Hier zijn 5 redenen waarom je fysieke activiteit zou moeten verhogen om een ​​betere gezondheid van het hart te bevorderen:

1. Training verlaagt de bloeddruk.

Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie is cardiotraining de beste vorm van fysieke activiteit om hoge bloeddruk aan te pakken. Het omvat repetitieve en ritmische bewegingen en maakt gebruik van grote spiergroepen, zoals die in je benen, schouders en armen. Denk aan zwemmen, wandelen, joggen of dansen.

2. Training verbetert de zuurstofvoorziening.

Training versterkt de spieren en verbetert zo hun vermogen om zuurstof uit het circulerende bloed te halen. Op deze manier werkt het hart efficiënter om bloed naar de spieren te pompen.

3. Beweging zorgt voor een gezond gewicht.

Door te sporten verbrand je calorieën. Cardiotraining zorgt voor een energietekort, terwijl krachttraining de spiermassa verbetert. Dit, in combinatie met een uitgebalanceerd dieet, helpt je om een ​​gezond gewicht en een optimaal cholesterolgehalte te behouden.

4. Training vermindert stress.

Voortdurend gespannen zijn door stress kan leiden tot een hoge bloeddruk. Trainen verbetert zowel de stemming als het zelfvertrouwen, wat op zijn beurt weer helpt om met stress om te gaan.

5. Training verhoogt het HDL-cholesterol.

Lipoproteïnen met hoge dichtheid (HDL), ook wel bekend als het 'goede' cholesterol, reinigen de slagaders van overtollig cholesterol. Ze transporteren dat teveel naar de lever waar het wordt gemetaboliseerd. Dit vermindert het risico op atherosclerose en hart- en vaatziekten.

Een recente, studie uitgevoerd door Japanse onderzoekers, wees uit dat minstens drie tot vier keer per week trainen gedurende minstens 20 minuten het HDL-niveau verhoogt.

Aan de slag op weg naar een gezond hart

Wanneer je de stappen zet die je zelf onder controle hebt, zoals sporten en goed eten, voel je de voordelen vrij snel. In feite, na een paar weken gefocust te zijn op een cardiotraining, zal lichaamsbeweging gemakkelijker worden en zullen dagelijkse taken je niet zo snel kortademig maken.

Het enige dat nodig is, is ongeveer 150 minuten per week cardiotraining met matige intensiteit. Anders gezegd, slechts 30 minuten stevig wandelen of lichte lichaamsbeweging per dag doen wonderen voor je hart. Spierversterkende activiteiten waarbij grote spiergroepen betrokken zijn, worden ook minstens twee keer per week aanbevolen.

Kies dus een hobby die goed is voor je hart en je gezondheid. Het kan wandelen, hardlopen, fietsen, dansen, zwemmen en echt alles zijn dat je hartslag op gang brengt. Dit alles kan een positieve invloed hebben op je gezondheid, welzijn en geluk.

Tips om je aantal stappen te verhogen? Klik hier.

Gerelateerd

Alle artikelen
Efficiënte trainingen voor thuis: de voordelen van HIIT en crosstraining

Efficiënte trainingen voor thuis: de voordelen van HIIT en crosstraining

Fitnesstrends zijn altijd een hot topic: mensen willen weten wat de nieuwste trainingsprogramma’s zijn waarmee ze in shape kunnen komen. Op dit moment kunnen de leidende trends in de fitnesswereld worden onderverdeeld in twee hoofdgroepen: holistisch en functioneel.

Lees meer

Hoe atleten de angst voor sportprestaties kunnen overwinnen

Hoe atleten de angst voor sportprestaties kunnen overwinnen

Auteur: Herbalife Nutrition

Atleten concentreren zich op verschillende variabelen om ervoor te zorgen dat ze optimaal presteren: een voedzaam en gezond dieet volgen, regelmatig trainen, de juiste supplementen nemen en voldoende rust krijgen. Maar prestatie gaat niet alleen over een optimale fysieke conditie; psychologische factoren spelen ook een belangrijke rol. Wanneer je een wedstrijd, race of competitief evenement hebt, kan je last krijgen van angst voor sportprestaties. Het kan komen in de vorm van overmatige opwinding of nervositeit, wat de besluitvorming en prestaties kan verstoren.

Lees meer

Streamen en stretchen: 5 eenvoudige stretchoefeningen om te doen tijdens het tv kijken

Streamen en stretchen: 5 eenvoudige stretchoefeningen om te doen tijdens het tv kijken

Auteur: Samantha Clayton

Laten we eerlijk zijn, na een lange dag gewerkt te hebben of voor anderen gezorgd te hebben, kijken we er allemaal naar uit om op de bank neer te ploffen en naar onze favoriete tv-programma's te kijken. Maar de hele dag zitten resulteert in stijve gewrichten tijdens het bewegen, waardoor mensen hun spieren langer en sterker maken om blessures te verminderen, vooral naarmate we ouder worden. Volgens American College of Sports Medicine (ACSM) moeten volwassenen twee tot drie keer per week flexibiliteitsoefeningen doen. Maar velen van ons vinden het moeilijk om te stretchen in een drukke week. Overweeg dit: door slechts vijf eenvoudige oefeningen per avond te doen, kan je aan je training beginnen en niks van je favoriete show missen.

Lees meer

Vind een member

Vind een member x