Sport moment

Wanneer is de beste tijd om te trainen?

Ochtend, middag of avond: wanneer train je het beste? Als je met een fysieke activiteit begint, dan vraag je je misschien af wat de beste tijd is voor in je schema. Hier zijn wat tips voor het maken van de juiste keuze!

Ochtend, middag of avond: een paar minuten kan voldoende zijn

Een van de moeilijkheden die zich kunnen voordoen bij het starten of hervatten van fysieke activiteit, is het inpassen in een vaak al druk schema.

Het goede nieuws is dat een training niet lang hoeft te duren. Een paar voorbeelden :

  • Tabata-workouts: sessies met hoge intensiteit, in minder dan 4 minuten,
  • Sessies van 5 minuten, met bijzondere aandacht voor bepaalde lichaamsdelen,
  • een cardio workout in 10 minuten.

Ben je ooit op het fitnessportaal van Samantha Clayton geweest? Klik hier voor een voorbeeld van een HIIT-video van 10 minuten. Aarzel niet om het portaal te verkennen: er wachten nog vele andere trainingsvideo's op je.

Train 's ochtends om de dag goed te beginnen

Het belangrijkste voordeel van 's ochtends sporten is dat je je stofwisseling kunt activeren. Een hogere stofwisseling stelt je in staat om meer calorieën te verbranden, en dus om je gewicht onder controle te houden, terwijl je je spieren versterkt.

Ook al betekent het eerder opstaan, een sessie aan het begin van de dag zorgt ervoor dat je in een goede vorm komt om de dag goed te beginnen. De hormonen die door inspanning worden geactiveerd, toveren een glimlach op je gezicht: vaarwel tegen sombere ochtenden!

Kies je voor een ochtendtraining, sta dan eerder op, maar vervang je ontbijt niet door een training. Lichamelijke activiteit en voeding zijn inderdaad complementair! Gehydrateerd blijven is vooral essentieel tijdens het sporten, zelfs als de sessie maar een paar minuten duurt.

Middag: training om je tijd te optimaliseren

Kiezen voor sporten tijdens de lunch heeft verschillende voordelen.

Ten eerste optimaliseer je je tijd door optimaal gebruik te maken van de tijd die je hebt voor de lunch.

Het is ook een kans om met anderen te sporten: waarom zou je je training niet doen met collega's? De motivatie van iedereen zal worden versterkt!

Ten slotte is het misschien mogelijk om je werkomgeving te gebruiken om te sporten: een stoel is bijvoorbeeld een bondgenoot voor fitness sessies!

Ook hier geldt dat je middagsportsessie, net als 's ochtends, je lunchpauze niet moet vervangen, maar deze juist moet aanvullen!

In de avond na het werk: het lichaam op z’n hoogtepunt

Waarom 's avonds sporten? Aan argumenten geen gebrek.

Allereerst is het metabolisme aan het eind van de dag op zijn hoogtepunt, dus nu is het tijd om wat moeite te doen! Span je spieren aan: daar zullen ze het meest op reageren.

Dan helpt het de stress die zich gedurende de dag heeft opgehoopt te verlichten: lichamelijke activiteit is het beste antidepressivum dat er is!

Als je een relatie hebt, is dit ook een kans om als koppel te sporten (waarvan we je al de vele voordelen hebben laten zien!).

Tot slot beïnvloedt het beoefenen van sport de kwaliteit van onze slaap en bevordert het in slaap vallen. Enige voorwaarde: train niet na 20.00 uur om je slaapcyclus niet te verstoren.

Wanneer is de beste tijd om te trainen?

Ochtend, middag of avond: elk moment van de dag heeft zijn voordelen! Uiteindelijk is het aan jou om, afhankelijk van je schema en de beperkingen ervan, en je tempo, de momenten van je sportroutine te bepalen. En je kan altijd variëren in de tijden, afhankelijk van de dag!

Gerelateerd

Alle artikelen
Top 10 must-haves voor thuisfitnessapparatuur

Top 10 must-haves voor thuisfitnessapparatuur

Auteur: Samantha Clayton

Veel mensen stellen het uit om actief te zijn, omdat ze denken dat ze niet de juiste fitnessapparatuur hebben die ze nodig hebben. De realiteit is dat je geen dure fitnessapparatuur nodig hebt, alleen een beetje tijd en veel motivatie. Hier zijn 10 fitness-musthaves die je zullen helpen actief te worden. Er is een gratis of goedkoop alternatief voor elk item, perfect voor beginners die nog niet zeker weten of ze een financiële verplichting willen aangaan.

Lees meer

De 6 beste cardio-oefeningen om calorieën te verbranden

De 6 beste cardio-oefeningen om calorieën te verbranden

Auteur: Herbalife Nutrition

Als je maximale calorieën wilt verbranden, dan moet je de juiste cardio-oefeningen doen. Probeer deze zes soorten cardiotraining om de gewenste resultaten te krijgen. Het aantal calorieën dat je tijdens je training verbrandt, kan sterk variëren en is afhankelijk van een aantal factoren, waaronder je huidige gewicht, de intensiteit van je training (cardio of niet), de moeilijkheidsgraad van de oefeningen en je huidige fysieke conditie.

Lees meer

Waarom beginnen met indoor fietsen?

Waarom beginnen met indoor fietsen?

Auteur: Herbalife Nutrition

We weten dat fietsen goed is om af te vallen en je gewicht onder controle te houden, om spieren op te bouwen en je uithoudingsvermogen te verbeteren. Wat dacht je ervan om op de ... indoorfiets te stappen? Of je nu een wielrenner bent of niet, indoor fietsen kan voor jou interessant zijn. Iedereen kan plezier ondervinden met fietsen. Ook als dat in de sportschool is.

Lees meer

Vind een member

Vind een member x