Wat is Cholesterol?

De meeste mensen weten dat een hoog cholesterol gevaarlijk kan zijn voor hun gezondheid, maar weet je ook daadwerkelijk wat het is? Deze natuurlijke vetstof wordt in het lichaam aangemaakt door de lever en komt ook voor in voedingsmiddelen als vlees, zuivelproducten en eieren. Het zal je misschien verrassen, maar het is niet helemaal slecht. Het gaat erom je waarden onder controle te houden.

Cholesterol is een natuurlijke vetstof die in het lichaam wordt aangemaakt door de lever en ook voorkomt in voedingsmiddelen als vlees, zuivelproducten en eieren. Cholesterol speelt een belangrijke rol bij het vormen van cellen en de productie van vitamine D, hormonen en gal voor de spijsvertering.
Een hoog bloedcholesterol kan echter ook leiden tot een verhoogde kans op een hartaanval, beroerte en het ontwikkelen van atherosclerose en andere hart- en vaatziekten. Daarom is het zo belangrijk je waarden onder controle te houden.

Twee soorten
HDL (High Density Lipoprotein) ofwel ‘goed cholesterol’ verwijdert overtollig cholesterol (via de lever) uit het bloed om te voorkomen dat je aderen verstopt raken.
LDL (Low Density Lipoprotein) is de meer schadelijke soort die de cholesterol van de lever naar cellen in het lichaam vervoert. Als er te veel LDL is, kan zich dat ophopen aan de wanden van bloedvaten, waardoor ze nauwer worden (atherosclerose).

Wie loopt er risico?
Het is waar dat mensen die wat ouder zijn of overgewicht hebben een hoger risico lopen op een hoog cholesterol, maar het kan ons allemaal gebeuren, onafhankelijk van gewicht of leeftijd. Zelfs als je jong bent en behoorlijk gezond, kunnen levensstijlfactoren een rol spelen bij het verhogen van je cholesterol (tot soms gevaarlijke waarden) en de kwaliteit ervan beïnvloeden, zonder dat je dat door hebt. Deze factoren zijn onder andere roken, het drinken van alcohol, een ongezond dieet (voldoende kcal maar te veel transvetten en/of verzadigde vetten), niet actief zijn en een familiegeschiedenis van hartziekten.
Er zijn geen duidelijke symptomen die horen bij een hoog cholesterol, dus een bezoek aan je huisarts is de enige manier waarop je het zeker kunt weten. Een snelle blik werpen op je levensstijl kan ook al een indicatie geven. Eet jij de juiste voedingsstoffen? Niet te veel? Beweeg je vaak genoeg per week? Rook je? Rust je genoeg? Neem de controle over je eigen gezondheid met uitgebalanceerde voeding en een trainingsschema.

Beta heart® bevat als belangrijkste ingrediënt OatWell® haver beta-glucaan, waarvan aangetoond is dat dit het bloedcholesterol verlaagt of op peil houdt.* Meng eenvoudigweg 1 of 2 maatlepels Beta heart® met water of sap of voeg het toe aan je favoriete Formula 1 shake! Elke maatlepel bevat 1.5 g haver beta-glucaan, 25 kcal,  is rijk aan vezels (3 g), een bron van proteïnen en suikervrij.


*Van haver beta-glucaan is bewezen dat dit het bloedcholesterol verlaagt/vermindert. Het gunstige effect kan worden verkregen met een dagelijkse inname van 3 g haver beta-glucaan. Een hoog cholesterol is een risicofactor voor de ontwikkeling van coronaire hartziekten. Beta-glucanen dragen bij aan het behoud van normale bloedcholesterolwaarden. Er zijn meerdere risicofactoren voor coronaire hartziekte en het veranderen van één van deze risicofactoren kan al dan niet een gunstig effect hebben.

Gerelateerd

Alle artikelen
Waar komt emotie eten vandaan en hoe kun je het stoppen?

Waar komt emotie eten vandaan en hoe kun je het stoppen?

Auteur: Herbalife Nutrition

We eten allemaal wel eens uit emotie. Misschien heb je jezelf na een ongewoon zware dag opgevrolijkt met een kommetje ijs, of heb je een paar frietjes van het bord van je beste vriendin geplukt terwijl je een rampzalige gebeurtenis aan haar vertelt. Maar wanneer emotioneel eten uit de hand loopt, dat wil zeggen wanneer eten de eerste en meest voorkomende reactie is op negatieve gedachten en gevoelens, is het tijd om je grip terug te krijgen op je voedingspatroon. Eten uit stress neemt meestal helemaal geen stress weg, en als het te vaak gebeurt, kan het ook pondjes toevoegen. Hier zijn enkele tips om deze gewoonte af te leren.

Lees meer

Kwaliteit: de kern van alles wat we doen

Kwaliteit: de kern van alles wat we doen

Auteur: Gary Swanson

Het opbouwen van langdurige relaties met onze members en hun klanten is gebaseerd op een kernelement: vertrouwen. Sinds 1980 streeft Herbalife Nutrition ernaar dat vertrouwen te behouden door te investeren in de kwaliteit van onze producten voor de miljoenen klanten over de hele wereld die ervoor kiezen om ons deel uit te laten maken van hun dagelijkse voedingsplan.

Lees meer

Verstoort eten op het verkeerde tijdstip onze biologische klok?

Verstoort eten op het verkeerde tijdstip onze biologische klok?

Auteur: Herbalife Nutrition

In ontwikkelde samenlevingen nemen overgewicht, obesitas en stofwisselingsziekten voortdurend toe. Een levensstijl met weinig lichaamsbeweging gecombineerd met gemakkelijk toegang tot energierijke, bewerkte voedingsmiddelen, zijn de twee belangrijkste redenen die deze epidemie kunnen verklaren. Tot nu toe waren studies om dit probleem nader te onderzoeken gericht op het analyseren van de impact van de samenstelling van de voeding door te vragen: wat eten we? Daarentegen is er minder aandacht besteed aan een ander aspect van voeding: wanneer eten we? De chronobiologie van eetgedrag houdt zich bezig met dit onderwerp door het bestuderen van de invloed van onze eetmomenten op onze stofwisseling, de regelmaat ervan en welke voedingsstoffen we op verschillende tijdstippen van de dag eten.

Lees meer

Vind een member

Vind een member x