Wat te eten voor een workout

Aangezien koolhydraten belangrijk zijn voor de motor van je lichaam, moet datgene dat je eet voor je workout relatief veel koolhydraten bevatten. Daarnaast zijn wat proteïnen ook goed. Ze zullen je spijsvertering net dat beetje vertragen, zodat de koolhydraten wat langzamer en gelijkmatiger in je bloedbaan terecht kunnen komen. Je wilt net voordat je met je workout gaat beginnen niet te veel vet eten, aangezien dat je spijsvertering te veel kan vertragen, waardoor je je ongemakkelijk vol kunt gaan voelen. Bewaar je vezelrijke voeding voor erna, aangezien het ook een tijdje duurt voordat dat zijn weg door je systeem heeft gewerkt.

Wat betreft specifieke voedingsmiddelen om voor een workout te eten, zijn er geen strenge regels. Een smoothie met fruit, melk en proteïnepoeder werkt goed als je relatief snel na het eten aan je workout begint. Een broodje met kalkoen of kip en een kom soep bij de lunch zullen al aardig goed verteerd zijn als je halverwege de middag gaat hardlopen.

Wanneer je zou moeten eten voor een workout

Er zijn specifieke richtlijnen voor het timen van je maaltijd, maar in realiteit moet je datgene doen dat voor jou goed voelt. Sommige mensen kunnen normaal eten voordat ze aan een workout beginnen, terwijl anderen de voorkeur geven aan een lichtere maaltijd in hun maag. Over het algemeen geldt dat hoe langer je voor je workout de tijd hebt om je maaltijd te verteren, hoe groter en vaster je maaltijd kan zijn.

Als je binnen een uur na je maaltijd aan je workout gaat beginnen, dan zul je een kleine maaltijd willen nemen die deels uit vaste voeding bestaat of helemaal vloeibaar is. Een smoothie zou bijvoorbeeld licht en gemakkelijk te verteren zijn. Als je halverwege de middag aan je workout gaat beginnen, dan zal een normale, goed uitgebalanceerde maaltijd bij de lunch het voor je doen. Als je een zware workout gepland hebt net voor het avondeten, dan wil je halverwege de middag nog een lichte snack nemen, zoals een bakje magere yoghurt met wat fruit.

Hoeveel je zou moeten eten voor een workout

Sommige topsporters weten precies wat ze voor een workout moeten eten en ze hebben zeer specifieke richtlijnen daarvoor. Maar de meeste mensen gebruiken de ‘trial and error’-methode totdat ze een eetwijze hebben gevonden die goed voor hen werkt.

Aan topsporters in training wordt aangeraden tussen de 1 en 4 gram koolhydraten per kilogram lichaamsgewicht te eten, ongeveer 1-4 uur voor de inspanning. De reden voor deze range is dat het afhankelijk is van hoe snel je na het eten zult gaan sporten. Hoe langer je hebt om het eten te verteren, hoe meer je kunt eten bij je maaltijd voor de workout.

Gerelateerd

Alle artikelen
Vijf oefeningen die bijdragen aan je gezondheid tijdens social distancing

Vijf oefeningen die bijdragen aan je gezondheid tijdens social distancing

Auteur: Samantha Clayton

Sportscholen en trainingsstudio's sluiten in het hele land en mensen worden gevraagd om thuis te blijven om de verdere verspreiding van het zeer besmettelijke COVID-19 (coronavirus) te vertragen. Dat is niet voor niets - de sportschool is een bekende en drukke plek waar ziektekiemen zich gemakkelijk kunnen verspreiden. Een nieuwe studie heeft aangetoond dat het coronavirus tot drie dagen kan blijven leven op oppervlakken - gewichten, kabelmachines, loopbanden en vloermatten -, alleen aan je zweethanddoek zal je niet genoeg hebben.

Lees meer

Je beginnershandleiding voor een succesvolle gymsessie

Je beginnershandleiding voor een succesvolle gymsessie

Auteur: Herbalife Nutrition

Ben je iemand die gymsessies vermijdt, omdat je niet weet hoe je de apparaten moet gebruiken of je geïntimideerd voelt? Laten we dit jaar van start gaan om met vertrouwen naar de sportschool te gaan! Hier vind je een eenvoudige handleiding die iedereen kan volgen.

Lees meer

Neem je fitnessroutine mee op vakantie

Neem je fitnessroutine mee op vakantie

Auteur: Herbalife Nutrition

Handen omhoog als je ooit je sportspullen hebt ingepakt voor op vakantie en niet bent gaan sporten. Laten we eerlijk zijn: zelfs met de beste bedoelingen worden onze fitnessregimes aan de kant gezet zodra we onze vakantiebestemming hebben bereikt.

Lees meer

Vind een member

Vind een member x