Welke motivatie heb je nodig om gezonder te gaan leven?

Het juiste moment om daar mee te beginnen is nu. Mensen hebben allerlei redenen om aan hun conditie te willen werken. Uitzoeken welke motivatie je nodig hebt, kan je helpen om het vol te houden. Het is zonder meer een feit dat verandering moeilijk is. Ik vertel mijn cliënten vaak dat mijn taak veel gemakkelijker is dan die van hen. Mijn rol is om hen te adviseren over hoe ze gezonder kunnen eten, terwijl zij de moeilijke taak hebben om het ook echt te doen.

Toch gaat mijn taak gaat veel verder dan alleen advies geven: Ik probeer mensen ook te helpen de motivatie te vinden die ze nodig hebben om veranderingen door te kunnen voeren. De redenen hiervoor zijn van allerlei aard. Voor sommigen is de doelstelling om gezonder te worden al genoeg om het proces in gang te zetten. Daarentegen is dit waarschijnlijk niet de juiste motivatie voor de mensen die tegen mij zeggen (en dit heb ik talloze keren gehoord, “Ik ben perfect gezond, ik ben gewoon dik.”

Wat is jouw motivatie?
Of je nu probeert af te vallen, spiermassa op te bouwen, uw conditie te verbeteren of gewoon gezonder wilt eten, je hebt waarschijnlijk meer kans van slagen als je er eerst achter kunt komen wat je ertoe aanzet het te doen. Iedereen is anders, er bestaan geen goede of verkeerde redenen. De meeste mensen richten zich op iets positiefs, zoals “Ik wil de energie hebben om mijn kinderen bij te kunnen benen” of “of “Ik wil er beter uitzien met (of zonder) kleding.” Anderen kiezen voor de tegenovergestelde benadering en richten zich op het wegnemen van iets negatiefs, zoals, “Ik wil de spiegel niet langer meer ontwijken” of “Ik wil me niet altijd zo moe voelen.” Helaas moet er soms iets naars gebeuren qua gezondheid voordat mensen ‘wakker worden en het kwartje valt.’ Maar het kan mensen ertoe aanzetten om ongelooflijke stappen te zetten naar een betere gezondheid. En, zoals het spreekwoord luidt, beter laat dan nooit.

Sommige mensen hebben specifieke doelen die hen motiveren, zoals er goed uit willen zien op een aanstaande bruiloft of reünie, of weer in hun favoriete jeans te kunnen passen. Een klant van mij had een heel specifiek doel voor ogen. Ze wilde gewoon in de bestuurdersstoel van haar auto kunnen gaan zitten, in plaats van eerst de stoel helemaal naar achteren te moeten schuiven om ruimte te maken voor haar enorme buik alvorens in de auto te klauteren.

Hoe voelt dat nou?
Je wordt wellicht gemotiveerd door te denken aan hoe goed je, je zou voelen als je gezonder en fitter zou zijn. Hoe geweldig zou het zijn om meer energie te hebben, je flexibeler en sterker te voelen, of er goed uit te zien in nieuwe kleding. Als het ‘wegnemen van iets negatiefs je motiveert, dan kan het je helpen door te denken aan hoe je zicht zult voelen als je geen actie onderneemt.

Wanneer je na verloop van tijd niet meer zo gemotiveerd bent— wat bijna iedereen overkomt—herinner jezelf er dan aan waarom u aanvankelijk aan de make-over bent begonnen. Focus op wat je hebt gepresteerd in plaats van op wat niet gelukt is. Trek je niet te veel aan van wat de weegschaal zegt en geef jezelf een schouderklopje voor al de gewoontes die je al hebt aangepast. Uiteindelijk is de echte drijfveer om uw doel te bereiken de positieve veranderingen die u maakt in uw dieet en levensstijl. Het feit dat u ook nog gezonder en fit wordt, is slechts “de kers op de taart.”

Gerelateerd

Alle artikelen
Wat betekent innovatie voor een vlaggenschipproduct?

Wat betekent innovatie voor een vlaggenschipproduct?

Auteur: Herbalife Nutrition

Toen Herbalife’s Formula 1 shake in 1980 voor het eerst werd geïntroduceerd, bestond er geen enkel vergelijkbaar product. Het was een heerlijke gezonde maaltijd in een glas, die snel te bereiden en betaalbaar was en de ideale balans tussen eiwitten en andere belangrijke voedingsstoffen bood. Hoe is Herbalife er dan in geslaagd om Formula 1 al bijna 40 jaar het vlaggenschipproduct te laten zijn? Door innovatie.

Lees meer

Fitnessmotivatie voor mannen van alle leeftijden

Fitnessmotivatie voor mannen van alle leeftijden

Auteur: Samantha Clayton

Fitter worden en fit blijven vereist hard werken, discipline en toegewijd zijn aan het bereiken van jouw persoonlijke doelen. Tijdens de verschillende fases van ons leven kan het voelen alsof bepaalde fitnessdoelen moeilijker of gemakkelijker te bereiken zijn dan andere. Jouw gezondheid en welzijn moeten echter een prioriteit zijn, ongeacht leeftijd, en we moeten leren slimmer te trainen, niet harder.

Lees meer

Herbalife Nutrition: al 12 jaar officiële voedingsleverancier van LA Galaxy

Herbalife Nutrition: al 12 jaar officiële voedingsleverancier van LA Galaxy

Auteur: Herbalife Nutrition

In 2005 is Herbalife Nutrion de officiële voedingsleverancier van LA Galaxy geworden. Twee jaar daarna werd het voedingsbedrijf de officiële shirtsponsor en hoofdsponsor. In de afgelopen vijf jaar is Galaxy uitgegroeid tot een echt internationaal merk met wereldwijde erkenning. De club blijft de maatstaf waaraan alle anderen worden gemeten in de Major League Soccer, door het winnen van de Supporters’ Shield in elk van de laatste twee seizoenen en het tweemaal bereiken van de MLS Cup in de laatste drie jaar, met als hoogtepunt een onvergetelijke 1-0 overwinning op de Houston Dynamo voor ruim 30.000 fans in The Home Depot Center tijdens de MLS Cup.

Lees meer

Vind een member

Vind een member x