5 redenen om dagelijks een maaltijdvervangende shake te eten

Maaltijdvervangende shakes kunnen meer doen dan alleen helpen bij gewichtsbeheersing. Geregeld een maaltijdvervangende shake inpassen, kan ook je eetgewoonten verbeteren.

Het opnemen van maaltijdvervangende shakes in je eetpatroon kan je helpen om een gezond gewicht te bereiken en te behouden, dat weten veel mensen. Maar het nuttigen van een maaltijdshake biedt veel meer voordelen dan alleen hulp bij gewichtsbeheersing.

Er zijn tal van redenen waarom maaltijdshakes populair zijn. De shakes kunnen je voorzien van de benodigde evenwichtige voedingsstoffen, waardoor ze een maaltijd kunnen vervangen. Vooral ‘s ochtends of ‘s middags is dit erg handig, omdat we dan vaak de minste tijd hebben.

Maaltijdvervangende shakes zijn niet hetzelfde als proteïneshakes; een maaltijd vervangende shake moet voldoen aan Europese regels. Zo moeten ze een bepaalde hoeveelheid en verhouding van macro- en micronutriënten bevatten. Daarnaast moet een maaltijdvervangende shake tussen de 200 en 250 kcal bevatten.*

Hieronder vind je vijf voordelen van een maaltijdvervangende shake op een rij.

1. Meer groenten en fruit

Door fruit en groenten toe te voegen aan je shake zorg je voor eindeloze variatie. Je kunt gemakkelijk een portie of twee aan je shake toevoegen, waardoor je sneller aan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) zit. Om dit snel en gemakkelijk te maken, kun je verschillende soorten bevroren fruit in de vriezer bewaren. Qua groenten kun je verse of bevroren spinazie, wortelen, boerenkool of pompoen aan je shake toevoegen.

2. Regelmatige eettijden

Veel mensen hebben grillige eetpatronen omdat ze gewoon geen tijd vrij maken om te plannen en voor te bereiden wat ze gaan eten. Als gevolg daarvan, kunnen ze uiteindelijk maaltijden overslaan of meer tussendoortjes nemen. Er zijn maar weinig dingen die gemakkelijker te bereiden zijn dan een maaltijdvervangende shake. Wanneer je proteïnepoeder, vloeistof en misschien wat fruit of groenten toevoegt, heb je binnen een paar minuten een uitgebalanceerde maaltijd in een glas en dus ook geen excuus meer voor het overslaan van maaltijden wanneer je zoveel haast hebt.

3. Voldoen aan de voedingsbehoeften

Hoe goed je je maaltijden ook plant, het is niet altijd gemakkelijk om ervoor te zorgen dat je elke dag opnieuw alle voedingsstoffen krijgt die je lichaam nodig heeft. Een maaltijdvervangende shake gemaakt met melk of sojamelk en de toevoeging van groente of fruit kan helpen om je benodigde voedingsstoffen binnen te krijgen, zoals eiwitten, calcium, vitamine D en vezels. En veel maaltijdvervangers hebben vitaminen en mineralen toegevoegd, wat de voedingswaarde nog meer ten goede komt. Wanneer je dus een shake als ontbijt neemt, ben je meteen verzekerd van een goede start boordevol voedingsstoffen.

4. Beter eten, ook onderweg.

Wanneer je onderweg bent trek krijgt, wordt je gemakkelijk verleid om even bij de plaatselijke fastfoodketen te stoppen. Het kan een uitdaging zijn om een gezonde, evenwichtige maaltijd te vinden als je aan he reizen bent en als je dan te lang wacht, pak je uiteindelijk het eerste dat je vinden kunt. Een groot pluspunt is dat maaltijdshakes overal mee naartoe te nemen zijn. Je kunt ze onderweg mixen met een shakebeker, of bereidt ze vast thuis. Extra handig: Maaltijdshakes zijn snel te maken, en je kunt ze met allerlei toevoegingen op een creatieve manier bereiden en personaliseren. Stop de beker in je tas of in de auto en je bent van alle gemakken voorzien.

5. Nauwkeurig calorieën tellen

Het bijhouden van je dagelijkse calorie-inname is een belangrijk aspect van een fit lichaam. Maar het is niet eenvoudig om te doen; de meeste mensen onderschatten hun calorie-inname met ongeveer 20%. Een deel van wat het tellen van calorieën moeilijk maakt, is dat je alles wat je eet nauwkeurig moet wegen en meten. Plus, je moet rekening houden met alle kleine details, zoals hoe de voeding bereid is of welke kruiden je erbij eet. Het mooie van een maaltijdshake is dat deze meestal uit slechts een paar ingrediënten bestaan die gemakkelijk te meten zijn. Zo krijg je een nauwkeurige calorietelling van je maaltijd.

Maaltijdvervangende shakes kunnen snel, gezond, gemakkelijk en lekker zijn. Dus wat let je om af en toe je ontbijt of lunch eens te vervangen door een maaltijdshake?

* COMMISSION REGULATION (EU) No 432/2012 - EUR

Gerelateerd

Alle artikelen
Waar komt emotie eten vandaan en hoe kun je het stoppen?

Waar komt emotie eten vandaan en hoe kun je het stoppen?

Auteur: Herbalife Nutrition

We eten allemaal wel eens uit emotie. Misschien heb je jezelf na een ongewoon zware dag opgevrolijkt met een kommetje ijs, of heb je een paar frietjes van het bord van je beste vriendin geplukt terwijl je een rampzalige gebeurtenis aan haar vertelt. Maar wanneer emotioneel eten uit de hand loopt, dat wil zeggen wanneer eten de eerste en meest voorkomende reactie is op negatieve gedachten en gevoelens, is het tijd om je grip terug te krijgen op je voedingspatroon. Eten uit stress neemt meestal helemaal geen stress weg, en als het te vaak gebeurt, kan het ook pondjes toevoegen. Hier zijn enkele tips om deze gewoonte af te leren.

Lees meer

Kwaliteit: de kern van alles wat we doen

Kwaliteit: de kern van alles wat we doen

Auteur: Gary Swanson

Het opbouwen van langdurige relaties met onze members en hun klanten is gebaseerd op een kernelement: vertrouwen. Sinds 1980 streeft Herbalife Nutrition ernaar dat vertrouwen te behouden door te investeren in de kwaliteit van onze producten voor de miljoenen klanten over de hele wereld die ervoor kiezen om ons deel uit te laten maken van hun dagelijkse voedingsplan.

Lees meer

Verstoort eten op het verkeerde tijdstip onze biologische klok?

Verstoort eten op het verkeerde tijdstip onze biologische klok?

Auteur: Herbalife Nutrition

In ontwikkelde samenlevingen nemen overgewicht, obesitas en stofwisselingsziekten voortdurend toe. Een levensstijl met weinig lichaamsbeweging gecombineerd met gemakkelijk toegang tot energierijke, bewerkte voedingsmiddelen, zijn de twee belangrijkste redenen die deze epidemie kunnen verklaren. Tot nu toe waren studies om dit probleem nader te onderzoeken gericht op het analyseren van de impact van de samenstelling van de voeding door te vragen: wat eten we? Daarentegen is er minder aandacht besteed aan een ander aspect van voeding: wanneer eten we? De chronobiologie van eetgedrag houdt zich bezig met dit onderwerp door het bestuderen van de invloed van onze eetmomenten op onze stofwisseling, de regelmaat ervan en welke voedingsstoffen we op verschillende tijdstippen van de dag eten.

Lees meer

Vind een member

Vind een member x