Hoe het immuunsysteem werkt

Werken aan een goed functionerend immuunsysteem is vandaag de dag een groter onderwerp dan ooit, maar wat is immuniteit eigenlijk? In een poll die we onlangs deelden op social media vroegen we onze volgers of zij hun immuunsysteem ondersteunen. Maar liefst 32% gaf aan daar veel te weinig of zelfs niet mee bezig te zijn. Daarom duiken we dieper in op het onderwerp: wat is het immuunsysteem?

Wat is immuniteit?

Simpel gezegd betekent immuniteit bescherming tegen infecties en ziektes.

Het immuunsysteem bestaat niet in een enkel deel van het lichaam, het bestaat eigenlijk uit een netwerk van cellen, moleculen, weefsels en organen die samenwerken om het lichaam te beschermen. Elk van deze componenten speelt een belangrijke rol bij de werking en de functie van het immuunsysteem, wat cruciaal is om infectie te voorkomen.

Er zijn twee categorieën immuunfuncties in ieder lichaam:

  • Aangeboren immuniteit, die voorkomt dat ziekten het lichaam binnendringen.
  • Adaptieve immuniteit, die de groei van ziekteverwekkers, zoals virussen en bacteriën, in ons lichaam elimineert of voorkomt.

Hoe werkt het immuunsysteem?

Het immuunsysteem zorgt ervoor dat de toegang van microben tot het lichaam beperkt worden om te voorkomen dat ze groeien en ziektes veroorzaken.

Als het immuunsysteem een ​​virus tegenkomt, zet het een zogenaamd immuunrespons op. Dit betekent dat jouw lichaam zichzelf herkent en verdedigt tegen bacteriën, virussen en stoffen die vreemd en schadelijk lijken.

Het verhogen van de immuniteit van het lichaam is niet zo eenvoudig als het klinkt. Er is veel onduidelijk over het immuunsysteem dat onderzoekers nog proberen te begrijpen, maar wat we wel weten is het tastbare verband tussen het immuunsysteem en voeding.

Waarom voeding cruciaal is voor immuniteit

Om te begrijpen hoe voeding en dieet het immuunsysteem van een individu beïnvloeden, moeten we dieper ingaan op de rol van epigenetica: de studie van biologische mechanismen die onze genen aan en uit zetten.

Hoewel alle mensen genetisch voor 99,9% identiek zijn, maakt epigenetica ons uniek door de verschillende combinaties van genen die in- en uitschakelen. Dit verklaart bijvoorbeeld waarom sommigen van ons rood haar hebben en anderen zwart, of waarom sommigen van ons een donkere en anderen juist een lichtere huidskleur hebben.

Wat we eten, waar we wonen, hoeveel we slapen, hoe we sporten en zelfs met wie we leven, veroorzaken allemaal chemische reacties die onze gezondheidstoestand kunnen veranderen. Een ander gegeven is microbioom, dit zijn de micro-organismen waarvan we afhankelijk zijn om ons te beschermen tegen ziektekiemen, om voedsel af te breken voor energie, essentiële vitamines te produceren en ons immuunsysteem te versterken.

Het grootste deel van het immuunsysteem - ongeveer 70 procent ervan - bevindt zich in de buurt van de darmen. Hier wordt de opname van voedsel en hoe het lichaam het gebruikt gecontroleerd. Daarom is het voor ons van cruciaal belang om een ​​uitgebalanceerd dieet met de juiste vitamines, mineralen en voedingsstoffen te consumeren en tegelijkertijd een gezonde levensstijl te behouden. Dit vereist meer dan alleen het veranderen van de inname van een of twee voedingsstoffen, maar omvat ook het balanceren van het hele dieet om ervoor te zorgen dat er een optimale voedingsopname op cellulair niveau is.

Er zijn vier essentiële groepen voedingsstoffen om mensen te helpen hun immuunsysteem te versterken:

  • Proteïne
  • Vitaminen en fytonutriënten
  • Probiotica en prebiotica
  • Omega-3 vetzuren

Aanvullende tips om jouw immuunsysteem sterk te houden

Het handhaven van een sterk immuunsysteem door middel van een uitgebalanceerd dieet en een gezonde levensstijl is de beste manier om jezelf op natuurlijke wijze te beschermen tegen het risico op een infectie. Een product dat daarbij kan bijdragen is de Immune Booster, de kersverse product of the year in de categorie ‘producten voor het immuunsysteem’.

Immune Booster is een voedingssupplement met bessensmaak. De drank is rijk aan vitaminen en mineralen die bijdragen aan een normale functie van het immuunsysteem. Dit zijn vitaminen C en D, selenium en zink. Het bevat daarnaast EpiCor®, een wetenschappelijk bewezen gedroogd en op gist gebaseerd ingrediënt. Immune Booster zit in zakjes en is geweldig om bij je te hebben als je onderweg bent! Gebruik dit product binnen een uitgebalanceerd en gevarieerd dieet, als onderdeel van een gezonde, actieve levensstijl met een normaal functionerend immuunsysteem.

Gerelateerd

Alle artikelen
Jouw spijsvertering gezond, jij gezond

Jouw spijsvertering gezond, jij gezond

Auteur: Susan Bowerman

Als meer mensen echt nadenken over hoeveel hun spijsverteringsstelsel elke dag voor hen doet, zijn ze misschien meer geneigd om beter voor hun spijsvertering te zorgen. Je spijsverteringssysteem heeft een enorme taak, want het breekt het voedsel af dat je eet om voedingsstoffen en energie beschikbaar te maken voor het lichaam en het is ook verantwoordelijk voor het afvoeren van ongewenste afvalstoffen uit het lichaam. Bovendien speelt je spijsverteringskanaal een belangrijke rol bij de immuniteit. Deze cellen aan de binnenkant van je spijsverteringskanaal helpen je lichaam te beschermen tegen bacteriële en virale indringers die je ziek kunnen maken.

Lees meer

Vijf manieren om je moeder (of jezelf) te verwennen op Moederdag

Vijf manieren om je moeder (of jezelf) te verwennen op Moederdag

Ontspan en kom eens goed tot rust op Moederdag door de spa-ervaring in het comfort van je eigen huis te creëren met deze vijf ideeën. Heb je als ouder wel eens van die dagen dat het leven zijn tol eist en je een oneindige lijst hebt met dingen die je nog moet doen? Eén van de beste manieren om met dergelijke stressvolle dagen om te gaan is door goed voor jezelf te zorgen. Dat kan bijvoorbeeld door een haarmasker aan te brengen, een gezonde maaltijd te bereiden of op tijd naar bed te gaan. Neem met Moederdag eens wat ‘me-time’ en verwen jezelf met deze vijf gemakkelijke stappen voor thuis:

Lees meer

6 tips om jouw maaltijden gezonder te maken

6 tips om jouw maaltijden gezonder te maken

Auteur: Susan Bowerman

Kleine veranderingen in jouw recepten kunnen leiden tot grote calorieverlagingen. Door een paar ingrediënten te wisselen, kunnen huisgemaakte gerechten een stuk gezonder worden. Wij gaven eerder tips over kleine veranderingen die je in de supermarkt kunt aanbrengen, want dat is tenslotte waar het pad naar gezond eten begint. Nu jij je gezonde ingrediënten mee naar huis hebt genomen, is het belangrijk om ze op de juiste manier te bereiden. Met slechts een paar kleine aanpassingen kun je elk gerecht dat je thuis klaarmaakt een beetje beter maken, zodat je na verloop van tijd gezonde eetgewoonten kunt ontwikkelen.

Lees meer

Vind een member

Vind een member x