5 gouden voedingscombinaties voor betere voeding

Zeker, chocolade en aardbeien vormen een heerlijke combinatie, maar er komt meer kijken bij het combineren van voedingsmiddelen dan alleen een lekkere smaaksensatie. Haal alles uit je voeding door te leren voedingsmiddelen te combineren die elkaar ook qua voedingsstoffen aanvullen.

Zo voed je jezelf beter met voedselcombinaties

Kleurrijke groenten met een beetje vet

Veel groenten en fruit bevatten verbindingen die carotenoïden worden genoemd. Dit zijn natuurlijke pigmenten die voedsel zoals tomaten, wortelen en spinazie hun mooie tinten geven. De pigmenten lycopeen, bètacaroteen en luteïne, respectievelijk. Carotenoïden functioneren als antioxidanten in het lichaam, wat een van de redenen is waarom groenten en fruit zo'n belangrijk onderdeel zijn van een gezond dieet. Deze belangrijke stoffen zijn in vet oplosbaar, wat betekent dat wanneer je je groenten met een beetje vet eet, je lichaam in staat is om meer carotenoïden op te nemen. Dus het toevoegen van wat gezond vet uit avocado of olijfolie aan je salade, bijvoorbeeld, zal je helpen om de carotenoïden uit sla, wortelen en tomaten op te nemen.

Vitamine C met ijzerhoudende groenten en granen

IJzer komt in twee verschillende vormen voor in voedingsmiddelen. De ene vorm, heemijzer, komt voor in vis, vlees en gevogelte en wordt gemakkelijker opgenomen door het lichaam dan het zogenaamde non-heemijzer, dat in bepaalde groenten en granen te vinden is. Wanneer je wat vitamine C en een bron van non-heemijzer binnenkrijgt, zal je lichaam het ijzer beter opnemen. En het hoeft niet veel te zijn: de hoeveelheid vitamine C in één sinaasappel of tomaat kan de ijzeropname bijna verdrievoudigen. Dus tomaten in je Chili gerecht helpen het ijzer in de bonen te absorberen. Aardbeien helpen om het ijzer in je ontbijtgranen op te nemen. En het ijzer in spinazie wordt beter opgenomen als je wat sinaasappel- of grapefruitpartjes door je spinaziesalade mengt.

Citroen en groene thee

Groene thee fytonutriënten, die van nature voorkomen en een aantal unieke en heilzame antioxidanten, catechinen genaamd, bevatten, helpen de cellen en weefsels van het lichaam te beschermen tegen oxidatieve schade. Wanneer je een schijf citroen aan je groene thee toevoegt, kan de vitamine C je lichaam helpen deze heilzame stoffen op te nemen. Als je niet van citroen in je thee houdt, neem dan een vrucht die rijk is aan vitamine C naast je thee, zoals een schaal met bessen of een gesneden sinaasappel.

Vis en bladgroenten

Vitamine D wordt toegevoegd aan halvarine, margarine en bak- en braadproducten. De vitamine D helpt je lichaam om het calcium in melk op te nemen. Maar er is nog een andere geweldige manier om deze twee voedingsstoffen met elkaar te combineren: vis en groenten. Vette vis zoals zalm en makreel zorgen voor vitamine D, en bladgroen zoals raapstengels, andijvie en boerenkool voor calcium. Door de twee te combineren kan het lichaam calcium in de groenten opnemen.

Gerelateerd

Alle artikelen
Adviezen bij het verminderen van calorieën

Adviezen bij het verminderen van calorieën

Auteur: Susan Bowerman

Drastisch calorieën minderen lijkt misschien wel de snelste manier om af te vallen, maar er zijn tal van goede redenen waarom je je calorieën op een bepaalde hoeveelheid zou moeten houden.

Lees meer

Hoe kun je op een gezonde manier aankomen?

Hoe kun je op een gezonde manier aankomen?

Auteur: Susan Bowerman

Wil jij graag wat meer aankomen in gewicht? Dit vergt een combinatie van een uitgebalanceerd calorierijk eetpatroon en weerstandstraining om spiermassa op te bouwen.

Lees meer

5 redenen om dagelijks een maaltijdvervangende shake te eten

5 redenen om dagelijks een maaltijdvervangende shake te eten

Auteur: Susan Bowerman

Maaltijdvervangende shakes kunnen meer doen dan alleen helpen bij gewichtsbeheersing. Geregeld een maaltijdvervangende shake inpassen, kan ook je eetgewoonten verbeteren.

Lees meer

Vind een member

Vind een member x