5 gouden voedingscombinaties voor betere voeding

Zeker, chocolade en aardbeien vormen een heerlijke combinatie, maar er komt meer kijken bij het combineren van voedingsmiddelen dan alleen een lekkere smaaksensatie. Haal alles uit je voeding door te leren voedingsmiddelen te combineren die elkaar ook qua voedingsstoffen aanvullen.

Zo voed je jezelf beter met voedselcombinaties

Kleurrijke groenten met een beetje vet

Veel groenten en fruit bevatten verbindingen die carotenoïden worden genoemd. Dit zijn natuurlijke pigmenten die voedsel zoals tomaten, wortelen en spinazie hun mooie tinten geven. De pigmenten lycopeen, bètacaroteen en luteïne, respectievelijk. Carotenoïden functioneren als antioxidanten in het lichaam, wat een van de redenen is waarom groenten en fruit zo'n belangrijk onderdeel zijn van een gezond dieet. Deze belangrijke stoffen zijn in vet oplosbaar, wat betekent dat wanneer je je groenten met een beetje vet eet, je lichaam in staat is om meer carotenoïden op te nemen. Dus het toevoegen van wat gezond vet uit avocado of olijfolie aan je salade, bijvoorbeeld, zal je helpen om de carotenoïden uit sla, wortelen en tomaten op te nemen.

Vitamine C met ijzerhoudende groenten en granen

IJzer komt in twee verschillende vormen voor in voedingsmiddelen. De ene vorm, heemijzer, komt voor in vis, vlees en gevogelte en wordt gemakkelijker opgenomen door het lichaam dan het zogenaamde non-heemijzer, dat in bepaalde groenten en granen te vinden is. Wanneer je wat vitamine C en een bron van non-heemijzer binnenkrijgt, zal je lichaam het ijzer beter opnemen. En het hoeft niet veel te zijn: de hoeveelheid vitamine C in één sinaasappel of tomaat kan de ijzeropname bijna verdrievoudigen. Dus tomaten in je Chili gerecht helpen het ijzer in de bonen te absorberen. Aardbeien helpen om het ijzer in je ontbijtgranen op te nemen. En het ijzer in spinazie wordt beter opgenomen als je wat sinaasappel- of grapefruitpartjes door je spinaziesalade mengt.

Citroen en groene thee

Groene thee fytonutriënten, die van nature voorkomen en een aantal unieke en heilzame antioxidanten, catechinen genaamd, bevatten, helpen de cellen en weefsels van het lichaam te beschermen tegen oxidatieve schade. Wanneer je een schijf citroen aan je groene thee toevoegt, kan de vitamine C je lichaam helpen deze heilzame stoffen op te nemen. Als je niet van citroen in je thee houdt, neem dan een vrucht die rijk is aan vitamine C naast je thee, zoals een schaal met bessen of een gesneden sinaasappel.

Vis en bladgroenten

Vitamine D wordt toegevoegd aan halvarine, margarine en bak- en braadproducten. De vitamine D helpt je lichaam om het calcium in melk op te nemen. Maar er is nog een andere geweldige manier om deze twee voedingsstoffen met elkaar te combineren: vis en groenten. Vette vis zoals zalm en makreel zorgen voor vitamine D, en bladgroen zoals raapstengels, andijvie en boerenkool voor calcium. Door de twee te combineren kan het lichaam calcium in de groenten opnemen.

Gerelateerd

Alle artikelen
Eieren zijn voor het leven. Niet alleen voor Pasen.

Eieren zijn voor het leven. Niet alleen voor Pasen.

Auteur: Herbalife Nutrition

Zodra Pasen nadert, denken wij aan eieren. Je hebt de extra dikke, dubbele chocoladesoort, of de alledaagse soort van kippen. Raad eens welke we zouden aanbevelen!

Lees meer

Wat te doen tegen Lentemoeheid

Wat te doen tegen Lentemoeheid

Auteur: Herbalife Nutrition

Tijdens de winter leven we vaak ongezonder; we eten meer en zwaarder en bewegen minder. Zo slaat ons lichaam alle toxische stoffen langzaam op. Zodra de eerste zonnestralen dan doorkomen willen we naar buiten, of aan de slag met de lenteschoonmaak en het omspitten van de tuin. Echter zijn we na een half uurtje alweer uitgeblust en voelen we ons lusteloos en prikkelbaar. Herkenbaar? Dit is een klassiek geval van lentemoeheid.

Lees meer

Vernieuwing van Formula 1 shakes

Vernieuwing van Formula 1 shakes

Auteur: Herbalife Nutrition

Gezonde voeding is een belangrijke bijdrage aan het behoud en/of de verbetering van de algemene gezondheid. Optimale voeding voorziet het lichaam van voldoende vloeistof, macronutriënten, micronutriënten en voldoende calorieën. Aan alle vereisten voor een gezonde voeding kan worden voldaan door de inname van een verscheidenheid aan plantaardige en dierlijke voeding. Voor vegetariërs, en vooral veganisten, kan dit lastiger zijn. Met de heerlijke vernieuwde Formula 1 ontbijtshakes van Herbalife Nutrition heb jij binnen no-time de voedingsstoffen binnen die je nodig hebt - volledig vegan. Om jouw dag op de goede manier te lijf te gaan!

Lees meer

Vind een member

Vind een member x