5 tips om je hart gezond te houden op Wereld Hartdag

Eet gezond, beweeg, zorg voor voldoende omega-3 in je voeding - de kans is groot dat je al eerder tips hebt gehoord over het maken van keuzes die goed zijn voor je hart. Maar weet je ook hoe deze gewoonten de hartfunctie werkelijk beïnvloeden? Op deze Wereld Hartdag leggen we je graag uit hoe jij het orgaan dat geassocieerd wordt met de liefde, moed en de motor van je lichaam, fit kunt houden.

Als onderzoeksfarmacoloog en Nobelprijswinnaar* in de geneeskunde voor mijn onderzoek naar stikstofmonoxide, heb ik me de afgelopen decennia gericht op het voorlichten van anderen over de invloed van voeding en levensstijl op het hart, en wat ik heb ontdekt is dat veel mensen niet begrijpen hoe hun beslissingen van invloed zijn op de gezondheid van het hart en het algehele welzijn van het lichaam.

Om beslissingen te laten beklijven, is het belangrijk om te begrijpen welke invloed ze hebben. Wanneer je gewicht verliest, kun je het verschil zien. Maar de resultaten van een fitter hart zijn moeilijker te meten.

Laten we eens kijken naar vijf gezonde keuzes en hoe deze van invloed zijn op je hart.

1. Waarom bewegen om de bloedstroom te verbeteren?

Ik ben opgegroeid in Long Beach, NY, en was altijd actief. Ik genoot van zwemmen in de oceaan en van één-tegen-één stickball, maar ik heb ook altijd willen begrijpen hoe dingen werken. Tijdens mijn studie geneeskunde fascineerde de fysiologie van het cardiovasculaire systeem mij meer dan wat dan ook.

Uiteindelijk leidde dit pad me naar de ontdekking van de aanwezigheid, de productie en de cardiovasculaire beschermende werking van stikstofmonoxide in het lichaam. Mijn onderzoek toonde als eerste aan dat stikstofmonoxide (NO) de bloeddruk, de bloedstroom en de bloedstolling reguleert.

We weten allemaal dat activiteiten als hardlopen, fietsen en zwemmen goed voor je zijn, maar waarom zijn ze specifiek gezond voor je hart? Lichaamsbeweging helpt de bloedvaten ontspannen en verwijden, oftewel uitzetten, waardoor het bloed efficiënt kan stromen en de productie van stikstofmonoxide in het lichaam wordt gestimuleerd, waardoor het hart wordt gevoed.

Aangezien stikstofmonoxide het cardiovasculaire systeem beheert, reguleert en beschermt, is het resultaat duidelijk: meer beweging betekent meer NO, wat resulteert in een gezonder hart. Een voedingssupplement als Niteworks kan je hierbij helpen.

2. Waarom een mager eetpatroon met voldoende Omega-3?

Een gezond dieet draagt in grote mate bij tot een gezond hart. Vers fruit, groenten, eiwitten en volkoren granen geven je lichaam de energie en voedingsstoffen die het nodig heeft om gezond te blijven.

Voedingsmiddelen zoals vette vis (zalm, makreel en tonijn), lijnzaad, walnoten, pompoenpitten en sojabonen zitten boordevol omega-3 vetzuren. De consumptie van EPA (eicosapentaeenzuur) en DHA (docosahexaeenzuur) omega-3 vetzuren kan ook het risico op hart- en vaatziekten verminderen.

Vis is niet alleen een prima vervanger voor voedingsmiddelen als rundvlees, dat veel verzadigde vetten bevat, maar de omega-3-vetzuren helpen ook een gezond cardiovasculair systeem te ondersteunen door het cholesterol- en triglyceridengehalte (beiden vetten in het bloed waar je niet te veel van wilt hebben) binnen het normale bereik te houden.

3. Waarom je stress beter leren te beheersen?

Als je denkt dat activiteiten als yoga, meditatie en ademhalingsoefeningen niets voor jou zijn, dan heb je het mis. Stress-verlagende activiteiten kunnen meer voor je lichaam doen dan je misschien denkt.

Stress beïnvloedt de bloeddruk en het cholesterolgehalte, en daarom moeten we gezonde manieren vinden om onze stress te verminderen. Studies hebben zelfs een verband gevonden tussen chronische stress en hartaandoeningen.

Hoewel er veel theorieën zijn over hoe het verlagen van stress kan helpen het hart gezond te houden, geloven veel onderzoekers dat verhoogde stressniveaus andere toestanden in het lichaam kunnen verergeren. Als je bijvoorbeeld een hoge bloeddruk of een hoog cholesterolgehalte hebt, kan stress ervoor zorgen dat deze waarden nog verder stijgen. Stress kan ook invloed hebben op de manier waarop bloed stolt, wat het risico op een hartaanval kan verhogen.

Mensen met lagere stressniveaus bewegen vaker en eten beter, wat allebei belangrijk is voor een gezond hart. Het verlagen van stress helpt dus niet alleen om je beter te voelen, maar het houdt je lichaam ook in balans en ondersteunt een gezonde bloeddruk en cholesterolwaarden.

4. Waarom zorgen voor een gezond gewicht?

Wist je dat zelfs een matig gewichtsverlies een enorme impact kan hebben op de gezondheid van je hart? Een gezond gewicht verlaagt het risico op hartaandoeningen, beroertes, hoge bloeddruk en diabetes - om nog maar te zwijgen van het positieve effect op de algehele lichamelijke gezondheid. Maar hoe zit dit precies?

Er zijn veel voordelen verbonden aan een gezond gewicht, maar het heeft vooral invloed op de bloedsomloop. Een studie heeft aangetoond dat wanneer het lichaamsgewicht - vooral buikvet - binnen een gezonde marge valt, slagaders beter in staat zijn om uit te zetten, wat resulteert in een betere bloeddoorstroming.

Aangezien een optimale bloeddoorstroming een van de sleutels is tot een gezond cardiovasculair systeem, kan gewichtsverlies (of behoud daarvan, als je al een gezond gewicht hebt) een van de belangrijkste stappen zijn naar een gezond hart.

5. Waarom het endotheel, dat stikstofoxide produceert, ondersteunen?

Zoals ik in mijn onderzoek heb gevonden, is stikstofmonoxide een van de belangrijkste moleculen in het cardiovasculaire systeem. Een toename van stikstofmonoxide leidt tot een verhoogde bloedstroom naar de organen, wat een gezonde bloeddruk en een gezond hart- en vaatstelsel bevordert. Maar om dit allemaal te laten gebeuren, moet het "productiehuis" van NO - het endotheel - worden ondersteund.

Ons lichaam bevat 6 triljoen endotheelcellen, die in een enkele laag meer dan 95.000 km bloedvaten bekleden. Samen vormen deze cellen een orgaan dat bekend staat als het endotheel. Het endotheel is het enige cellulaire netwerk in het hele cardiovasculaire systeem dat stikstofmonoxide kan produceren, en het is dus van essentieel belang om het endotheel gezond te houden.

Stikstofmonoxide is absoluut noodzakelijk om de bloeddruk, de bloedstroom en de bloedstolling van seconde tot seconde normaal te houden. Voldoende lichaamsbeweging, een gezond dieet, minder stress en afvallen dragen allemaal bij aan een gezond endotheel.

Supplementen met gerichte voedingsstoffen zoals omega-3 vetzuren, CoQ10, krill, knoflook en groene thee helpen ook het endotheel gezond te houden, door de voedingsstoffen te leveren die het nodig heeft om optimaal te functioneren. En een gezond endotheel resulteert in goede NO-niveaus, die van invloed zijn op de bloedstroom en de bloeddruk - om nog maar te zwijgen van de werking van het hele lichaam.

De lange termijnvoordelen van een gezond hart

Als je één ding uit dit artikel kunt halen, dan is het dit: zorg goed voor je hart - je hebt er maar één en het zal bepalen hoe lang je leeft.

Ik zorg voor mijn hart door een levensstijl aan te nemen die het best past bij de functie en de levensduur van het hart. Daartoe behoren een gezond dieet en een gestructureerd aerobic-oefeningenprogramma met specifieke voedingsstoffen die de gezondheid van het hart bevorderen.

In de loop der jaren heb ik geleerd om eerst voor mezelf te zorgen en dan pas voor mijn werk. Ik leef gezond, zowel thuis als op het werk. Elke ochtend begin ik met een gezond en voedzaam ontbijt en lichaamsbeweging, of dat nu hardlopen, snelwandelen of fietsen is.

Mijn rolmodel is mijn vader. Hij was zeer actief en een hardwerkende timmerman, die 6 lange dagen per week werkte. Hij volgde altijd een strikt gezond dieet, en lichaamsbeweging was ingebouwd in zijn beroep.

*De Nobelstichting heeft geen banden met Herbalife Nutrition en beoordeelt, keurt of steunt de producten van Herbalife Nutrition niet.

Gerelateerd

Alle artikelen
Wat te eten voor en na een training: 8 tips voor gezonde tussendoortjes

Wat te eten voor en na een training: 8 tips voor gezonde tussendoortjes

Auteur: Dana Ryan

Gezond snacken is een belangrijk onderdeel van elk dieet. Voor sporters en actieve mensen zorgen tussendoortjes voor voldoende brandstof voor de training, verbeteren ze het spierherstel, stimuleren ze de mentale prestaties en helpen ze bij het behouden van een gezonde lichaamssamenstelling. Als sportdiëtist vragen sporters me vaak: Wat moet ik eten voor en na een training? Wat is een goede sportsnack? Dit zijn goede vragen die ik graag beantwoord.

Lees meer

7 smakelijke manieren om meer groenten aan je dieet toe te voegen

7 smakelijke manieren om meer groenten aan je dieet toe te voegen

Auteur: Susan Bowerman

Donkere bladgroenten zijn voedzame krachtpatsers, boordevol ijzer, calcium, vezels en vitamine A, C, en K. Eet jij ze wel genoeg? Boerenkool, spinazie, snijbiet, sla, rucola en andere groenten helpen het cholesterolgehalte te verlagen, de energie te verhogen, de gezondheid van de ogen te behouden en ontstekingen te verminderen, naast andere voordelen. Ze bevatten ook verbindingen en ontstekingsremmende eigenschappen die het hart kunnen beschermen.

Lees meer

Vijf bewezen strategieën om je eetlust te bedwingen

Vijf bewezen strategieën om je eetlust te bedwingen

Auteur: Susan Bowerman

Leren je hongergevoel te beheersen is waarschijnlijk de grootste hindernis als je aan een fitplan begint. Het is een klacht die ik vaker hoor dan welke andere ook. Sommige mensen mopperen over het tellen van calorieën of het bijhouden van een eetdagboek; anderen mopperen over het maken van tijd om te sporten. Maar er gaat geen dag voorbij dat iemand me niet vertelt dat ze gewoon geen honger meer hebben of dat ze "de hele tijd honger hebben!"

Lees meer

Vind een member

Vind een member x