Koken met kinderen 1

Hoe maak je thuis snelle, gezonde maaltijden klaar?

Waarom kiezen mensen voor fast food in plaats van thuis eten bereiden? Waarschijnlijk, omdat veel mensen denken dat het ze tijd zal besparen. Het is zeker begrijpelijk, hoewel fast food over het algemeen niet de gezondste keuzes zijn. Maar als je de juiste ingrediënten bij de hand hebt en een paar goede recepten, dan kan het minder lastig zijn om je gezin gezondere maaltijden te geven.

Koken met kinderen 2

Tips voor het bereiden van maaltijden voor drukbezette gezinnen

Volgens een rapport van de Universiteit van Washington eten mensen die meer thuis koken minder calorieën, suiker en vet. Het is ook voordeliger dan uit eten gaan.

Hier zijn verschillende manieren om meer zelfgemaakte maaltijden te maken, zelfs voor drukke gezinnen die veel onderweg zijn:

Maak een routine.

Het hoeft niet elke week "Tacodinsdag" en "Spaghettiwoensdag" te zijn, maar soms kunnen richtlijnen helpen om foute beslissingen te voorkomen. Kies een dag of twee waarop je iets eet, maar niet per se wat je eet, zoals een vleesloze maandag of één keer per week ontbijt als avondeten.

Verzamel een voorraad recepten.

Gebruik een systeem dat voor jou werkt, of je nu recepten uit een tijdschrift scheurt en ze in een map stopt, of ze als bladwijzer op je computer of smartphone zet, zodat je ze gemakkelijk kunt terugvinden.

Maak een lijstje en doe dan één keer per week boodschappen.

Kies een dag om boodschappen te doen. Laat eventueel jouw huisgenoten meedenken over het lijstje. Controleer of er niet te weinig basisproducten in de koelkast, vriezer en voorraadkast zijn, zodat je er de rest van de week geen tijd aan hoeft te verspillen en snel een soep, curry of pastagerecht in elkaar kunt flansen.

Als je in de winkel bent, neem dan een paar minuten de tijd om de etiketten te lezen, zodat je gezond voedsel kunt kiezen dat past bij de smaak en het budget van jouw gezin.

Wijs rollen toe.

Misschien is jouw partner of huisgenoot geweldig met een mes en zou hij of zij perfect kunnen hakken. Kleine kinderen kunnen mixen en helpen met afmeten. En sommige mensen zijn het meest geschikt om op te ruimen. Geef iedereen een rol die ze kunnen vervullen zonder al te veel klachten.

Denk aan snel en gemakkelijk.

Hoe vaak heb je niet met de beste bedoelingen een hele spaghettipompoen gekocht, die na verloop van tijd achter in de onderste lade van de koelkast lag te rotten? Kies voor de kortste weg, zoals diepvriesgroenten, voorgewassen groente en voorgekookt of voorgekruid vlees en gevogelte, zodat je minder tijd kwijt bent aan koken en voorbereiden.

Bereid één keer voor, kook twee keer.

Als je weet dat je gehakte uien, knoflook en groenten in meer dan één maaltijd gaat gebruiken, snijd dan alles in één keer en bewaar wat je niet meteen gebruikt in de koelkast, zodat je het bij de hand hebt.

Maak extra rijst of quinoa, en bewaar wat over is voor een volgende maaltijd en vries het in. En kook extra proteïnen voor twee maaltijden - de extra vis die je vanavond grilt, kun je gebruiken voor de vistaco's van morgen.

Beheers een aantal een-gerecht wonderen.

Zorg voor maaltijden met een balans tussen proteïnen, groenten en zetmeel in één gerecht. Denk aan chili, soepen, pastagerechten en eenpansgerechten.

Het veranderen van zo'n belangrijk deel van je leven gaat misschien niet van de ene dag op de andere, vooral als het moeilijk is om andere gezinsleden mee te krijgen, maar als je klein en gemakkelijk begint, bouw je een basis voor je gezin die na verloop van tijd alleen maar beter zal worden.

Gerelateerd

Alle artikelen
Dit is hoeveel proteïne jij per dag nodig hebt

Dit is hoeveel proteïne jij per dag nodig hebt

Auteur: Susan Bowerman

Het woord "proteïne" is afgeleid van het Griekse woord "protos", wat "eerste in rang of positie" betekent - en dat is niet voor niets. Proteïne vervult zo veel belangrijke functies in het lichaam dat het van vitaal belang is om in de dagelijkse behoefte te voorzien, die van persoon tot persoon nogal kan verschillen.

Lees meer

Hoe darmgezondheid kan bijdragen aan sportprestaties

Hoe darmgezondheid kan bijdragen aan sportprestaties

Auteur: Dana Ryan

Er zijn meerdere manieren om je sportprestaties te verbeteren, maar wist je dat een focus op darmgezondheid ongelooflijk voordelig kan zijn? We richten ons vaak op fysieke training, maar het optimaal functioneren van onze darmen speelt een grote rol bij prestaties.

Lees meer

Wat is EpiCor en waarom is het belangrijk voor darmgezondheid?

Wat is EpiCor en waarom is het belangrijk voor darmgezondheid?

Auteur: Herbalife Nutrition

Veel mensen denken alleen in de koudere maanden hun immuunsysteem extra te moeten beschermen, maar het tegendeel is waar. Een studie met 96 proefpersonen toonde aan dat EpiCor de gezondheid van het immuunsysteem en het nasale comfort in de lente net zo ondersteunt als in de winter. Het feit is dat ons immuunsysteem elke dag opnieuw op de proef wordt gesteld, niet alleen in bepaalde perioden van het jaar. EpiCor is een veilige en natuurlijke manier om de dagelijkse gezondheid van het immuunsysteem en de spijsverteringsorganen te ondersteunen.

Lees meer

Vind een member

Vind een member x