Drinking Shake PDM

Meer proteïnen binnenkrijgen. Hoe doe je dat?

Of je nu op gewicht wilt blijven, af wilt vallen of aan wilt komen, jouw lichaam heeft altijd behoeften aan eiwitten, beter bekend als proteïne. Proteïne is een belangrijke voedingsstof en bevat aminozuren waar je lichaam niet zonder kan. Als je in je voeding voortdurend een tekort aan proteïne zou hebben, dan zou je lichaam geen andere keuze hebben dan te beginnen met het afbreken van proteïnen in je lichaam om de aminozuren te leveren die noodzakelijk zijn om de meest vitale lichaamseiwitten te produceren. Terwijl dit proces van aanmaken en afbreken voortdurend in je lichaam plaatsvindt, werkt het systeem alleen zolang er voldoende aminozuren uit de voeding komen om de twee processen in balans te houden. Bij een gezond dieet is het dus noodzaak om je proteïne-inname te controleren.

Verschillende soorten proteïnen

Proteïnen kunnen onderverdeeld worden in verschillende soorten. Van de 20 aminozuren die je lichaam gebruikt om lichaamseiwitten aan te maken, worden er negen ‘essentieel’ genoemd. Deze moeten uit je voeding komen, omdat je lichaam ze niet kan aanmaken. De resterende 11 aminozuren kan je lichaam wel aanmaken. Proteïnen die afkomstig zijn uit dierlijke bronnen, zoals vlees, vis, gevogelte, eieren, melk en melkproducten, bevatten allemaal essentiële aminozuren, dus worden deze aangeduid als ‘complete’ proteïnen. Er bestaan ook plantaardige eiwitten, zoals peulvruchten, noten en volkorengranen, maar deze missen essentiële aminozuren, waardoor ze als ‘incompleet’ worden beschouwd. Toch zijn er ook plantaardige eiwitten die hier wel aan voldoen, zoals sojabonen en ander eiwitrijk voedsel afkomstig van soja, zoals tofu, tempeh, sojamelk of sojaproteïnepoeders. Wees je er bij de volgende boodschap dus van bewust welke plantaardige eiwitten je laat liggen en welke je meeneemt.

Hoeveel proteïne heb je nodig?

De precieze hoeveelheid proteïne die je nodig hebt is afhankelijk van je gewicht, leeftijd en omstandigheden. Daarnaast verschilt de behoefte ook nog eens per persoon. De ene persoon heeft nu eenmaal meer spierweefsel dan de ander. Bovendien kan het zo zijn dat de ene persoon meer aminozuren uit eiwit in eten benut dan de ander. Gemiddeld hebben gezonde mensen per kilogram lichaamsgewicht 0,8 gram proteïne per dag nodig. Met een simpele rekensom heeft iemand van 80 kg dus zo’n 64 gram eiwit nodig. Duur- en krachtsporters, zoals schaatsers, zwemmers en vechtsporters hebben wat meer eiwit nodig. Duursporters hebben ongeveer 1,2 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht per dag nodig. Krachtsporters hebben ongeveer 1,7 gram per kilo lichaamsgewicht nodig. Jouw eiwitinname verhogen kan bijvoorbeeld met extra kwark of yoghurt, een beker melk, wat kipfilet, tofu en een extra portie noten of bonen. Houd er in jouw dieet rekening mee dat in elk gerecht of tussendoortje dat je eet een eiwitrijke toevoeging zit. Als je niet in de gelegenheid bent om gezonde voedingsmiddelen uit eten te halen, kan een proteïneshake of proteïnesupplement, zoals Pro 20 Select uitkomst bieden.

Pro 20 Select

Proteïne is essentieel voor de goede functie van de cellen en voor de groei en het herstel van het weefsel. Ons lichaam kan proteïne niet opslaan, dus is het van belang dat we dagelijks genoeg proteïne eten. Zorg er dus voor dat je elke dag verschillende voedingsmiddelen eet om je proteïneinname te verhogen. Een product dat daarbij kan helpen is Pro 20 Select.

Wil je meer weten over proteïne en aminozuren? Klik hier

Optiegeel

Gerelateerd

Alle artikelen
Hoe vermijd je overeten tijdens de feestdagen? Zoek naar gezonde proteïnebronnen

Hoe vermijd je overeten tijdens de feestdagen? Zoek naar gezonde proteïnebronnen

Auteur: Susan Bowerman

De feestdagen zijn een tijd van vrienden, familie en natuurlijk eten. Maar veel van onze lekkernijen tijdens de feestdagen kunnen veel calorieën bevatten, maar weinig voedingsstoffen die ons lichaam nodig heeft. Een manier om ongezonde zoetigheden en voeding dit seizoen te weerstaan is om meer proteïnen in elke maaltijd op te nemen en tegelijkertijd te minderen op geraffineerde koolhydraten en vet. Je krijgt dan een voller gevoel, waardoor je waarschijnlijk minder zult eten en minder ongezond zult snoepen.

Lees meer

Zijn noten gezond om te eten?

Zijn noten gezond om te eten?

Auteur: Herbalife Nutrition

Noten zijn gezonder dan vaak wordt gedacht. Doe jezelf een plezier door ongeveer 25 gram noten per dag te eten. Ze zijn niet alleen lekker, maar bevatten ook veel gunstige voedingsstoffen, zoals proteïnen, vezels, ijzer en onverzadigd vet. Neem de volgende keer dus eens wat noten in je yoghurt, doe ze door je salade of voeg wat pindakaas toe aan je overnight oats.

Lees meer

Dit is hoe jij effectief spieren kan opbouwen met een verantwoord dieet én training

Dit is hoe jij effectief spieren kan opbouwen met een verantwoord dieet én training

Auteur: Susan Bowerman

Als je de meeste mensen zou vragen wat er nodig is om spieren op te bouwen, zouden ze waarschijnlijk zeggen dat je gewoon proteïne, proteïne en nog eens proteïne moet eten. Proteïne is zeker belangrijk. Je spieren zijn immers gemaakt van proteïne, en je lichaam heeft er voldoende van nodig in de voeding om de bouwstenen te hebben die het nodig heeft om spiermassa op te bouwen. Maar proteïne alleen is niet voldoende. Je moet ook aandacht besteden aan de rest van je dieet en trainingsroutine.

Lees meer

Vind een member

Vind een member x