Voorkom fouten tijdens het fitnessen

Wanneer je goede fitnessresultaten wilt behalen en deze langdurig wilt behouden, dien je veelgemaakte trainingsfouten te vermijden. Vandaag navigeren we langs enkele veelvoorkomende fitness- valkuilen, zodat je op het goede spoor kunt blijven met je fitnessdoelen en resultaten

1. Te gauw snel willen gaan
Trainingsverloop, vooral als het om volume en intensiteit gaat, is één van de grootste valkuilen. Méér is niet altijd de beste keus, vooral als het gaat om oefeningen die een hoge impact hebben, zoals box jumps en jumping jack.

De uitspraak ‘less is more’ is vaak van toepassing op veel zaken die met fitness te maken hebben. Push jezelf tijdens jouw training, maar luister naar uw lichaam zodat je weet wanneer je wat moet afremmen. Probeer het intensiteitsniveau gedurende een aantal weken op een vast niveau te handhaven. Wanneer dat comfortabel begint aan te voelen, is het tijd om naar het volgende niveau te schakelen.

2. Uw favoriete oefeningen herhalen
Letsel door overbelasting komt vaak voor bij sporters en zelfs bij niet-sporters. De belangrijkste reden waardoor mensen daarmee te maken krijgen, is omdat zij te vaak repetitieve bewegingen maken. Sporters hebben meestal een team om hen bij het omzeilen van herhalingen te helpen, wat een noodzakelijk onderdeel is van hun sportvoorbereiding. Tenzij je aan het voor een evenement traint, luidt het advies: Wanneer je een dag High-impact oefeningen doet, doe dan de volgende dag Low-impactbewegingen. Verandering van spijs doet eten, dus verras je lichaam door oefeningen af te wisselen. Zorg goed voor je lichaam.

3. Ga het tillen van al te zware lasten uit de weg
Laat je niet verleiden tot het tillen van gewichten die te zwaar voor je zijn. Een goede manier om erachter te komen of een gewicht te zwaar is, is naar je lichaam te luisteren. Wanneer je het niet in een soepele, niet-schokkerige beweging kunt optillen, geen goede stand kunt vasthouden of wanneer je de behoefte voelt om je adem in te houden, is dat een duidelijke indicatie dat je het gewicht dient te verlagen. Ik ben een grote fan van gewichtheffen, maar het is een must jezelf de bewegingspatronen zonder gewichten eigen te maken voordat je de platen op de halterstang laadt.

4. Spontaan meedoen met een Snelle Sport
Even meespelen met een snelle basketbal- of een voetbalwedstrijd in de plaatselijke sportschool of in het park kan heel leuk zijn. Maar als je al maanden op de bank heeft gehangen of de hele dag achter jouw bureau zit, is het wellicht toch geen goed idee. De kans is groot dat je knieën, heupen en achillespees niet de benodigde conditie hebben voor de stop-start en zijwaartse bewegingen die horen bij het spelen in een snelle sport.

Ik wil je aanmoedigen om plezier te hebben en te spelen omdat activiteiten, vooral wanneer het teamsporten betreft, heel leuk kunnen zijn. Zorg er wel voor dat je tijd besteedt aan het voorbereiden van jouw lichaam voordat je het veld opgaat. Doe dynamische- en rekbewegingen om jouw lichaam op te warmen, en wees niet te fanatiek tijdens de eerste paar wedstrijden. Zodra jouw lichaam gewend is aan meer bewegen, kun je jouw innerlijke atleet ontdekken en de intensiteit van je spel verhogen.

Gerelateerd

Alle artikelen
Herbalife Nutrition: al jaren de officiele voedingssupplier van de Franse Volleybal Federatie

Herbalife Nutrition: al jaren de officiele voedingssupplier van de Franse Volleybal Federatie

Auteur: Herbalife Nutrition

Sinds jaren is Herbalife Nutrition de trotse officiele voedingssupplier van Franse Volleybal Federatie. Herbalife Nutrition geeft de gericht advies en productondersteuning voor elke speler en zorgt er zo voor dat de teams optimaal kunnen presteren.

Lees meer

Herbalife Nutrition ambassadeur Anca Bucur behaalt voor de zesde keer de titel Miss Fitness Universe

Herbalife Nutrition ambassadeur Anca Bucur behaalt voor de zesde keer de titel Miss Fitness Universe

Auteur: Herbalife Nutrition

Anca Bucur, aerobic trainer en Herbalife ambassadeur heeft op “Miss Fitness Universe” in Miami voor de zesde keer de wereldkampioenstitel gewonnen. Bucur, die 32 jaar oud is, werd negen maanden geleden moeder. In een Facebook post bekende ze dat de wedstrijd "de mooiste, meest interessante, ontroerende en inspirerende uitdaging is". Deze trofee bevestigt dat je alles kunt doen wat je wilt, zolang er maar betrokkenheid, discipline, ambitie, veel werk en passie is".

Lees meer

Herbalife Nutrition scoort in Brussel

Herbalife Nutrition scoort in Brussel

Auteur: Herbalife Nutrition

Potje voetbal onder politici? Dat is de Schuman Trophy, een match ten voordele van verschillende goede doelen die opgericht zijn voor kwetsbare kinderen. Als trotse sponsor zaten wij op de eerste rij. Benieuwd hoe dat eruit zag?

Lees meer

Vind een member

Vind een member x