Zijn koolhydraten de vijand?

In de afgelopen decennia werden koolhydraten eerst de hemel in geprezen om vervolgens tot vijand van gewichtsverlies gebombardeerd te worden. Maar is deze controversiële macrovoedingsstof echt slecht voor je?

Volgens Susan Bowerman, Director Nutrition Training bij Herbalife Nutrition, worden koolhydraten wellicht gewoon niet goed begrepen.
Diegenen die op een koolhydraatarm dieet zijn of een dieet zonder koolhydraten, blijven meestal ver weg van de bekendste bronnen ervan, zoals brood, pasta en aardappelen. Wist je echter dat er in veel andere voedingsmiddelen ook koolhydraten verstopt zitten?

Susan legt uit: “Veel voedingsmiddelen leveren koolhydraten. Wat goed is, want je lichaam vertrouwt daarop voor brandstof. Susan wijst er echter op dat niet alle koolhydraten gelijk zijn. Zo bieden de minst bewerkte koolhydraten de meeste voordelen en daarbij noemt ze fruit, groenten, bonen en volkorengranen als beste keuzes. “Naast koolhydraten leveren deze voedingsmiddelen vitaminen en mineralen,” zegt ze. “En in het geval van plantaardige voedingsmiddelen leveren ze tevens vezels.” De koolhydraten die het beste vermeden kunnen worden zijn de sterk bewerkte en geraffineerde koolhydraten. Deze komen o.a. voor in gebak, koekjes, witte pasta & witbrood, en in enkele hartige voedingsmiddelen zoals pizza. “Deze hebben het lichaam weinig anders dan calorieën te bieden,” zegt Susan. “Het is dus zinvol onze koolhydraten te halen uit gezondere bronnen, aangezien deze daarnaast ook andere voedingsstoffen bieden.”


WAAROM ZIJN VEZELS BELANGRIJK?
Veel mensen zijn zich er niet van bewust dat vezels een type koolhydraten zijn en dat ze beschouwd worden als één van de belangrijkste voedingsfactoren(1). Ze komen voor in voedingsmiddelen zoals fruit, groenten en granen. Voor volwassenen wordt aanbevolen 25 g vezels per dag te consumeren(2), maar de meeste mensen halen deze aanbeveling niet(3). Het inpassen van vezelrijke voedingsmiddelen en vezelsupplementen in je dagelijkse voeding kan je helpen de voordelen van vezels te ondervinden. Probeer de Multivezel Drank van Herbalife Nutrition eens; een caloriegecontroleerde optie die 5 g vezels per portie levert. Wat nog beter is? Het is suikervrij !


1. Vezels uit havergranen dragen bij aan een vermeerdering van de fecale bulk.
2. EFSA Panel on Dietetic Products, Nutrition, and Allergies (NDA). EFSA Journal 2010; 8(3):1462.
3 .73% van de mannen & 87% van de vrouwen haalt de aanbevolen dagelijkse vezelinname niet: The National Diet & Nutrition Survey (NDND); volume 2, 2003.
4. Het vervangen van twee van de dagelijkse hoofdmaaltijden door maaltijdvervangers als onderdeel van een energiebeperkt dieet draagt bij aan gewichtsverlies.

Gerelateerd

Alle artikelen
Waarom je een plantaardig eetpatroon zou moeten overwegen

Waarom je een plantaardig eetpatroon zou moeten overwegen

Auteur: Herbalife Nutrition

Volgens de Voedsel- en Landbouworganisatie van de Verenigde Naties, zal de wereldvoedselproductie tegen 2050 naar schatting met 70% moeten worden verhoogd om iedereen te kunnen voeden. Plantaardige voeding kan een uitkomst bieden.

Lees meer

Essentiële voedingselementen voor spierherstel

Essentiële voedingselementen voor spierherstel

Auteur: Gudrun Hespel

Om vooruitgang te boeken in kracht en/of conditie is het belangrijk dat je je lichaam steeds nieuwe en progressief zwaarder wordende trainingsprikkels geeft. Je lichaam zal zich dan beetje bij beetje aanpassen aan de meer kracht vergende inspanningen. Dat noemen we adaptatie. Je spieren worden sterker en groter bij krachttraining en je uithoudingsvermogen verbetert bij cardiovasculaire training.

Lees meer

Ontdek de voordelen van 'Plant Power'

Ontdek de voordelen van 'Plant Power'

Auteur: Herbalife Nutrition

Er zitten enorm veel voordelen aan het eten van meer plantaardige voeding. Plantaardige voedingsmiddelen hebben een hoge voedingsdichtheid, wat betekent dat het een overvloed aan voedingsstoffen bevat in verhouding tot de hoeveelheid calorieën. Vruchten, groenten, bonen en volkoren granen zijn geweldige bronnen van vitaminen, mineralen en fytonutriënten, en ze zijn van nature cholesterolvrij. Er is echter ook het ‘probleem’ van het niet binnenkrijgen van alle essentiële aminozuren die je lichaam zelf niet kan aanmaken. Bij Herbalife Nutrition hebben we hier een oplossing voor gevonden. We zetten de voordelen van plantaardige proteïnen en de magie van de juiste vegan proteïnecombinatie voor je op een rij.

Lees meer

Vind een member

Vind een member x