Zijn koolhydraten de vijand?

In de afgelopen decennia werden koolhydraten eerst de hemel in geprezen om vervolgens tot vijand van gewichtsverlies gebombardeerd te worden. Maar is deze controversiële macrovoedingsstof echt slecht voor je?

Volgens Susan Bowerman, Director Nutrition Training bij Herbalife Nutrition, worden koolhydraten wellicht gewoon niet goed begrepen.
Diegenen die op een koolhydraatarm dieet zijn of een dieet zonder koolhydraten, blijven meestal ver weg van de bekendste bronnen ervan, zoals brood, pasta en aardappelen. Wist je echter dat er in veel andere voedingsmiddelen ook koolhydraten verstopt zitten?

Susan legt uit: “Veel voedingsmiddelen leveren koolhydraten. Wat goed is, want je lichaam vertrouwt daarop voor brandstof. Susan wijst er echter op dat niet alle koolhydraten gelijk zijn. Zo bieden de minst bewerkte koolhydraten de meeste voordelen en daarbij noemt ze fruit, groenten, bonen en volkorengranen als beste keuzes. “Naast koolhydraten leveren deze voedingsmiddelen vitaminen en mineralen,” zegt ze. “En in het geval van plantaardige voedingsmiddelen leveren ze tevens vezels.” De koolhydraten die het beste vermeden kunnen worden zijn de sterk bewerkte en geraffineerde koolhydraten. Deze komen o.a. voor in gebak, koekjes, witte pasta & witbrood, en in enkele hartige voedingsmiddelen zoals pizza. “Deze hebben het lichaam weinig anders dan calorieën te bieden,” zegt Susan. “Het is dus zinvol onze koolhydraten te halen uit gezondere bronnen, aangezien deze daarnaast ook andere voedingsstoffen bieden.”


WAAROM ZIJN VEZELS BELANGRIJK?
Veel mensen zijn zich er niet van bewust dat vezels een type koolhydraten zijn en dat ze beschouwd worden als één van de belangrijkste voedingsfactoren(1). Ze komen voor in voedingsmiddelen zoals fruit, groenten en granen. Voor volwassenen wordt aanbevolen 25 g vezels per dag te consumeren(2), maar de meeste mensen halen deze aanbeveling niet(3). Het inpassen van vezelrijke voedingsmiddelen en vezelsupplementen in je dagelijkse voeding kan je helpen de voordelen van vezels te ondervinden. Probeer de Multivezel Drank van Herbalife Nutrition eens; een caloriegecontroleerde optie die 5 g vezels per portie levert. Wat nog beter is? Het is suikervrij !


1. Vezels uit havergranen dragen bij aan een vermeerdering van de fecale bulk.
2. EFSA Panel on Dietetic Products, Nutrition, and Allergies (NDA). EFSA Journal 2010; 8(3):1462.
3 .73% van de mannen & 87% van de vrouwen haalt de aanbevolen dagelijkse vezelinname niet: The National Diet & Nutrition Survey (NDND); volume 2, 2003.
4. Het vervangen van twee van de dagelijkse hoofdmaaltijden door maaltijdvervangers als onderdeel van een energiebeperkt dieet draagt bij aan gewichtsverlies.

Gerelateerd

Alle artikelen
Vernieuwing van Formula 1 shakes

Vernieuwing van Formula 1 shakes

Auteur: Herbalife Nutrition

Gezonde voeding is een belangrijke bijdrage aan het behoud en/of de verbetering van de algemene gezondheid. Optimale voeding voorziet het lichaam van voldoende vloeistof, macronutriënten, micronutriënten en voldoende calorieën. Aan alle vereisten voor een gezonde voeding kan worden voldaan door de inname van een verscheidenheid aan plantaardige en dierlijke voeding. Voor vegetariërs, en vooral veganisten, kan dit lastiger zijn. Met de heerlijke vernieuwde Formula 1 ontbijtshakes van Herbalife Nutrition heb jij binnen no-time de voedingsstoffen binnen die je nodig hebt - volledig vegan. Om jouw dag op de goede manier te lijf te gaan!

Lees meer

Hoe kun je stoppen met stress-snacken?

Hoe kun je stoppen met stress-snacken?

Auteur: Herbalife Nutrition

We eten allemaal wel eens uit emotie. Misschien heb je jezelf na een ongewoon zware dag opgevrolijkt met een kommetje ijs, of heb je een paar frietjes van het bord van je beste vriendin geplukt terwijl je een rampzalige gebeurtenis herkauwt. Maar wanneer emotioneel eten uit de hand loopt, dat wil zeggen wanneer eten de eerste en meest voorkomende reactie is op negatieve gedachten en gevoelens, het is tijd om je grip terug te krijgen op je voedingspatroon. Eten uit stress neemt meestal helemaal geen stress weg, en als het te vaak gebeurt, kan het ook pondjes toevoegen. Hier zijn enkele tips om deze gewoonte af te leren.

Lees meer

De link tussen voeding, slaap en lichaamsgewicht

De link tussen voeding, slaap en lichaamsgewicht

Auteur: Herbalife Nutrition

Het verband tussen wat we eten en wanneer we eten is al langere tijd onderwerp van gesprek. We hebben allemaal wel eens de oude adviezen gehoord: “Niet eten na 8 uur ‘s avonds als je wilt afvallen” en “Een glas warm water met citroen drinken in de ochtend”, om er maar een paar te noemen. Sommige concepten zijn wetenschappelijk bewezen, terwijl andere dat niet zijn. In realiteit heeft de cyclus van de zon een grote invloed op de processen die zich in ons lichaam afspelen, waaronder het verwerken van voedsel.

Lees meer

Vind een member

Vind een member x