Zijn koolhydraten de vijand?

In de afgelopen decennia werden koolhydraten eerst de hemel in geprezen om vervolgens tot vijand van gewichtsverlies gebombardeerd te worden. Maar is deze controversiële macrovoedingsstof echt slecht voor je?

Volgens Susan Bowerman, Director Nutrition Training bij Herbalife Nutrition, worden koolhydraten wellicht gewoon niet goed begrepen.
Diegenen die op een koolhydraatarm dieet zijn of een dieet zonder koolhydraten, blijven meestal ver weg van de bekendste bronnen ervan, zoals brood, pasta en aardappelen. Wist je echter dat er in veel andere voedingsmiddelen ook koolhydraten verstopt zitten?

Susan legt uit: “Veel voedingsmiddelen leveren koolhydraten. Wat goed is, want je lichaam vertrouwt daarop voor brandstof. Susan wijst er echter op dat niet alle koolhydraten gelijk zijn. Zo bieden de minst bewerkte koolhydraten de meeste voordelen en daarbij noemt ze fruit, groenten, bonen en volkorengranen als beste keuzes. “Naast koolhydraten leveren deze voedingsmiddelen vitaminen en mineralen,” zegt ze. “En in het geval van plantaardige voedingsmiddelen leveren ze tevens vezels.” De koolhydraten die het beste vermeden kunnen worden zijn de sterk bewerkte en geraffineerde koolhydraten. Deze komen o.a. voor in gebak, koekjes, witte pasta & witbrood, en in enkele hartige voedingsmiddelen zoals pizza. “Deze hebben het lichaam weinig anders dan calorieën te bieden,” zegt Susan. “Het is dus zinvol onze koolhydraten te halen uit gezondere bronnen, aangezien deze daarnaast ook andere voedingsstoffen bieden.”


WAAROM ZIJN VEZELS BELANGRIJK?
Veel mensen zijn zich er niet van bewust dat vezels een type koolhydraten zijn en dat ze beschouwd worden als één van de belangrijkste voedingsfactoren(1). Ze komen voor in voedingsmiddelen zoals fruit, groenten en granen. Voor volwassenen wordt aanbevolen 25 g vezels per dag te consumeren(2), maar de meeste mensen halen deze aanbeveling niet(3). Het inpassen van vezelrijke voedingsmiddelen en vezelsupplementen in je dagelijkse voeding kan je helpen de voordelen van vezels te ondervinden. Probeer de Multivezel Drank van Herbalife Nutrition eens; een caloriegecontroleerde optie die 5 g vezels per portie levert. Wat nog beter is? Het is suikervrij !


1. Vezels uit havergranen dragen bij aan een vermeerdering van de fecale bulk.
2. EFSA Panel on Dietetic Products, Nutrition, and Allergies (NDA). EFSA Journal 2010; 8(3):1462.
3 .73% van de mannen & 87% van de vrouwen haalt de aanbevolen dagelijkse vezelinname niet: The National Diet & Nutrition Survey (NDND); volume 2, 2003.
4. Het vervangen van twee van de dagelijkse hoofdmaaltijden door maaltijdvervangers als onderdeel van een energiebeperkt dieet draagt bij aan gewichtsverlies.

Gerelateerd

Alle artikelen
Fitness tips voor atleten tijdens de pandemie

Fitness tips voor atleten tijdens de pandemie

Auteur: Samantha Clayton

Sport is ongetwijfeld een van de meest gemiste vormen van amusement sinds er maatregelen zijn genomen vanwege de pandemie. Nu er nog geen sportwedstrijden plaatsvinden, kijken sportfans herhalingen van gedenkwaardige wedstrijden, en net als de rest van ons willen atleten graag weer hun normale ritme terug, wat betekent dat ze voor hun fans willen presteren.

Lees meer

Tips voor een uitgebalanceerde Ramadan vastenmaand

Tips voor een uitgebalanceerde Ramadan vastenmaand

Auteur: Herbalife Nutrition

Tijdens de Ramadan richten miljoenen moslims over de hele wereld zich op innerlijke reflectie en vasten van zonsopgang tot zonsondergang. Maar is het mogelijk om al je voedingsstoffen binnen te krijgen tijdens langdurige vasten?

Lees meer

Doe-het-zelf: Spa behandeling

Doe-het-zelf: Spa behandeling

Auteur: Herbalife Nutrition

Iedereen heeft af en toe wat tijd voor zichzelf nodig. Zeker in deze onzekere tijden, wanneer je huid toch al snel de stress laat zien die je kan ervaren, is die aandacht voor jezelf heel belangrijk. We kunnen niet naar ons vaste wellness centrum of schoonheidsspecialiste, maar we kunnen wel zelf aan de slag gaan!

Lees meer

Vind een member

Vind een member x