Aerial yoga, trapeze en meer 'aparte' manieren om te trainen

De meeste mensen vinden ‘fit worden' hetzelfde als de loterij winnen - schijnbaar onbereikbaar. Je hebt erover nagedacht en misschien heb je zelfs een sportschoollidmaatschap afgesloten als eerste stap van een van je goede voornemens om in beweging te komen.

Maar nu - vier maanden later - verveel je je en ben je de motivatie kwijt.

Nou, er is geen betere tijd dan nu om weer enthousiast te worden over fitness. Regelmatige lichaamsbeweging is goed voor ieders gezondheid - en mensen van alle leeftijden en lichaamstypen kunnen fysiek actief zijn. Probeer deze speciale workouts uit voor extra fitness motivatie.

Na elk type workout zijn er genoeg redenen om je goed te voelen. Je helpt namelijk je ​​gewicht onder controle te houden en vermindert het risico op hartaandoeningen. Daarnaast beheers je je bloedsuikerspiegel en mentale gezondheid. En je versterkt je botten en spieren.

1. Trapeze: Actrice en zangeres, Zendaya, deed dit in de film "The Greatest Showman." Je kan niet gelijk zo gemakkelijk door de lucht vliegen, althans niet de eerste keer, maar als het bereiken van nieuwe hoogten een beroep doet op je avontuurlijke kant, ga dan de trapeze uitdaging aan. Nee, probeer dit niet in je achtertuin, maar zoek naar een professionele trapeze-school bij jou in de buurt.

Met een trapeze training kan je kracht opbouwen in je bovenlichaam en je werkt gelijk aan je flexibiliteit en coördinatie. Bovendien krijgt je humeur en zelfvertrouwen een enorme boost als je die eerste "ik kan niet" en aarzeling overwint. Nu ben je klaar voor meer!

2. Aerial yoga: nu we toch even in de lucht zijn, konden we deze workout niet vergeten. Circushangmatten trekken je omhoog om in te hangen terwijl je werkt aan yogastanden. En nee, je begint niet op 10 meter hoog; misschien een paar centimeter.

In 2016 voltooide de American Council on Exercise (ACE) een studie over aerial yoga. Uit deze studie bleek dat het voordelen bood die vergelijkbaar waren met die van aërobe oefeningen met lage tot matige intensiteit. Na een programma van zes weken zagen de deelnemers verbeteringen in lichaamsgewicht, lichaamsvetpercentage en bloeddruk.

3. Trampoline: indoor trampolines duiken op in heel Nederland, en sommige sportscholen en fitnessstudio's bieden kleine, individuele trampoline-lessen voor alle leeftijden aan. Deze low-impact workouts versterken derrieres, hamstrings en buikspieren. Bovendien krijg je een sterke dosis balanstraining bij elke sprong.

4. Dansen: een studie uit 2016 gepubliceerd in “Journal of Sport and Health Science” concludeerde dat een uur cardio-dansen minstens 400 calorieën zou kunnen verbranden - en dat mensen plezier hadden! Dansen helpt ook de algehele coördinatie en is geweldig voor je humeur.

5. Aquaspinning: er is geen aquaspinning studio in elke stad, maar als je er een hebt bij jou in de buurt, of als je een eigen zwembad hebt, overweeg dan om op een speciale fiets aan aqua-spinning of hydrospinning te doen. Fans zweren bij de super lage impact, want het menselijk lichaam bestaat voor 60 procent uit water en je onderlichaam en kern worden er 'door' omringd. Het is een volledige calorie-brander, tot 800 per uur, omdat het water je gewrichten daadwerkelijk ondersteunt. Je zult ook spiergroepen gebruiken die je misschien niet zo gebruikt tijdens reguliere spin-lessen.

Nu klinkt het woord "sporten" beter, toch? Genieten!

Gerelateerd

Alle artikelen
3 tips om je aantal stappen te verhogen

3 tips om je aantal stappen te verhogen

Auteur: Samantha Clayton

Onderschat de kracht van lopen niet. Het toevoegen van extra loopmomenten aan je dag kan een positief effect hebben op je gezondheids- en fitnessdoelen en je aantal stappen. Wil je een leuke, effectieve en sociale activiteit die je helpt beweging aan je dagelijkse routine toe te voegen? Probeer elke dag 10.000 stappen te maken. Lees verder om erachter te komen hoe je meer stappen per dag zet.

Lees meer

Fitness tips

Fitness tips

Auteur: Samantha Clayton

Als je fit wilt zijn, dan moet je ervoor zorgen dat je voldoende beweegt. Laat me je helpen met een activiteitenplan om jouw gewenste resultaten te behalen. Mijn aanpak om fit te worden is een lange termijn aanpak, zodat je elke week resultaten kunt behalen.

Lees meer

Populaire onderwerpen: body shaping, eiwitdiëten, en de gezondheid van de hersenen

Populaire onderwerpen: body shaping, eiwitdiëten, en de gezondheid van de hersenen

Auteur: David Heber

Als het gaat om gezond ouder worden, zijn er drie belangrijke voedingstrends: body shaping, eiwitrijke diëten en hersengezondheid. Naarmate mensen ouder worden, wordt er meer nadruk gelegd op de gezondheid op lange termijn, waarbij mensen van alle leeftijden op zoek zijn naar producten die gezond ouder worden ondersteunen. Volgens het Natural Marketing Institute is de millennial generatie net zo geïnteresseerd in anti-verouderingsproducten als babyboomers. Vooral de gezondheid van de hersenen zal in 2019 een trend zijn.

Lees meer

Vind een member

Vind een member x