De stressreactie: Wat is het en hoe kun je het tegengaan?

Door Dr. Kent Bradley, Chief Health and Nutrition Officer, Herbalife Nutrition. Wist je dat ons lichaam geen onderscheid maakt tussen stressbronnen - het reageert gewoonweg op de stress. Dus, of deze stress nu voortkomt uit een feitelijke gebeurtenis - zoals een auto die je bijna raakt - of gewoon een gedachte; 'ik vraag me af of ik ooit door een auto zal worden aangereden', het lichaam kan op een vergelijkbare manier reageren. In deze tijden waarin er zoveel onzekerheid is, kan stress een enorme impact hebben op ons lichaam.

Dus, wat is de "stressreactie" en waarom hebben we die?

In een notendop, het is voor onze eigen overleving. We zijn gericht op overleven en onze gedachten zijn constant alert op dreiging. Dit wordt ook wel de "vecht- of vluchtreactie" genoemd. Ik denk dat we allemaal weten hoe het voelt - de plotselinge versnelling van de hartslag, misschien een verhoogde ademhaling, allemaal bedoeld om het lichaam voor te bereiden op de snelheid en zuurstof die nodig is om plotseling in actie te komen. Aan de basis hiervan ligt een stortvloed van hormonen die de acties van het lichaam stimuleren, maar ook invloed hebben op andere aspecten van onze gezondheid.

We verhogen de circulatie van adrenaline, bekend als epinefrine, die onze hartslag activeert, maar het stimuleert ook het vrijkomen van glucose en vet uit opslagplaatsen, voor brandstof. Als het niet wordt beheerst, ontstaat er een tweede reactie die het vrijkomen van cortisol in de bloedbaan veroorzaakt. Cortisol verhoogt de hoeveelheid glucose in onze bloedbaan en kan de honger stimuleren, wat kan leiden tot het eten van meer calorieën dan we eigenlijk nodig hebben en dus tot overgewicht of obesitas.

Wat betekent dit alles als we onder stress staan van COVID-19 zorgen?

Acute stress kan zowel nuttig als schadelijk zijn voor ons lichaam. Het kan nuttig zijn omdat het ons dwingt om waakzaam te zijn bij het beschermen van onszelf en onze dierbaren. Het kan schadelijk zijn omdat het ervoor zorgt dat onze bloeddruk stijgt en onze hartslag toeneemt, en voor degenen die onderliggende hart- en vaatziekten hebben, kan dit leiden tot een hartaanval of een beroerte.

Wat echter van grotere zorg is, is een toestand van chronische stress, zoals veel mensen in deze tijd van onzekerheid ervaren. In deze toestand wordt het lichaam voortdurend geactiveerd, wat resulteert in een verhoogde bloeddruk en gewichtstoename, wat factoren zijn bij hart- en vaatziekten. Bovendien staat het bekend dat cortisol de productie van onze beschermende immuuncellen, de zogenaamde lymfocyten, vermindert. In de acute fase kunnen we een toename van deze cellen zien, maar als we naar een meer chronische staat van stress gaan, leidt de cortisol-afgifte tot een afname van de lymfocyten, waardoor we potentieel vatbaarder zijn voor het ineffectief bestrijden van infecties.

Het overwinnen van de "stressreactie"

Dus, onze perceptie van bedreiging is wat een cascade creëert die een stressreactie wordt genoemd. Die reactie is natuurlijk als er een werkelijke dreiging is EN als die kortstondig is. Echter, onze gezondheid kan, door de mogelijke impact op gewicht en bloeddruk, negatief worden beïnvloed door deze stresscascade als deze niet goed wordt beheerd.

De focus op het verminderen van onze stress en het verbeteren van onze gezondheid kan worden bereikt met een handvol eenvoudige praktijken. Ik noem ze mijn 6 Rs.

  1. Rust – Eerst moet je voor genoeg slaap zorgen! Voldoende slaap is uiterst nuttig om de stressrespons in te dammen.
  2. Relaxatie technieken – Diepe ademhaling, of dat nu gebeurt door middel van meditatieoefeningen of terwijl je aan yoga doet, de sleutel is een langzame, opzettelijk diepe ademhaling.
  3. Recreatie – Blijf actief tijdens social distancing - of dat nu een wandeling is, een spel of het lezen van een boek (iets wat je graag doet). Tijd voor jezelf nemen om iets te doen wat je graag doet en waarbij je een of andere vorm van activiteit (mentaal of fysiek) nodig hebt, is nuttig!
  4. Relaties – Het is zo belangrijk om verbonden te blijven. Mensen zijn ‘groepsdieren’. We mogen dan wel fysiek geïsoleerd zijn, maar dat betekent niet dat we onze connecties met anderen moeten verliezen. Blijf verbonden via telefoon of scherm, ook als het ‘niet jouw ding is’.
  5. Routine – jep, waarom zou je er te midden van de huidige veranderingen nog een aan toevoegen? Blijf consequent. Plotseling moet je van thuis uit werken – sta dan op hetzelfde tijdstip op, richt een kantoor in en werk zoals je normaal zou doen.
  6. Re-evaluatie – beoordeel de waargenomen stress opnieuw zodat je het niet langer als een bedreiging ziet. Je kan de hulp van een coach nodig hebben om je te helpen door eerst te identificeren waarom iets als een bedreiging wordt gezien en dat dan in een context te plaatsen die nuttig is.

Bij Herbalife Nutrition hebben we een voedingsfilosofie die het belang van een holistische benadering van gezondheid benadrukt, waardoor je een meer veerkrachtige reactie kunt hebben. We geloven ook in de kracht van de community en het belang van een coach die jou kan helpen naar de beste versie van jezelf.

Gerelateerd

Alle artikelen
Waarom menselijke verbinding de sleutel is tot een optimaal welzijn

Waarom menselijke verbinding de sleutel is tot een optimaal welzijn

Auteur: Kent Bradley

Als mens zijn we gemaakt voor sociale verbondenheid, maar veel factoren, zoals stress en moeilijke situaties, kunnen ervoor zorgen dat we ons geïsoleerd voelen. Afgesneden zijn van anderen kan leiden tot minder energie, minder effectiviteit omdat we steeds meer alleen op onszelf vertrouwen, en nog meer stress. Dit kan ook betekenen dat je de doelen die je hebt gesteld hebt of de levensstijl die je zou willen leiden, niet kunt handhaven. Het voelt soms simpelweg te overweldigend. Een begeleidende hand van een ervaren persoon kan dan uitkomst bieden. Het enige wat je wel zelf moet doen is deze persoon opzoeken.

Lees meer

Positive self-talk: jouw geheime wapen voor fitnessdoelen

Positive self-talk: jouw geheime wapen voor fitnessdoelen

Auteur: Herbalife Nutrition

De feestdagen kunnen een van de mooiste momenten van het jaar zijn, maar ze kunnen voor sommigen ook erg verontrustend zijn. Nee, niet door het missen van cadeautjes die geleverd worden of verplichte familiebezoekjes, maar om het gewicht na Kerstmis. Of je je nu zorgen maakt over een terugval na al je harde werk in het afgelopen jaar met evenwichtig eten en regelmatige lichaamsbeweging, of bang bent om jezelf te verliezen in al dat lekkere eten tijdens de vakantieperiode, er is altijd hulp. En het komt in een misschien wat onverwachte vorm, namelijk positive self-talk; dat wat we onszelf vertellen.

Lees meer

Kitesurfer Roderick Pijls

Kitesurfer Roderick Pijls

Auteur: Herbalife Nutrition

Nieuw partnership alert! We hebben een nieuwe samenwerking opgestart met een topatleet, namelijk met Roderick Pijls! Roderick reist de hele wereld over met zijn kite en board om de limiet van zijn eigen kunnen op te zoeken. Van kitesurfen over giftige meren in Afrika tot kitesurfwedstrijden in Indonesië. Roderick reist de hele wereld rond om op de mooiste plekken te kunnen kitesurfen en voor zijn internationale modellen carrière. We zijn blij om hem te verwelkomen in ons ambassadeursprogramma en hem te ondersteunen in zijn sportprestaties.

Lees meer

Vind een member

Vind een member x