De stressreactie: Wat is het en hoe kun je het tegengaan?

Door Dr. Kent Bradley, Chief Health and Nutrition Officer, Herbalife Nutrition. Wist je dat ons lichaam geen onderscheid maakt tussen stressbronnen - het reageert gewoonweg op de stress. Dus, of deze stress nu voortkomt uit een feitelijke gebeurtenis - zoals een auto die je bijna raakt - of gewoon een gedachte; 'ik vraag me af of ik ooit door een auto zal worden aangereden', het lichaam kan op een vergelijkbare manier reageren. In deze tijden waarin er zoveel onzekerheid is, kan stress een enorme impact hebben op ons lichaam.

Dus, wat is de "stressreactie" en waarom hebben we die?

In een notendop, het is voor onze eigen overleving. We zijn gericht op overleven en onze gedachten zijn constant alert op dreiging. Dit wordt ook wel de "vecht- of vluchtreactie" genoemd. Ik denk dat we allemaal weten hoe het voelt - de plotselinge versnelling van de hartslag, misschien een verhoogde ademhaling, allemaal bedoeld om het lichaam voor te bereiden op de snelheid en zuurstof die nodig is om plotseling in actie te komen. Aan de basis hiervan ligt een stortvloed van hormonen die de acties van het lichaam stimuleren, maar ook invloed hebben op andere aspecten van onze gezondheid.

We verhogen de circulatie van adrenaline, bekend als epinefrine, die onze hartslag activeert, maar het stimuleert ook het vrijkomen van glucose en vet uit opslagplaatsen, voor brandstof. Als het niet wordt beheerst, ontstaat er een tweede reactie die het vrijkomen van cortisol in de bloedbaan veroorzaakt. Cortisol verhoogt de hoeveelheid glucose in onze bloedbaan en kan de honger stimuleren, wat kan leiden tot het eten van meer calorieën dan we eigenlijk nodig hebben en dus tot overgewicht of obesitas.

Wat betekent dit alles als we onder stress staan van COVID-19 zorgen?

Acute stress kan zowel nuttig als schadelijk zijn voor ons lichaam. Het kan nuttig zijn omdat het ons dwingt om waakzaam te zijn bij het beschermen van onszelf en onze dierbaren. Het kan schadelijk zijn omdat het ervoor zorgt dat onze bloeddruk stijgt en onze hartslag toeneemt, en voor degenen die onderliggende hart- en vaatziekten hebben, kan dit leiden tot een hartaanval of een beroerte.

Wat echter van grotere zorg is, is een toestand van chronische stress, zoals veel mensen in deze tijd van onzekerheid ervaren. In deze toestand wordt het lichaam voortdurend geactiveerd, wat resulteert in een verhoogde bloeddruk en gewichtstoename, wat factoren zijn bij hart- en vaatziekten. Bovendien staat het bekend dat cortisol de productie van onze beschermende immuuncellen, de zogenaamde lymfocyten, vermindert. In de acute fase kunnen we een toename van deze cellen zien, maar als we naar een meer chronische staat van stress gaan, leidt de cortisol-afgifte tot een afname van de lymfocyten, waardoor we potentieel vatbaarder zijn voor het ineffectief bestrijden van infecties.

Het overwinnen van de "stressreactie"

Dus, onze perceptie van bedreiging is wat een cascade creëert die een stressreactie wordt genoemd. Die reactie is natuurlijk als er een werkelijke dreiging is EN als die kortstondig is. Echter, onze gezondheid kan, door de mogelijke impact op gewicht en bloeddruk, negatief worden beïnvloed door deze stresscascade als deze niet goed wordt beheerd.

De focus op het verminderen van onze stress en het verbeteren van onze gezondheid kan worden bereikt met een handvol eenvoudige praktijken. Ik noem ze mijn 6 Rs.

  1. Rust – Eerst moet je voor genoeg slaap zorgen! Voldoende slaap is uiterst nuttig om de stressrespons in te dammen.
  2. Relaxatie technieken – Diepe ademhaling, of dat nu gebeurt door middel van meditatieoefeningen of terwijl je aan yoga doet, de sleutel is een langzame, opzettelijk diepe ademhaling.
  3. Recreatie – Blijf actief tijdens social distancing - of dat nu een wandeling is, een spel of het lezen van een boek (iets wat je graag doet). Tijd voor jezelf nemen om iets te doen wat je graag doet en waarbij je een of andere vorm van activiteit (mentaal of fysiek) nodig hebt, is nuttig!
  4. Relaties – Het is zo belangrijk om verbonden te blijven. Mensen zijn ‘groepsdieren’. We mogen dan wel fysiek geïsoleerd zijn, maar dat betekent niet dat we onze connecties met anderen moeten verliezen. Blijf verbonden via telefoon of scherm, ook als het ‘niet jouw ding is’.
  5. Routine – jep, waarom zou je er te midden van de huidige veranderingen nog een aan toevoegen? Blijf consequent. Plotseling moet je van thuis uit werken – sta dan op hetzelfde tijdstip op, richt een kantoor in en werk zoals je normaal zou doen.
  6. Re-evaluatie – beoordeel de waargenomen stress opnieuw zodat je het niet langer als een bedreiging ziet. Je kan de hulp van een coach nodig hebben om je te helpen door eerst te identificeren waarom iets als een bedreiging wordt gezien en dat dan in een context te plaatsen die nuttig is.

Bij Herbalife Nutrition hebben we een voedingsfilosofie die het belang van een holistische benadering van gezondheid benadrukt, waardoor je een meer veerkrachtige reactie kunt hebben. We geloven ook in de kracht van de community en het belang van een coach die jou kan helpen naar de beste versie van jezelf.

Gerelateerd

Alle artikelen
Het belang van mindfullness bij stressbeheersing

Het belang van mindfullness bij stressbeheersing

Auteur: Herbalife Nutrition

Een nieuwe studie(1) toont aan dat depressie en stress, als dit niet kan worden beheerst, een negatief effect kan hebben op de stofwisseling en zelfs de effecten van gezonde voedingskeuzes teniet kunnen doen. Zeker nu we allemaal gedwongen binnen zitten en veel verschillende ballen in de lucht moeten houden is dit enorm belangrijk. Het is dus de moeite waard om je in mindfulness te verdiepen en het ‘zweverige’ vooroordeel los te laten.

Lees meer

Kenneth loopt de zwaarste marathon op aarde

Kenneth loopt de zwaarste marathon op aarde

Auteur: Herbalife Nutrition

De altijd sportieve Kenneth was door een verbrijzelde rugwervel en een zware rugoperatie even helemaal uit de running. Met een ijzeren plaat in zijn rug kwam hij vele kilo’s aan en stond zijn sportieve leven even stil. Zijn passie voor sport verdween echter niet. Toen hij op 36-jarige leeftijd, door een bootcamp bij hem in de buurt, kennismaakte met de producten van Herbalife Nutrition, kwam er een flinke ommezwaai.

Lees meer

Je houdt je doelen langer vol met een coach aan je zijde

Je houdt je doelen langer vol met een coach aan je zijde

Auteur: Herbalife Nutrition

Het is algemeen bekend: met z’n tweeën zijn de meeste dingen in het leven leuker dan alleen. Zo ook je wellness doelen te lijf gaan. Mensen die een coach hebben behalen hun doelen eerder dan degenen die alleen aan de slag gaan. De term wellness coach klinkt motiverend en positief. En of iemand je nu helpt om je fitnessroutine te verbeteren of betere voedingskeuzes te maken, coaches hebben dezelfde doelen.

Lees meer

Vind een member

Vind een member x