Goed voor je hart: Cardio-oefeningen

Als we het hebben over fit zijn, denken mensen meestal aan hoe de buitenkant van het lichaam eruitziet. De veranderingen aan de buitenkant die het gevolg zijn van verhoogde fysieke activiteit zijn meestal de grootste motivatie om mensen in beweging te krijgen. Mensen willen de resultaten van hun harde werk zien op de weegschaal en in de spiegel. De gedachte aan een slankere taille of slankere benen zorgt er vaak voor dat mensen van de bank af komen en naar de sportschool gaan. Maar wat als ik je nu vertel dat de ware schoonheid en voordelen die fitness biedt, onderhuids zijn?

Ik heb al vaker gezegd dat uiterlijke veranderingen als gevolg van een gezonde, actieve levensstijl langzaam plaatsvinden. Toch beginnen veel veranderingen in het lichaam al zodra iemand met een trainingsroutine begint. Ik ben ervan overtuigd dat de positieve interne veranderingen in het lichaam de veranderingen die wij aan de buitenkant zien vele malen overtreffen.

Cardio 101
Cardiorespiratoire oefeningen (ook bekend als ‘cardio’) is de term die wordt gebruikt om oefening te beschrijven die jouw hart en bloedsomloopwerk aan het werk zetten. Dit systeem moet de hele dag werken. Elke dag om ons in leven te houden. Ik beschrijf cardio-oefeningen simpelweg als bewegingen die dit systeem harder laten werken. Oefeningen zoals hardlopen, fietsen en zwemmen zijn allemaal goede voorbeelden van cardio-oefeningen. Ik vind dat cardio eigenlijk moet worden omgedoopt in ‘krachttraining voor het hart’, omdat jouw hart een spier is en lichaamsbeweging helpt om de bloed rondpompende eigenschappen van het hart te verbeteren.

Lagere hartslag bij rust
Je hart moet tijdens het sporten harder werken door sneller bloed te pompen. Daardoor, wordt het steeds efficiënter in het pompen van bloed in elke situatie. Dit leidt ertoe dat je dagelijkse activiteiten je mettertijd gemakkelijker afgaan, omdat je hart minder hard hoeft te werken om dit te ondersteunen. Je kunt deze verandering vaak bevestigd zien in een lagere hartslag bij rust.

Gewichtsverlies
Wanneer je jouw activiteitsniveau verhoogt met cardio-oefeningen, dient je lichaam extra brandstof te verbranden om aan de verhoogde behoefte aan energie te voldoen. De primaire brandstofbron voor langdurige cardio-oefeningen is opgeslagen vet.

Dit verhoogde energieverbruik, gecombineerd met een verminderde calorie-inname, kan tot een aanzienlijk gewichtsverlies leiden.

Minder stress ervaren
Cardio-oefeningen bevorderen de productie van de ‘feel-good’ neurotransmitters in jouw hersenen, de zogenaamde endorfinen. Deze gemoedstoestand wordt vaak een ‘runner’s high’ genoemd, maar tennissen en zelfs wandelen, kan aan ditzelfde gevoel bijdragen. Cardio wordt vaak ervaren als mediteren. Wanneer je begint te trainen en jezelf concentreert op wat je doet, kan je stressniveau afnemen. Dit zorgt dat je jezelf, wanneer jij ermee klaar bent, mentaal verjongd voelt, hoewel jij je fysiek wellicht moe voelt.

Er zijn heel veel goede redenen om cardio toe te voegen aan je huidige routine. De belangrijkste is dat het goed is voor je hart.

Gerelateerd

Alle artikelen
Kitesurfer Roderick Pijls

Kitesurfer Roderick Pijls

Auteur: Herbalife Nutrition

Nieuw partnership alert! We hebben een nieuwe samenwerking opgestart met een topatleet, namelijk met Roderick Pijls! Roderick reist de hele wereld over met zijn kite en board om de limiet van zijn eigen kunnen op te zoeken. Van kitesurfen over giftige meren in Afrika tot kitesurfwedstrijden in Indonesië. Roderick reist de hele wereld rond om op de mooiste plekken te kunnen kitesurfen en voor zijn internationale modellen carrière. We zijn blij om hem te verwelkomen in ons ambassadeursprogramma en hem te ondersteunen in zijn sportprestaties.

Lees meer

Wedstrijdzwemmer Jarno Koster

Wedstrijdzwemmer Jarno Koster

Auteur: Herbalife Nutrition

We hebben weer een top samenwerking opgestart! Samen met niemand minder dan wedstrijdzwemmer Jarno Koster! Jarno is 18 jaar en is reeds 14 maal Nederlands kampioen geworden op meerdere afstanden. Hij is een fanatieke sporter met een goede mentaliteit en veel doorzettingsvermogen. Als hij een doel voor ogen heeft dan wil hij er ook 100% voor gaan.

Lees meer

Padelspeler Bram Meijer

Padelspeler Bram Meijer

Auteur: Herbalife Nutrition

Goed nieuws! We hebben een nieuwe samenwerking opgestart met een topatleet, namelijk met Bram Meijer! Bram is de huidige nummer één padelspeler van Nederland. Hij is namelijk viervoudig Nederlands kampioen! Wellicht dat sommigen van jullie nog afvragen wat padel precies is. Padel is een racket- en balsport voor paren (dubbelspel), waarbij een bal, gelijkend op een tennisbal, met een racket over een net gespeeld dient te worden. Het is een mix van tennis en squash. De bal blijft echter in het spel als deze eerst de grond raakt en nadien een van de wanden.

Lees meer

Vind een member

Vind een member x