Goed voor je hart: Cardio-oefeningen

Als we het hebben over fit zijn, denken mensen meestal aan hoe de buitenkant van het lichaam eruitziet. De veranderingen aan de buitenkant die het gevolg zijn van verhoogde fysieke activiteit zijn meestal de grootste motivatie om mensen in beweging te krijgen. Mensen willen de resultaten van hun harde werk zien op de weegschaal en in de spiegel. De gedachte aan een slankere taille of slankere benen zorgt er vaak voor dat mensen van de bank af komen en naar de sportschool gaan. Maar wat als ik je nu vertel dat de ware schoonheid en voordelen die fitness biedt, onderhuids zijn?

Ik heb al vaker gezegd dat uiterlijke veranderingen als gevolg van een gezonde, actieve levensstijl langzaam plaatsvinden. Toch beginnen veel veranderingen in het lichaam al zodra iemand met een trainingsroutine begint. Ik ben ervan overtuigd dat de positieve interne veranderingen in het lichaam de veranderingen die wij aan de buitenkant zien vele malen overtreffen.

Cardio 101
Cardiorespiratoire oefeningen (ook bekend als ‘cardio’) is de term die wordt gebruikt om oefening te beschrijven die jouw hart en bloedsomloopwerk aan het werk zetten. Dit systeem moet de hele dag werken. Elke dag om ons in leven te houden. Ik beschrijf cardio-oefeningen simpelweg als bewegingen die dit systeem harder laten werken. Oefeningen zoals hardlopen, fietsen en zwemmen zijn allemaal goede voorbeelden van cardio-oefeningen. Ik vind dat cardio eigenlijk moet worden omgedoopt in ‘krachttraining voor het hart’, omdat jouw hart een spier is en lichaamsbeweging helpt om de bloed rondpompende eigenschappen van het hart te verbeteren.

Lagere hartslag bij rust
Je hart moet tijdens het sporten harder werken door sneller bloed te pompen. Daardoor, wordt het steeds efficiënter in het pompen van bloed in elke situatie. Dit leidt ertoe dat je dagelijkse activiteiten je mettertijd gemakkelijker afgaan, omdat je hart minder hard hoeft te werken om dit te ondersteunen. Je kunt deze verandering vaak bevestigd zien in een lagere hartslag bij rust.

Gewichtsverlies
Wanneer je jouw activiteitsniveau verhoogt met cardio-oefeningen, dient je lichaam extra brandstof te verbranden om aan de verhoogde behoefte aan energie te voldoen. De primaire brandstofbron voor langdurige cardio-oefeningen is opgeslagen vet.

Dit verhoogde energieverbruik, gecombineerd met een verminderde calorie-inname, kan tot een aanzienlijk gewichtsverlies leiden.

Minder stress ervaren
Cardio-oefeningen bevorderen de productie van de ‘feel-good’ neurotransmitters in jouw hersenen, de zogenaamde endorfinen. Deze gemoedstoestand wordt vaak een ‘runner’s high’ genoemd, maar tennissen en zelfs wandelen, kan aan ditzelfde gevoel bijdragen. Cardio wordt vaak ervaren als mediteren. Wanneer je begint te trainen en jezelf concentreert op wat je doet, kan je stressniveau afnemen. Dit zorgt dat je jezelf, wanneer jij ermee klaar bent, mentaal verjongd voelt, hoewel jij je fysiek wellicht moe voelt.

Er zijn heel veel goede redenen om cardio toe te voegen aan je huidige routine. De belangrijkste is dat het goed is voor je hart.

Gerelateerd

Alle artikelen
Gepersonaliseerde Voeding: Waarom een Wellness Evaluatie belangrijk is

Gepersonaliseerde Voeding: Waarom een Wellness Evaluatie belangrijk is

Auteur: Susan Bowerman

Een gepersonaliseerde aanpak van voeding begint met het begrijpen van iemands doelen. Iedereen is anders: De één wil misschien afvallen, de ander beter slapen of spieren opbouwen. Doelen schetsen een beeld van hoe succes eruitziet, en het is belangrijk om een stap terug te doen en te onderzoeken wat wij echt willen bereiken.

Lees meer

Hiking Trails voor Fitness en Plezier

Hiking Trails voor Fitness en Plezier

Auteur: Herbalife Nutrition

Hiken is een geweldige manier om buiten te komen. Hier een aantal ideeën om je te laten hiken voor fitness en plezier.

Lees meer

De krachtige impact van Coaching

De krachtige impact van Coaching

Auteur: Herbalife Nutrition

Als we het woord “coach” horen, hebben we waarschijnlijk allemaal een persoon in gedachten. Veel mensen dragen de titel “coach” en je kunt ernaar kijken als een persoon die je vertelt wat je moet doen. Maar als je de enorme impact hebt ervaren die een coach kan hebben, niet alleen voor een team, maar ook voor specifieke individuen, weet je dat het meer is dan een titel.

Lees meer

Vind een member

Vind een member x