Hardlopen: 8 Tips om te starten

Terwijl sommigen van ons nog steeds vooral thuiswerken, is het makkelijk om het gevoel te krijgen dat we voor altijd binnenshuis opgesloten zitten. We hebben nu vaak wat tijd over en dit kunnen we goed benutten door nieuwe dingen uit te proberen. Wat goed zou zijn is een goede gewoonte op te pakken, zoals regelmatige lichaamsbeweging (vooral cardiotraining). Cardio is belangrijk, dus laten we het hebben over een van de gemakkelijkste manieren om een effectieve cardiotraining aan je fitnessroutine toe te voegen: hardlopen. Hier volgen enkele eenvoudige tips om je op weg te helpen voor het bereiken van je gewenste hardloopdoel.

Het is belangrijk om te blijven trainen terwijl je veilig bent. Een van de gemakkelijkste en veiligste manieren om fit te blijven, is hardlopen. Steeds meer van ons vinden leuke en creatieve manieren om fit te blijven. Van thuistrainingen, het gebruik van volle waterflessen als gewichten tot online yogalessen en nog veel meer. Hardlopen is een geweldige en steeds populairdere manier voor mensen om fit te blijven. Je kunt het overal doen, op elk fitnessniveau en je hebt niet veel apparatuur nodig om te beginnen. Of je nu een doorgewinterde hardloper bent, een beginnende hardloper of een tijdje niet hardgelopen hebt, hier zijn enkele tips om je op weg te helpen en je fitnessdoelen te bereiken.

Hardloopuitrusting

Het goede nieuws is dat je niet veel uitrusting hoeft aan te schaffen om te rennen, hoewel er een paar essentiële dingen zijn die het allemaal wat aangenamer zullen maken. Een paar hardloopschoenen die goed passen, hardloopsokken en comfortabele kleding.

Luister naar je lichaam

Als je niet klaar bent om te rennen, loop dan gewoon. Als lopen gemakkelijk wordt, probeer dan af te wisselen tussen joggen en lopen. Je doel moet zijn om een ​​comfortabel, goed tempo te vinden dat goed aanvoelt. Vergeet niet te stoppen als je pijn ervaart. Voer altijd een warming-up en cooling-down uit om ervoor te zorgen dat je lichaam is voorbereid op lichaamsbeweging.

Focus je op tijd en niet op afstand

Concentreer je tijdens de eerste paar weken op hardlopen (lopen of joggen) in plaats van na te denken over afstand. Stel een doel van 20-30 minuten, en als je eenmaal deze tijd succesvol kunt rennen, dan vergroot je de duur van je training. In de eerste paar weken naar kilometers kijken kan mentaal ontmoedigend zijn. Zodra je met succes 45 minuten in je gewenste tempo hebt voltooid, breng je de kilometers in kaart en vergroot je gestaag de afstand die je aflegt.

Bouw je techniek rustig op

Kies elke keer een techniek uit om aan te werken tijdens het hardlopen. Er zijn verschillende dingen waar je aan kunt werken, zoals:

  • Voetplaatsing - ervoor zorgen dat je de grond raakt tussen de midden- en voorvoet
  • Armbeweging - ervoor zorgen dat je ontspannen blijft terwijl je je armen heen en weer beweegt
  • Positie - zorg dat je je core sterk houdt

Als je steeds op een techniek focust, dan zal je niet overweldigd raken. En na een paar weken heb je je hardloopstijl verbeterd.

Voeg enkele heuvels toe

Voeg wat heuvelachtig of gevarieerd terrein toe aan je programma. Je achterste kettingspieren, inclusief de hamstrings, bilspieren en kuiten, moeten harder werken als je heuvelopwaarts loopt.

Rust!

Je moet rustdagen in je programma plannen zodat je spieren zich kunnen aanpassen aan de verhoogde werkdruk en zichzelf efficiënt kunnen herstellen. Een tot twee rustdagen per week zijn essentieel voor goede prestaties.

Klik hier voor nog meer fitness tips tijdens de pandemie.

Gerelateerd

Alle artikelen
Efficiënte trainingen voor thuis: de voordelen van HIIT en crosstraining

Efficiënte trainingen voor thuis: de voordelen van HIIT en crosstraining

Fitnesstrends zijn altijd een hot topic: mensen willen weten wat de nieuwste trainingsprogramma’s zijn waarmee ze in shape kunnen komen. Op dit moment kunnen de leidende trends in de fitnesswereld worden onderverdeeld in twee hoofdgroepen: holistisch en functioneel.

Lees meer

Hoe atleten de angst voor sportprestaties kunnen overwinnen

Hoe atleten de angst voor sportprestaties kunnen overwinnen

Auteur: Herbalife Nutrition

Atleten concentreren zich op verschillende variabelen om ervoor te zorgen dat ze optimaal presteren: een voedzaam en gezond dieet volgen, regelmatig trainen, de juiste supplementen nemen en voldoende rust krijgen. Maar prestatie gaat niet alleen over een optimale fysieke conditie; psychologische factoren spelen ook een belangrijke rol. Wanneer je een wedstrijd, race of competitief evenement hebt, kan je last krijgen van angst voor sportprestaties. Het kan komen in de vorm van overmatige opwinding of nervositeit, wat de besluitvorming en prestaties kan verstoren.

Lees meer

Streamen en stretchen: 5 eenvoudige stretchoefeningen om te doen tijdens het tv kijken

Streamen en stretchen: 5 eenvoudige stretchoefeningen om te doen tijdens het tv kijken

Auteur: Samantha Clayton

Laten we eerlijk zijn, na een lange dag gewerkt te hebben of voor anderen gezorgd te hebben, kijken we er allemaal naar uit om op de bank neer te ploffen en naar onze favoriete tv-programma's te kijken. Maar de hele dag zitten resulteert in stijve gewrichten tijdens het bewegen, waardoor mensen hun spieren langer en sterker maken om blessures te verminderen, vooral naarmate we ouder worden. Volgens American College of Sports Medicine (ACSM) moeten volwassenen twee tot drie keer per week flexibiliteitsoefeningen doen. Maar velen van ons vinden het moeilijk om te stretchen in een drukke week. Overweeg dit: door slechts vijf eenvoudige oefeningen per avond te doen, kan je aan je training beginnen en niks van je favoriete show missen.

Lees meer

Vind een member

Vind een member x