Hardlopen: 8 Tips om te starten

Terwijl sommigen van ons nog steeds vooral thuiswerken, is het makkelijk om het gevoel te krijgen dat we voor altijd binnenshuis opgesloten zitten. We hebben nu vaak wat tijd over en dit kunnen we goed benutten door nieuwe dingen uit te proberen. Wat goed zou zijn is een goede gewoonte op te pakken, zoals regelmatige lichaamsbeweging (vooral cardiotraining). Cardio is belangrijk, dus laten we het hebben over een van de gemakkelijkste manieren om een effectieve cardiotraining aan je fitnessroutine toe te voegen: hardlopen. Hier volgen enkele eenvoudige tips om je op weg te helpen voor het bereiken van je gewenste hardloopdoel.

Het is belangrijk om te blijven trainen terwijl je veilig bent. Een van de gemakkelijkste en veiligste manieren om fit te blijven, is hardlopen. Steeds meer van ons vinden leuke en creatieve manieren om fit te blijven. Van thuistrainingen, het gebruik van volle waterflessen als gewichten tot online yogalessen en nog veel meer. Hardlopen is een geweldige en steeds populairdere manier voor mensen om fit te blijven. Je kunt het overal doen, op elk fitnessniveau en je hebt niet veel apparatuur nodig om te beginnen. Of je nu een doorgewinterde hardloper bent, een beginnende hardloper of een tijdje niet hardgelopen hebt, hier zijn enkele tips om je op weg te helpen en je fitnessdoelen te bereiken.

Hardloopuitrusting

Het goede nieuws is dat je niet veel uitrusting hoeft aan te schaffen om te rennen, hoewel er een paar essentiële dingen zijn die het allemaal wat aangenamer zullen maken. Een paar hardloopschoenen die goed passen, hardloopsokken en comfortabele kleding.

Luister naar je lichaam

Als je niet klaar bent om te rennen, loop dan gewoon. Als lopen gemakkelijk wordt, probeer dan af te wisselen tussen joggen en lopen. Je doel moet zijn om een ​​comfortabel, goed tempo te vinden dat goed aanvoelt. Vergeet niet te stoppen als je pijn ervaart. Voer altijd een warming-up en cooling-down uit om ervoor te zorgen dat je lichaam is voorbereid op lichaamsbeweging.

Focus je op tijd en niet op afstand

Concentreer je tijdens de eerste paar weken op hardlopen (lopen of joggen) in plaats van na te denken over afstand. Stel een doel van 20-30 minuten, en als je eenmaal deze tijd succesvol kunt rennen, dan vergroot je de duur van je training. In de eerste paar weken naar kilometers kijken kan mentaal ontmoedigend zijn. Zodra je met succes 45 minuten in je gewenste tempo hebt voltooid, breng je de kilometers in kaart en vergroot je gestaag de afstand die je aflegt.

Bouw je techniek rustig op

Kies elke keer een techniek uit om aan te werken tijdens het hardlopen. Er zijn verschillende dingen waar je aan kunt werken, zoals:

  • Voetplaatsing - ervoor zorgen dat je de grond raakt tussen de midden- en voorvoet
  • Armbeweging - ervoor zorgen dat je ontspannen blijft terwijl je je armen heen en weer beweegt
  • Positie - zorg dat je je core sterk houdt

Als je steeds op een techniek focust, dan zal je niet overweldigd raken. En na een paar weken heb je je hardloopstijl verbeterd.

Voeg enkele heuvels toe

Voeg wat heuvelachtig of gevarieerd terrein toe aan je programma. Je achterste kettingspieren, inclusief de hamstrings, bilspieren en kuiten, moeten harder werken als je heuvelopwaarts loopt.

Rust!

Je moet rustdagen in je programma plannen zodat je spieren zich kunnen aanpassen aan de verhoogde werkdruk en zichzelf efficiënt kunnen herstellen. Een tot twee rustdagen per week zijn essentieel voor goede prestaties.

Klik hier voor nog meer fitness tips tijdens de pandemie.

Gerelateerd

Alle artikelen
Slank blijven met zwaartekracht en timing

Slank blijven met zwaartekracht en timing

Auteur: Samantha Clayton

Denk je dat je fitnessapparatuur nodig hebt om in topconditie te komen? Heb je je training uitgesteld, omdat het moeilijk was om aan fitnessapparatuur in winkels of online te komen? Als je jezelf hierin herkent, dan heb ik goed nieuws voor je, je eigen lichaam is eigenlijk het beste fitnessapparaat dat je hebt. Het gaat overal met je mee, je hebt geen ingewikkelde set-ups en daarom is er nooit een excuus om je dag niet sportief te starten.

Lees meer

Hoe je fitness in je thuiswerkplanning krijgt

Hoe je fitness in je thuiswerkplanning krijgt

Auteur: Samantha Clayton

Nu veel regeringen het beleid 'veiliger thuis' toepassen, inclusief voorzieningen voor thuiswerken, is het begrijpelijk dat de verstoringen in onze dagelijkse routines stress of angst kunnen veroorzaken. Voor velen is thuiswerken een nieuwe ervaring, en misschien merk je dat je essentiële tijd mist die je zou moeten nemen voor je welzijn. Daarom is het belangrijk om creatieve manieren te vinden om de hele dag door te blijven bewegen, terwijl je vanuit huis werkt.

Lees meer

Vijf oefeningen die bijdragen aan je gezondheid tijdens social distancing

Vijf oefeningen die bijdragen aan je gezondheid tijdens social distancing

Auteur: Samantha Clayton

Sportscholen en trainingsstudio's sluiten in het hele land en mensen worden gevraagd om thuis te blijven om de verdere verspreiding van het zeer besmettelijke COVID-19 (coronavirus) te vertragen. Dat is niet voor niets - de sportschool is een bekende en drukke plek waar ziektekiemen zich gemakkelijk kunnen verspreiden. Een nieuwe studie heeft aangetoond dat het coronavirus tot drie dagen kan blijven leven op oppervlakken - gewichten, kabelmachines, loopbanden en vloermatten -, alleen aan je zweethanddoek zal je niet genoeg hebben.

Lees meer

Vind een member

Vind een member x