Hoe kun je betere trainingsprestaties behalen?

De oefeningen die je uitvoert zijn er niet alleen op gericht om je te helpen er goed uit te zien, iedere beweging heeft ook een doel en traint een specifieke spier of groep spieren. Efficiënt worden en het meeste uit je training halen, evenals het voorkomen van blessures, komt allemaal neer op de juiste houding en techniek.

1. SPIEGELTJE, SPIEGELTJE, AAN DE WAND…

Bekijk jezelf in de spiegel terwijl je een oefening uitvoert. Controleer of het gewicht op de juiste manier gebalanceerd is en niet naar één kant helt en pas de houding aan indien nodig. Als je bijvoorbeeld een squat doet, zorg er dan voor dat je knieën niet te ver naar voren bewegen; je moet nog steeds in staat zijn je tenen te zien.

2. KIJK & LEER

Voordat je met een oefening begint, is het belangrijk te weten hoe je de oefening uit moet voeren en hoe het eruit moet zien, zodat je de juiste techniek kunt nadoen. Je kunt een trainer inhuren om het je te laten zien of je kunt video’s bekijken. In het bijzonder moet je oppassen voor krachttraining. Het geeft specifieke stress op het lichaam en daarom is het zo belangrijk om het gewicht op een veilige manier te bewegen. Als je techniek hapert, kan het zijn dat je onnodige druk op je rug, schouders en/of knieën uitoefent en wellicht niet de spieren traint die je wilt trainen.

3. NIET TE ZWAAR

Voel je niet onder druk gezet om erg zware gewichten te heffen. Als je het gewicht in een soepele, niet schokkende beweging kunt tillen/bewegen en daarbij een goede houding kunt behouden, dan is het waarschijnlijk een goed gewicht voor jou. Als het je het gevoel geeft je adem in te moeten houden, dan moet je wellicht iets lichter trainen. Zorg ervoor dat je het bewegingspatroon eigen maakt voordat je meer gaat tillen.

4. DOE HET RUSTIG AAN

Het is heel verleidelijk om te snel te veel vooruit te willen gaan. Onthoud dat zwaardere gewichten of snellere herhalingen niet noodzakelijkerwijs beter zijn. Geef het beste tijdens je workout, maar luister naar je lichaam en weet wanneer je het iets rustiger aan moet doen. Probeer enkele weken een bepaalde intensiteit aan te houden en als het je gemakkelijk af gaat, kun je een niveautje hoger gaan. Als je te veel wilt doen, leidt dat vaak tot slechte gewoonten en een incorrecte houding.

 

Neem de volgende keer dat je traint een moment de tijd om te beoordelen hoe het eruit ziet en hoe je je voelt als je je oefeningen doet. Training zou nooit pijnlijk moeten zijn. Is het dat wel, dan kan dat een indicatie zijn dat je houding niet juist is. Stop dan meteen en pas je lichaamshouding waar nodig aan. Als je nog steeds pijn voelt, vermijd die oefening/beweging dan volledig en raadpleeg een trainer of dokter. Bewegen is iets dat we van nature al doen, dus daarom zouden alle bewegingen enigszins comfortabel aan moeten voelen. Maak plezier en zorg ervoor dat je het beste uit iedere trainingssessie haalt.


Gerelateerd

Alle artikelen
3 tips om je aantal stappen te verhogen

3 tips om je aantal stappen te verhogen

Auteur: Samantha Clayton

Onderschat de kracht van lopen niet. Het toevoegen van extra loopmomenten aan je dag kan een positief effect hebben op je gezondheids- en fitnessdoelen en je aantal stappen. Wil je een leuke, effectieve en sociale activiteit die je helpt beweging aan je dagelijkse routine toe te voegen? Probeer elke dag 10.000 stappen te maken. Lees verder om erachter te komen hoe je meer stappen per dag zet.

Lees meer

Fitness tips

Fitness tips

Auteur: Samantha Clayton

Als je fit wilt zijn, dan moet je ervoor zorgen dat je voldoende beweegt. Laat me je helpen met een activiteitenplan om jouw gewenste resultaten te behalen. Mijn aanpak om fit te worden is een lange termijn aanpak, zodat je elke week resultaten kunt behalen.

Lees meer

Populaire onderwerpen: body shaping, eiwitdiëten, en de gezondheid van de hersenen

Populaire onderwerpen: body shaping, eiwitdiëten, en de gezondheid van de hersenen

Auteur: David Heber

Als het gaat om gezond ouder worden, zijn er drie belangrijke voedingstrends: body shaping, eiwitrijke diëten en hersengezondheid. Naarmate mensen ouder worden, wordt er meer nadruk gelegd op de gezondheid op lange termijn, waarbij mensen van alle leeftijden op zoek zijn naar producten die gezond ouder worden ondersteunen. Volgens het Natural Marketing Institute is de millennial generatie net zo geïnteresseerd in anti-verouderingsproducten als babyboomers. Vooral de gezondheid van de hersenen zal in 2019 een trend zijn.

Lees meer

Vind een member

Vind een member x