Sport 1

Moet je elke dag sporten?

We hebben de neiging om ons best te doen om onze doelen te behalen. Als sporten een regelmatige fysieke activiteit kan zijn, is het dan een goed idee om elke dag te sporten? We beantwoorden deze vraag in ons artikel!

Als je doelen voor ogen hebt, of je nu wilt afvallen, spieren wilt opbouwen of gewoon je fysieke conditie wilt verbeteren, heb je onvermijdelijk de neiging om je best te doen om ze te bereiken. Je kunt dus in de verleiding komen om het tempo van je trainingen te verhogen om dagelijks te sporten. Maar zou je ondanks dat alles elke dag moeten sporten? Kunnen we bovendien elke dag aan lichaamsbeweging doen? Dit is wat we zullen zien in dit artikel...

Kunnen we elke dag sporten?

Regelmaat is een van de sleutels tot succes, dat hebben we je al genoeg verteld. Inderdaad, alleen regelmatige fysieke training kan je ertoe brengen je doelen te bereiken. Regelmaat betekent echter niet dagelijkse training. Sterker nog, elke dag sporten kan zelfs contraproductief zijn, maar het hangt allemaal af van het doel!

Moet je elke dag sporten om je conditie op peil te houden?

Kunnen we sporten als we "gewoon" onze conditie willen behouden voor ons welzijn? In dit geval raden we de volgende sporten aan: wandelen, gymnastiek, zwemmen, joggen, lichaamsgewichtoefeningen, yoga, enz. Ze worden beoefend met een lage tot matige intensiteit.

In dit geval is elke dag lichaamsbeweging heel goed mogelijk, zelfs aanbevolen! De WHO beveelt ook aan om dagelijks 10.000 stappen te maken, of 20 minuten sportactiviteit per dag te beoefenen.

Moeten we elke dag trainen met een sport die met intensiteit wordt beoefend?

Begin je met hardlopen of fitness (met oefeningen zoals burpees) met als doel gewichtsverlies of spiermassatoename? Je moet het altijd voorzichtig aanpakken, naast het plezier dat je zult hebben om jezelf te overtreffen en vooruitgang te zien is het ook belangrijk om naar je lichaam te luisteren en wat rust te gunnen. Want wie training zegt, zegt ook herstel.

Sport 2

Herstel en overcompensatie, essentiële fasen

Het is noodzakelijk om de verschillende fasen van een trainingsprogramma volledig te begrijpen.

Voorafgaand aan de training is er een opwarmfase. En na de training gaat het lichaam door een herstelfase, waarin het de door de training geproduceerde afvalstoffen afvoert, zijn voedingsreserves aanvult en de tijdens de sessie opgelopen micro-laesies in de spieren geneest.

Aan de voedingskant bevelen we Herbalife Nutrition producten aan uit het Herbalife24-assortiment om spierherstel te optimaliseren. Rebuild Strength is een eiwitrijke hersteldrank om te nemen na een spieropbouwende sessie. Rebuild Endurance is een koolhydraat- en eiwitrijke hersteldrank die optimaal is voor duursporters (hardlopen, trailrunning, wielrennen etc.).

Sport 3

Na herstel komt de fase van overcompensatie, die maar al te vaak over het hoofd wordt gezien. Het is echter een essentiële fase waarin het lichaam zijn energiereserves aanvult en meer spieren opbouwt om zich voor te bereiden op de volgende inspanning. Zo worden je spieren weer opgebouwd en groeien ze als je rust... Goed nieuws, toch?

Deze algemene regels zijn uiteraard aan te passen aan het soort sport dat wordt beoefend. Het herstelproces is afhankelijk van of je een zogenaamde "zachte" sport beoefent, zoals yoga, of een intensievere sport zoals hardlopen of fitness. Bij intensief sporten is dagelijkse training in ieder geval duidelijk gecontra-indiceerd.

Elke dag sporten: pas op voor overtraining!

Intensieve dagelijkse training kan leiden tot overtraining, een fysieke toestand van grote vermoeidheid en verminderde prestaties. Het overwerkte lichaam kan niet meer herstellen na de geleverde inspanningen: de spieren worden pijnlijk, de gewrichten kunnen eronder lijden en de algemene vorm verslechtert. Pas dan op voor het risico op letsel, dat zeer aanwezig is...

Naast de fysieke gevolgen kan niet elke dag trainen je ook helpen om je niet ontmoedigd te laten voelen en daardoor je langetermijndoelen effectiever te bereiken. Je moet in gedachten houden dat je regelmaat nooit met haast moet verwarren.

En jij, wat moet je trainingstempo per week zijn om de voordelen van je fysieke activiteiten te krijgen?

Het antwoord hangt af van je doelen, je sportactiviteit en je fitnessniveau. Vraag je Herbalife Nutrition-coach om met hem of haar te overleggen en samen het beste ritme voor jou te bepalen!

Om je een indicatie te geven, tenzij je een topsporter bent, kan je gedurende 3 tot 4 wekelijkse sessies intensief sporten om te profiteren van de voordelen van sport. Dit weerhoudt je er niet van om ‘mildere’ sporten zoals stevig wandelen, de sportschool of yoga in te zetten. Blijf in ieder geval luisteren naar je lichaam.

Benieuwd naar yoga? Klik hier voor meer informatie.

Gerelateerd

Alle artikelen
Wandelen, een leuke sportieve activiteit

Wandelen, een leuke sportieve activiteit

Auteur: Herbalife Nutrition

Houd je van avontuur, vrijheid en diverse en gevarieerde landschappen? Je zult dan zeker genieten van wandelen. Bovendien is het een goede manier om aan lichamelijke activiteit te doen en calorieën te verbranden. Ontdek alle voordelen van wandelen in deze blog.

Lees meer

Ontdek deze leuke en originele manier om calorieën te verbranden en je lichaam te versterken!

Ontdek deze leuke en originele manier om calorieën te verbranden en je lichaam te versterken!

Auteur: Herbalife Nutrition

Velen van jullie kennen Zumba wel al, een fitnessdans die salsa, merengue en andere Latin dansen combineert. Er is een afgeleide die in het zwembad wordt gedaan: aqua Zumba! Ontdek deze leuke en originele manier om calorieën te verbranden en je lichaam te versterken!

Lees meer

Mindfulness: Hoe om te gaan met stress door middel van yoga en meditatie

Mindfulness: Hoe om te gaan met stress door middel van yoga en meditatie

Auteur: Samantha Clayton

In onze snelle, gestresste maatschappij is er behoefte aan hulpmiddelen en strategieën voor mindfulness om de stress en de druk van werk en leven in balans te houden. Mindfulness, vaak gebruikt als een therapeutische techniek, is een mentale toestand bereiken door je te concentreren op de huidige situatie, terwijl je rustig je gevoelens, gedachten, en lichamelijke gevoelens erkent en aanvaardt.

Lees meer

Vind een member

Vind een member x