Maak tijd voor yoga

Wat betekent het woord ‘yoga’ voor jou? Voor sommige mensen is het stretchen en ontspannen. Voor anderen gaat het om het opbouwen van kracht, flexibiliteit en coördinatie of zelfs een pittige training. Het hangt allemaal af van de yogastijl die je kiest - en er is genoeg om uit te kiezen. Maar vergis je niet: yoga is absoluut een sport met unieke voordelen en uitdagingen.

Dus welke stijl van yoga moet je kiezen? Er zijn er veel om te ontdekken, maar we hebben enkele van de drie basisstijlen geselecteerd, met verschil in energieniveau en uitdaging:

Hatha: op de geest gericht

Hatha yoga stimuleert de verbinding tussen lichaam en geest. Het is een zeer traditionele yogasessie gericht op langzame, gecontroleerde en gefocuste bewegingen terwijl je op je adem let en je geest kalmeert. Voor veel yogi's is hatha de eerste yogastijl die ze zullen ervaren en het blijft vaak een levenslange favoriet voor de volledige lichaam-en-geest-training.

Ashtanga: de dynamische

Er zijn veel variaties op deze stijl, maar traditionele ashtanga-yoga is gebaseerd op een reeks vloeiende bewegingen, elk direct verbonden met de ademhaling. Als je graag een vaste routine volgt, dan is deze energieke, versterkende yogastijl iets voor jou. Ashtanga-liefhebbers houden zo van deze stijl vanwege de stress verlichtende effecten vanwege de fysieke uitdaging.

Bikram: de uitdagende

Bikram yoga (of hot yoga) is erg uitdagend. Het is zeer nauw gebaseerd op traditionele ashtanga-yoga, maar met het toegevoegde element van warmte. Bikram stimuleert het lichaam door zweet, terwijl de verwarmde omgeving helpt bij het verdiepen van rekoefeningen en op zijn beurt de flexibiliteit, tonus en kracht verbetert. Hoewel het niet ideaal is voor beginners, zeggen degenen die deze stijl beoefenen vaak dat er geen weg terug is!

Welke stijl je ook kiest, yoga is een vorm van lichaamsbeweging die je kan helpen tegelijkertijd fysieke en mentale kracht op te bouwen. En, zoals yogi's je zullen vertellen, is het een constant evoluerende workout die elke dag zowel uitdagend als bevredigend kan zijn.

Nog meer yoga tips? Klik hier.

Gerelateerd

Alle artikelen
Burpees: voor- en nadelen van deze krachttraining

Burpees: voor- en nadelen van deze krachttraining

Auteur: Herbalife Nutrition

Burpees zijn een zeer populaire workout-oefening (vooral bij de crossfit). Zullen we je overtuigen om deze oefening elke week te doen? We zullen voor jullie alle voor- en nadelen op een rijtje zetten van deze krachttraining.

Lees meer

Je sport maar komt aan in gewicht: waarom?

Je sport maar komt aan in gewicht: waarom?

Auteur: Herbalife Nutrition

Sport en gewichtstoename kunnen hand in hand gaan. Waarom? Ontdek de antwoorden en oplossingen vanuit ons! Afvallen kan een van de drijfveren zijn om aan sport te doen. Gewichtstoename met sport is echter ook mogelijk. Sporten betekent niet altijd afvallen.

Lees meer

10 tips om in shape te blijven en gewichtstoename op school te vermijden

10 tips om in shape te blijven en gewichtstoename op school te vermijden

Auteur: Samantha Clayton

Een studie beginnen is vaak spannend: de onafhankelijkheid, nieuwe vrienden en kennissen waarmee je in aanraking komt. Het betekent echter ook dat er tal van aanpassingen aan nieuwe schema's en routines moeten worden doorgevoerd, die de gezondheid en het gewicht van studenten kunnen aantasten. Het is belangrijk voor studenten om manieren te vinden om actief te zijn, stress te verminderen en een gezond eetplan hand te haven.

Lees meer

Vind een member

Vind een member x