Workout van de maand: Yoga

Yoga is één van de oudste vormen van lichaamsbeweging en gaat om het welzijn te verbeteren. Yoga wordt over de hele wereld uitgeoefend. Een typische yogales verloopt soepel door de verschillende poses/houdingen om flexibiliteit en kracht te verbeteren, met de focus op de ademhaling en spiritualiteit. Het rustiger maken van de geest wordt tijdens een les veelvuldig besproken door de instructeur.

De snelheid, de soort en de focus van de poses varieert afhankelijk van de yogastijl die je kiest. Hierdoor is het net zo leuk voor diegenen die net met yoga beginnen als voor de iets verder gevorderden. Hathayoga is bijvoorbeeld heel traag (ideaal voor beginners) waarbij iedere pose een paar ademhalingen wordt aangehouden, terwijl vinyasayoga meer dynamisch is en je ademhaling gelijk laat lopen met je bewegingen, die tevens iets sneller uitgevoerd worden. Als je een les zoekt die zich meer richt op het langzaam in balans brengen van lichaam en geest, probeer dan eens yinyoga. Iedere pose wordt enkele minuten aangehouden en de meditatieve en herstellende vibe helpt je te strekken en ontspannen.

Hoewel de poses hetzelfde zijn voor de verschillende yogastijlen, zal de selectie en volgorde van uitoefening variëren, afhankelijk van de les en de leraar. De enige uitzondering is Bikramyoga. Deze wordt uitgeoefend in een kamer van 40 graden en alle lessen voeren dezelfde 26 yogaposes uit in 90 minuten, wat betekent dat je iedere keer dat je de mat op gaat weet wat je kunt verwachten. De warmte maakt deze vorm van yoga zeer intensief; drink dus voldoende water en rust uit als dat nodig is. Hot yoga wordt ook uitgeoefend in een verwarmde kamer, maar verschilt van Bikram aangezien de volgorde niet beperkt is tot de 26 poses.


Onze eigen fitnessexpert en voormalig professioneel atlete Samantha Clayton is een voorstander van yoga. Over de workout van de maand vertelt ze…

Wat zijn de voordelen van yoga?: “Yoga kalmeert je geest, maar geeft ook een fysieke uitdaging met oefeningen die geschikt zijn voor zowel beginners als professionele topsporters. Er zijn vele verschillende yogadisciplines, elk met zijn eigen voordelen. Het is belangrijk de discipline te vinden die bij je past.”

Wat doet yoga met je?: “Ik heb yoga nodig in mijn leven om me te helpen focussen en mentaal aanwezig te zijn gedurende meer dan 30 minuten. Ik ben altijd erg druk in mijn hoofd en dus is yoga perfect voor mij. Het helpt me sterker te worden, op veel meer gebieden dan alleen het fysieke.”

Wat is jouw favoriete yogapose?: “Ik hou van de ‘warrior poses’ die zich richten op kracht en houding. Als ik een favoriet moet kiezen, dan is dat de ‘reverse warrior’. Dat is een energieke pose die concentratie vereist en een goed gevoel geeft in mijn rug en core.”

Hoe vaak doe je aan yoga?: “Ik doe 4 dagen per week aan yoga; twee keer een les van 90 minuten en twee keer 20 minuten thuis om te ontstressen voordat ik naar bed ga. Het helpt me dan ook met slapen. Yoga is ook één van mijn favorieten om aan anderen te onderwijzen. Ik geef een gemengde atletische soort yoga die zich richt op geduld en stabiliteit.”


Gerelateerd

Alle artikelen
3 tips om je aantal stappen te verhogen

3 tips om je aantal stappen te verhogen

Auteur: Samantha Clayton

Onderschat de kracht van lopen niet. Het toevoegen van extra loopmomenten aan je dag kan een positief effect hebben op je gezondheids- en fitnessdoelen en je aantal stappen. Wil je een leuke, effectieve en sociale activiteit die je helpt beweging aan je dagelijkse routine toe te voegen? Probeer elke dag 10.000 stappen te maken. Lees verder om erachter te komen hoe je meer stappen per dag zet.

Lees meer

Fitness tips

Fitness tips

Auteur: Samantha Clayton

Als je fit wilt zijn, dan moet je ervoor zorgen dat je voldoende beweegt. Laat me je helpen met een activiteitenplan om jouw gewenste resultaten te behalen. Mijn aanpak om fit te worden is een lange termijn aanpak, zodat je elke week resultaten kunt behalen.

Lees meer

Populaire onderwerpen: body shaping, eiwitdiëten, en de gezondheid van de hersenen

Populaire onderwerpen: body shaping, eiwitdiëten, en de gezondheid van de hersenen

Auteur: David Heber

Als het gaat om gezond ouder worden, zijn er drie belangrijke voedingstrends: body shaping, eiwitrijke diëten en hersengezondheid. Naarmate mensen ouder worden, wordt er meer nadruk gelegd op de gezondheid op lange termijn, waarbij mensen van alle leeftijden op zoek zijn naar producten die gezond ouder worden ondersteunen. Volgens het Natural Marketing Institute is de millennial generatie net zo geïnteresseerd in anti-verouderingsproducten als babyboomers. Vooral de gezondheid van de hersenen zal in 2019 een trend zijn.

Lees meer

Vind een member

Vind een member x