Het belang van mindfullness bij stressbeheersing

Een nieuwe studie(1) toont aan dat depressie en stress, als dit niet kan worden beheerst, een negatief effect kan hebben op de stofwisseling en zelfs de effecten van gezonde voedingskeuzes teniet kunnen doen. Zeker nu we allemaal gedwongen binnen zitten en veel verschillende ballen in de lucht moeten houden is dit enorm belangrijk. Het is dus de moeite waard om je in mindfulness te verdiepen en het ‘zweverige’ vooroordeel los te laten.

De studie testte de ontstekingsreacties(2) van vrouwen die de ene dag een maaltijd op basis van vlees met veel verzadigd vet aten en de volgende dag een gezondere maaltijd op basis van planten. Op de dagen dat de vrouwen een plantaardige maaltijd aten en niet aan stress onderhevig waren, vertoonden ze een lage ontstekingsreactie. Wanneer de vrouwen echter gestresst waren vertoonden ze, zelfs wanneer ze de plantaardige maaltijd aten, een ontstekingsreactie van iemand die de minder gezonde maaltijd op basis van vlees consumeerde.

Deze kleine studie geeft aan waarom er in onze snelle, gestresste wereld behoefte is aan technieken en instrumenten om de stress en de druk van werk en leven in balans te brengen.


Mindfulness kan hierbij helpen
Mindfulness, vaak gebruikt als een therapeutische techniek, wordt gedefinieerd als "een mentale toestand die wordt bereikt door het bewustzijn te richten op het huidige moment, terwijl men rustig alle gevoelens, gedachten en lichamelijke sensaties erkent en accepteert".

Van ademhaling, meditatie, yoga, ontspanning en andere technieken is aangetoond dat het mindfulness bevordert. Een staat van mentale rust heeft potentieel heeft om de symptomen van depressie, angst en zelfs cognitieve vaardigheden te verbeteren.
En mindfulness, meditatie en yoga kunnen helpen met focus, stress en
houding, vooral in combinatie met regelmatige lichaamsbeweging en goede voedingskeuzes. Een ander onderzoek(3) onthulde dat mensen die mindfulness beoefenen een groter vermogen hadden om negatieve emoties onder controle te houden.

Met een korte sessie kom je al een heel eind: slechts 20 minuten dagelijkse meditatie heeft het potentieel om angst te verlichten en de mentale gezondheid te verbeteren.
Als je dus elke ochtend en avond een kwartiertje neemt, kun je de situatie van thuiswerken met je gezin en de onzekere tijden veel beter aan.


Hoe start je dan met het beoefenen van mindfulness?
Er zijn enkele apps die je kunt downloaden op je telefoon maar je komt zelf al een heel eind Het belangrijkst is dat je ergens gaat zitten waar het rustig is. Op de grond, op een matje, op een kussen, het mag allemaal. Sluit je ogen en probeer te ervaren hoe je lichaam aanvoelt. Haal rustig adem, adem in door je neus en uit door je mond. Doe dan de ‘bodyscan’, door je aandacht naar je tenen te brengen. Met je volle aandacht op je tenen focussen en zo langzaam omhoog naar elk lichaamsdeel. Als je aandacht afdwaalt, raak dan niet geirriteerd met breng hem rustig terug naar je ademhaling. Dat is altijd een goed punt om je aandacht op te focussen. Ga daarna weer verder waar je gebleven was.

Ben je het onrustige type? Probeer dan mindfulness toe te passen tijdens een wandeling in het groen. Richt je op wat je ziet, zonder er een oordeel aan te hangen. Geniet gewoon van wat de natuur jou laat zien. En richt je dan eens op hoe je lichaam aanvoelt, hoe je spieren werken om elke stap te zetten. Wees simpelweg in het moment. Aan al het andere kun je immers op dit moment toch niets doen. En ook je brein heeft af en toe een break nodig.

Als je het wat breder aan wilt pakken is de Herbalife Voedingsfilosofie een holistische benadering die de nadruk legt op goede voedingskeuzes, hydratatie, rust, beweging en gezonde gewoontes als onderdeel van een evenwichtig dieet. En veel Onafhankelijk Herbalife Nutrition coaches bieden hun lessen zoals groepstrainingen, yoga en andere oefeningen online aan om het welzijn te bevorderen. Hier kun je ook bij aansluiten.

Dus als je je gestressed voelt omdat je in deze thuiswerk tijden alle ballen in de lucht moet houden, probeer dan even een moment voor jezelf te zoeken. Er zijn veel manieren om stress te bestrijden, maar er is een plan en routine nodig om het te laten slagen.

Bronnen:

(1) Journal Molecular Psychiatry

(2)The Molecular Psychiatry study is one of the first to measure how depression, stress and diet can influence inflammation response.

(3)Frontiers in Neuroscience

Gerelateerd

Alle artikelen
De stressreactie: Wat is het en hoe kun je het tegengaan?

De stressreactie: Wat is het en hoe kun je het tegengaan?

Auteur: Herbalife Nutrition

Door Dr. Kent Bradley, Chief Health and Nutrition Officer, Herbalife Nutrition. Wist je dat ons lichaam geen onderscheid maakt tussen stressbronnen - het reageert gewoonweg op de stress. Dus, of deze stress nu voortkomt uit een feitelijke gebeurtenis - zoals een auto die je bijna raakt - of gewoon een gedachte; 'ik vraag me af of ik ooit door een auto zal worden aangereden', het lichaam kan op een vergelijkbare manier reageren. In deze tijden waarin er zoveel onzekerheid is, kan stress een enorme impact hebben op ons lichaam.

Lees meer

Kenneth loopt de zwaarste marathon op aarde

Kenneth loopt de zwaarste marathon op aarde

Auteur: Herbalife Nutrition

De altijd sportieve Kenneth was door een verbrijzelde rugwervel en een zware rugoperatie even helemaal uit de running. Met een ijzeren plaat in zijn rug kwam hij vele kilo’s aan en stond zijn sportieve leven even stil. Zijn passie voor sport verdween echter niet. Toen hij op 36-jarige leeftijd, door een bootcamp bij hem in de buurt, kennismaakte met de producten van Herbalife Nutrition, kwam er een flinke ommezwaai.

Lees meer

Je houdt je doelen langer vol met een coach aan je zijde

Je houdt je doelen langer vol met een coach aan je zijde

Auteur: Herbalife Nutrition

Het is algemeen bekend: met z’n tweeën zijn de meeste dingen in het leven leuker dan alleen. Zo ook je wellness doelen te lijf gaan. Mensen die een coach hebben behalen hun doelen eerder dan degenen die alleen aan de slag gaan. De term wellness coach klinkt motiverend en positief. En of iemand je nu helpt om je fitnessroutine te verbeteren of betere voedingskeuzes te maken, coaches hebben dezelfde doelen.

Lees meer

Vind een member

Vind een member x