Streamen en stretchen: 5 eenvoudige stretchoefeningen om te doen tijdens het tv kijken

Laten we eerlijk zijn, na een lange dag gewerkt te hebben of voor anderen gezorgd te hebben, kijken we er allemaal naar uit om op de bank neer te ploffen en naar onze favoriete tv-programma's te kijken. Maar de hele dag zitten resulteert in stijve gewrichten tijdens het bewegen, waardoor mensen hun spieren langer en sterker maken om blessures te verminderen, vooral naarmate we ouder worden. Volgens American College of Sports Medicine (ACSM) moeten volwassenen twee tot drie keer per week flexibiliteitsoefeningen doen. Maar velen van ons vinden het moeilijk om te stretchen in een drukke week. Overweeg dit: door slechts vijf eenvoudige oefeningen per avond te doen, kan je aan je training beginnen en niks van je favoriete show missen.

Laten we beginnen met wat je nodig hebt om aan de slag te gaan. Waarschijnlijk ben je aan het einde van de dag al omgetoverd in je comfortabele broek en shirt. Als dit niet het geval is, doe dan wat loszittende kleding aan om beweging gemakkelijk te maken. Pak indien mogelijk een workout- of yogamat, maar als je tapijt hebt, werkt dat ook. Dat is het al. Zet nu de tv aan en bereid je voor op het stretchen.


Nek stretchen: dit is een eenvoudige maar uitstekende stretchoefening voor je nek die altijd en overal kan worden gedaan. Ik heb gemerkt dat ik het tijdens vliegreizen deed om de spanning van urenlang zitten te verlichten, terwijl anderen het handig vinden om te doen terwijl ze aan hun bureau zitten. Sommige mensen stretchen hun nek door met het hoofd naar voren en naar achteren te kantelen - die oefening legt te veel spanning op de nek en kan letsel veroorzaken.

  • Sta rechtop en kijk vooruit. Ontspan je schouders en kantel je hoofd voorzichtig naar één schouder. Let erop dat je niet te ver gaat en als dit niet goed voelt, stop dan met stretchen. Probeer drie seconden vast te houden.
  • Kantel je hoofd naar de andere kant, stretch voorzichtig je nek. Je moet een lichte stretch voelen en dan terugkeren naar de startpositie, met de ogen recht vooruit.
  • Herhaal deze oefening 10 keer.

Downward Facing Dog: zelfs als je nog nooit een yogales hebt gevolgd, heb je misschien wel eens gehoord van een downward facing dog- deze klassieke yogapositie stretcht je rug, borst en hamstrings.

  • Begin op handen en knieën. Zorg ervoor dat je handen onder je schouders en knieën onder je heupen zijn, zodat je in een zo vierkant mogelijke houding zit.
  • Til je staartbeen op en trek je heupen naar het plafond. Stretch je benen zo goed mogelijk en druk je hielen zachtjes naar de grond.
  • Ontspan je hoofd tussen je armen, kijkend naar je knieën. Je rug moet plat zijn. Idealiter werk je eraan om de positie 60 seconden vast te houden.

Hamstringhulp: de hele dag in een stoel zitten zorgt voor strakke hamstrings - de pezen en spieren aan de achterkant van je dijen.

  • Breng je linkervoet naar voren en tip vanuit de heupen, waarbij je de rug plat houdt.
  • Laat je zakken totdat je een stretch voelt in de achterkant van het been.
  • Laat de handen op de bovenbenen rusten om je rug wat steun te geven.
  • Houd 15 tot 30 seconden vast en wissel van kant, één tot drie keer herhalen.

Triceps Stretch: om de beweeglijkheid van de bovenarm te verbeteren en gespannen spieren te helpen voorkomen, stretch je de triceps. Deze beweging is een eenvoudige en effectieve stretchoefening.

  • Til een arm boven je hoofd terwijl je staat en buig bij de elleboog om achter je nek naar beneden. Gebruik je vrije hand om die opgeheven arm voorzichtig verder naar beneden achter je hoofd te duwen. Herhaal met je andere arm

Kinderhouding: dit is een geweldige manier om je stretchoefeningen te beëindigen en is een ongelooflijk comfortabele houding. Deze beweging kan niet alleen de spanning in de onderrug verlichten, maar velen hebben ontdekt dat het ook effectief is bij het verminderen van stress en angst.

  • Kniel op je mat of tapijt met je knieën breder dan heupbreedte uit elkaar en je voeten bij elkaar achter je.
  • Leun achterover op je hielen (zo ver als je kunt) en vouw naar voren, waarbij je je buik op je dijen laat rusten. Strek je armen voor je uit en laat je voorhoofd op de grond rusten. Je voelt deze stretchoefening in je schouders en rug, naast je heupen en bilspieren.
  • Pas je stretch aan, als je moeite hebt om je billen bij je hielen te krijgen, door een opgerolde deken tussen je dijen en kuiten te leggen.
  • Druk je borst en schouders zachtjes naar de grond om meer stretch te voelen.
  • Houd minstens 30 seconden vast.


Tv kijken, vooral aan het einde van een hectische dag, is de ultieme rust waar velen van ons naar hunkeren. Waarom combineer je deze me-time niet met stretchen om je lichaam en geest te ontspannen? Er zijn slechts 5 krachtige en effectieve bewegingen nodig om een ​​flexibeler en gezonder lichaam te creëren.

Nog meer fitness tips van Samantha Clayton? Klik hier.

Gerelateerd

Alle artikelen
De trap: je bondgenoot voor sport en afvallen!

De trap: je bondgenoot voor sport en afvallen!

Auteur: Samantha Clayton

Afvallen en sporten op een trap? Neem de trap op in je trainingsroutine, om calorieën te verbranden en spierweerstand op te bouwen! Lees verder voor alle tips en tricks.

Lees meer

9 fitnessoefeningen met een stoel

9 fitnessoefeningen met een stoel

Auteur: Herbalife Nutrition

Wist je dat je met een stoel alle spieren kunt trainen? Hier zijn enkele fitness- en krachttrainingsideeën die te maken hebben met een stoel om je bovenlichaam te versterken en je onderlichaam te verstevigen!

Lees meer

Oefeningen om de spieren van de onderrug op te bouwen

Oefeningen om de spieren van de onderrug op te bouwen

Auteur: Herbalife Nutrition

Pretty Back: ontdek hoe je een verleidelijke rug kunt krijgen met deze oefeningen! Hoe krijg je een mooie rug? Verschillende sport- en spieropbouwende oefeningen kunnen dit realiseren!

Lees meer

Vind een member

Vind een member x